• Caroline05

När månen går med långa ben?

Finns det nån bok eller nåt band som heter så? För jag vet att det är nåt liknande iallafall. Vi hade den på band när jag gick i förskolan & jag tyckte att den var jätteläskig, handlade om två tjejer som hette Märta & Berta eller nåt sånt. Och så skulle dom typ rädda världen för månens elaka syster hade stulit nåt halsband eller hur det nu var. Om dom misslyckades skulle allt bli helt svart. Minns att den slutade med att dom fick hoppa över nån flod där den elaka Bäckahästen bodde & sedan löste sig allt, dom fick varsin månsten som tack för hjälpen eller nåt sånt. Nu har jag ju inte hört historien sedan jag var fem år eller nåt så minnet är väl inte det bästa men nåt sånt var det iallafall. Nån som känner igen det?

Jag bara kom att tänka på det nu, pratade med min mamma precis om alla sånger vi sjöng & böcker vi läste när jag var liten. Skulle vara jättekul att höra den igen, den är nog inte lika läskig idag. Då låg jag typ tryckt mot väggen i mitt rum med täcket upp till näsan & kunde knappt andas för att jag var så himla rädd för Bäckahästen. Man kanske kan ladda ner den på Kazaa eller nåt sånt?

• Svar på tråden När månen går med långa ben?
  • ladyhawk

www.gammafon.se/_muSIK/GAMM_573.html

NÄR MÅNEN GÅR MED LÅNGA BEN
    Ett spöklikt äventyr med musikteatergruppen Markatta. Emilia, Märta och Bärta vaknar en mörk natt. Fullmånen lyser och natten bjuder på ett fasansfullt, roligt och monstruöst musikaliskt äventyr.

"...årets bästa barn-cd...en mycket välgjord musiksaga, där text och musik fungerar bra ihop..." - Södermanlands Nyheter

"...även en luttrad vuxen kan känna en rysning vid Avgrundens vatten...Varje episod har sin musikstil...blandningen av humor och läskigheter ger albumet dess charm." - DN

Innehåller följande sånger:
    När månen går med långa ben; Märtas och Bärtas Skräcklåt; Stöveldans; Valurei 1; Vita Fruns Vals; Valurei 2; Bleke Grevens Tango; Fröken Susegårds Sång; Krakens musik; Bäckahästens Jojk; Mångudinnan; När månen går med långa ben

Inspelning: Sveriges Radio, Omslagsill: Lars Rehnberg, Gamm nr: 571, CD Gamm nr: 573

• Caroline05

Haha. Tack. Vad tufft. Ska se om jag hittar den på internet nu

• Aiwendil

Har aldrig hört talas om men den lät spännande

• Moonchild

När jag jobbade på dagis var vi och såg just den teaterföreställniningen. Jättebra! Jag och barnen gillade den verkligen, och jag längtar tills det blir dax att inviga min Alice i allt fantastisk som finns bland musik, böcker och teater.

• MariaW98

Jag lyssnade på "När månen går med långa ben" när jag gick på dagis, var jätte rädd för Bleke Greven. Jag kom och tänkte på "När månen går med långa ben" och sökte då upp det på google och fick fram då några bitar av skivan, och det tog fram massor av minnen från när jag var på dagis och alla satt ihopkrupna och lyssnade på Emilia och hennes kussiner Märta och Berta genom deras äventyr.

Jag hittade hela skivan på spotify bara förra veckan, och jag lyssnar faktiskt just nu på den, är nu på sången "Fröken Susegård" Glad

Svar på tråden När månen går med långa ben?