• Qubilini

Vad har ni för fiffiga knep för att barnsäkra hemmet?

Vår son ställer sig upp själv nu och det känns livsfarligt hemma! Vi har kantskydd på vardagsrumsbordet och sängen (jättevassa kanter) men resten av bordet då? Finns det något man kan köpa som skyddar sidorna på bord, säng, skrivbord osv? Nu känns även spjälsängen hård och farlig när han ställer sig upp i tid och otid utan att kunna hålla balansen. Vad finns det för hjälpmedel/huskurer?

• Svar på tråden Vad har ni för fiffiga knep för att barnsäkra hemmet?
  • ebben

Vi har grind intill köket,lås på ALLA lådor o skåp-även fina vitrinskåpet mm! ALLA.
    Vänt alla dörrhandtag uppåt-då når han de inte än!
    Vi har en chicco happy snack matstol med bälte! ett måste i vårt hus! Kan tillägga att sonen är vildare än vild!

• Jen80

Pimkies: Nej, tycker inte alls du låter oansvarig. Jag hade önskat att vi kunde göra så och det var så jag tänkte från början. Men nu funkar det inte alls. Liam är snart 11 mån och på precis ALLT. Ja, han är väl som ebbens son .
    Blir så trött på det ibland och vet inte vad man ska göra. Barnsäkrat har vi nog inte gjort så mycket egentligen, men tagit bort det mesta han når för annars måste vi passa honom HELA tiden.... tyvärr...
    Har försökt med att bara låta honom vara och få upptäcka saker och kanske sedan tröttna om vi inte säger nåt. Men det funkar inte. Säger vi till honom skrattar han bara. Usch, va trött man blir ibland på de små bebisarna ...

• ebben

hehe,japp.tog tom ut bordet i vardagsrummet!? för han gick upp där o hängde sen i taklampan?? så går det inte att ha det.........

• Pimkies

jo jag känne rjag igen de där med skrattet! försöker man låta arg å visa att det är fel, så skrattar dom en rakt upp i ansiktet, kan man hålla sig då!?!? nää inte sådär jättebra inte jag iaf!

Albin är oxå 11 månader, han får vara i kastrullskåpet sen har han fått lådan längst ner i köket med lite egna köksgrejjer, burkar slevar mm!

sen har vi en skänk i hallen som han rive ri hela tiden men de är inge farligt så där får han väll vara då...! orkar inte säga nej till allt!
    Dörren till toaletten och sovrummet stänger vi!
    Annars river han sänglampor klockradio mm!
    Plus undersöker vattnet i toaletten

Sen tror jag de är bra om man inte plockar bort för mycket, för när man då kommer hem till någon då river dom i ALLT där!

Självklart kan får man ta bort sånt man är rädd om och som kan gå sönder samt sånt som dom kan göra sig illa på!

• Pimkies

ebben - ojoj vilken aktiv lite krabat! nää så går det faktiskt inte att ha det!
    Urs tycker synd om er!

Nu ska vi gå till ÖF
    Hejdå

• ebben

se till att ha disk o tvättmedel högt! o se till att ha medicinskt kol hemma-OM olyckan är framme!!

• Pallas

ebben: Å, på ett sätt är det så skönt att det finns fler som har det som jag. En del barn går inte att uppfostra utan att ta bort en massa grejer för att man annars skulle bli galen, men många som har barn som reagerar snällt på "Nej, inte röra" efter tio gånger tror oftast att det är just deras föräldraskap som gjort barnet så lätt och glömmer att barn också är individer. Känner mig ofta lite anklagad som förälder för att min son knappt går att ha i möblerade rum.

Här kan ni se vad de gjorde i ett obevakat ögonblick häromdagen: pallasita.blogspot.com/2006/05/lnge-sedan.html

ALLT som är löst och olämpligt/farligt måste låsas in; utom räckhåll duger inte, Viktor hittar snabbt på sätt att nå...

• Lola Jämtland

Jag pet-skyddade bara eluttagen....

Alma hade en egen hylla i v-rummet med sina grejer o då rörde hon inte våra....

Jag inser såna här gånger hur lugn min dotter var som liten.

• Jen80

Pallas: Ja, det tänkte jag på igår. Vet att många tycker det är SÅÅÅ jobbigt med barn som är på precis allt. Jag vill ju inte att folk ska tycka att min son är jobbig . Men vad gör man?!? Vi försöker med allt. Försöker att inte plocka bort allt, men vad gör man när han tar ljusstakar och går iväg med. Ska man säga till honom då eller ska han få göra det? De kan inte gå sönder.. Men jag vill inte att han ska ha dem och leka med och säger jag till honom så är det bara roligt för honom.

En blomkruka som vi har här på golvet är han och river i hela tiden. Tar bort honom och han är där direkt igen. Ska man då plocka bort den eller tröttnar han nån gång?!?
    Vi har bestämt nu att vi alltid ska försöka avleda honom och typ fråga om han kan hämta bollen eller nåt sånt. Det är det som funkar bäst.

Det roliga är att jag alltid sa att vi inte kommer plockabort en massa, för då kan man aldrig ha nåt framme... och nu är det helt rensat i de första hyllorna i bokhyllan, inget på vardagsrumsbordet etc ... Allt i fönstret är fastsatt med häftmassa (JA, jag kom med ett litet tips i denna tipstråd )...

• ebben

Pallas-japp men jag VET att det är skillnad på barn o barn! min dotter nu 10 år (isep) rörde aldrig NÅT! satt bara o lekte på sitt rum redan då hon var 1 år.......... HM killen har INTE varit sån. Puh,ja ibland påstår ju folk att man INTE ska hindra de från "allt"-men de har inte varit en dag med min son .........

• Jempa L

Vi har en hård kant i huvudändan av vårt skötbord som vi satte rörisolering över. Ni vet sån´t där runt grått skumgummi. Billig lösning som funkar bra om inte lilltjippan sliter loss det om hon får grepp villsäga ...

• kana

Skohorn kan man använda till kökslådor med handtag..

• Nim

Jag har letet efter nagot som kan fasta sladdar till bordslampor men inte hittat nagot?? Min son ALSKAR att dra i sladdar som hanger lost. Maste val finnas typ nagon klamma eller nat sa att man kan fasta sladden under bordet? Nagon som vet? (ANnars kanske det ar en bra ide att ta patent pa?!)

Svar på tråden Vad har ni för fiffiga knep för att barnsäkra hemmet?