• Amorella

Hittade vår försvunna barnvagn i grannens källarförråd...

Usch, idag hände något som fick mig att bli EXTREMT arg och upprörd!! Min sambo skulle gå på stan med vår lilltjej och tänkte ta paraplyvagnen istället för Teutonian. Han går ner i källaren för att hämta den i förrådet - men den är inte där! Han tömmer verkligen hela förrådet på ALLT - men ingen barnvagn!

Okej, vi tänker efter när vi hade den sist. Jo, när vi kom från en resa. Min sambo gick då ner mer resväskor och vagn till källaren och måste fått hjärnsläpp och glömt vagnen UTANFÖR förrådet.

Jag går då runt och kollar in i grannarnas källarförråd - och ser vår vagn i ett av dem!!Det är helt klart vår vagn eftersom: (1) vi är de enda i huset som har småbarn, (2) färgen på vagnen var ny för i vår och en beställningsvara - alltså inte en reservvagn man köper för typ att ha om syrrans ungar kommer på besök...

Naturligtvis går jag och ringer på hos ägarna till förrådet - ingen öppnar. Min sambo bestämmer då att vi ska låtsas som ingenting och sätta upp lappar där vi efterlyser vagnen för att se vad som händer. När han sätter upp den första lappen nere i trappen kommer två grannar hem och ser lappen. Min sambo tycker de reagerar konstigt och går ner i källaren efter ett par minuter - och vår vagn ligger då utslängd i källarkorridoren!

Vi är båda skitsura! Det är inget jättehus, utan bara typ 20 lägenheter. Det är som sagt bara vi som har småbarn och det satt dessutom en adresslapp på vagnen efter flygresan. Lätt att gissa vems det är alltså. Den har knappast heller legat och skräpat i källaren i flera veckor, utan max en eller två dagar eftersom vi gick ner och hämtade upp bl.a. balkongbordet strax efter vi kom hem från resan. Och då skulle vi sett den om vi glömt lägga in den i förrådet.

Gör man så?!? Ser en vagn i källaren och snabbt stoppar in den i sitt eget förråd, fastän det borde ta typ en halv minut att lista ut vems den är? Och om det nu blev ett missförstånd - man tog den för att man trodde ingen ville ha den... (ööhh, en nästan ny vagn värd en tusenlapp?) - så borde man väl ringt på och förklarat sig när man insåg att någon faktiskt saknade den. Inte bara slängt ut den ur sitt eget förråd... Och varför tog de den överhuvudtaget?!

Hädanefter kommer man ju hålla hårt i sina saker i det här huset! Vi har inte bestämt om vi ska konfrontera grannarna på något sätt. Vi vet ju vilka de är... Okej, det var verkligen extremt klantigt av min sambo att glömma lägga in vagnen - men ändå... Ja, allting är bara helt bisarrt!!

• Svar på tråden Hittade vår försvunna barnvagn i grannens källarförråd...
  • Pallas

Nää vad träligt! Skulle ge en hundralapp för att få reda på hur de tänkte egentligen. Bra att ni fått tillbaka vagnen i allafall.

• Salamandra

Idioter...förstår att ni är arga

Vilja 041007 + bebbe på väg
  • Rigor

Grannar, en oändlig källa till förvåning...
    Vilken tur du fick vagnen tillbaka, och att ingen annan hann sno den igen medans den låg utslängd i korridoren!

Trots allt, ett lyckligt slut! Strunta i grannarna, låssas som att det regnar! Det blir bara pinsamt om du ska konfrontera dem!

• Sanda

jag tänker själv många ggr när man lämnar vagnen korta stunder att det faktiskt bara är för folk att sno dom, tex i badhuset eller på kafet, men på något sätt så är man såpass godtrogen att man hoppas att dom inte vill utnyttja en barnfamilj, som oftast har det knapert ändå, och hoppas det iallafall finns lite hänsyn.
    Det verkar rätt fegt av dom att inte säga till. Och klantigt att ha den synlig i sitt källarförråd om dom nu hade tänkt att sno den =)

• GoaLinda

allts¨å om jag skulle var ni så skulle jag jag vet att min sambo skulle asbolut pling på dörren ocg fråga vad dpm håller på med!!
    Gör det!
    Dom hade ju stulit vagnen!!

• Stargirl

MEN gud. Ska ni inte fråga varför de snott er vagn????

• NoAngel

Fy för sånna grannar!!

För några år sedan så hade min son glömt att låsa sin cykel som han parkerat på vår uteplats.
    Den blev snodd då och jag trode att vi aldrig skulle få se den igen..
    Men så var jag ute och gick med hunden några dagar efter och fick se min sons cykel stå på en grannes uteplats på gatan bredvid vår!
    Jag hade som tur var märkt barnens cyklar så det var inget snack om att det var hans!
    Jag ringde på och fick då veta att de hade KÖPT cykeln dagen innan av en annan granne!!
    Så vi gick gemensamt till den andra grannen och undrade vad de höll på med!
    Mamman i den familjen sa att hennes son hade kommit hem med cykeln och sagt att han hittat den (sonen var typ 9 år då..)!

Men jag fick tillbaka cykeln iallafall, och min andra granne fick tillbaks de pengar som hon betalat för cykeln..

Men inte f*n låter man barnen sno med sig cyklar hem och sälja, desutom till en granne til den man snott cykeln av!! Jäkla idioter..!!

Så jag förstår ungefär hur du känner dig!!

Bra att ni fick tillbaks vagen och att den inte var förstörd!

• Amorella

Samtidigt som man vill VETA - hur tänkte de?! och varför?! - så vill man ju inte ha en massa onödigt tjafs och en massa konflikter...

Vi hade ju kunnat vänta tills på måndag och gått via HSB (hyresvärden) eller väntat tills de öppnade när vi ringde på. Då hade vi ju kunnat få svar på frågorna och en ursäkt. Men samtidigt ville vi ha tillbaks vagnen NU. Vem vet vad de hade kunnat hitta på med den nu under helgen? Gett bort? Sålt? Slängt?

Olustigt känns det i alla fall och det handlar inte bara om vagnen. Visserligen ny och vi är väldigt nöjda med den, men den kostade bara en tusenlapp. Det är mest detta att det känns obehagligt att ha så oärliga människor i huset. Okej, klantigt av min sambo att glömma den utanför vårt källarförråd, men det är ju trots bara vi hyresgäster som kommer ner i källaren eftersom det är låst och då borde ju stöldrisken ändå vara ganska liten. För i min värld stjäl inte grannar av varandra...

Nå, nu ska jag försöka att inte låta detta förstöra resten av lördagen...

• Trojka

Och fy --- va arg jag skulle blivit!

• mammatillpojkar

jag hade nog frågat grannarna vad f*n dom håller på med.. man sno ju lixom inte andras grejer.. men det är ju i alla fall tur att ni fick tillbaka den!

• FenomenaA

Det finns ju en liten chans att de hittade vagnen och ville ta hand om den så ingen stal den. Dvs såg den som en värdesak som stod obevakad och behövde tas om hand om tills man hittade ägaren. Fast då borde de väl också satt upp en lapp, om att vagnen återfås emot beskrivning eller liknande?

• Amorella
    Fru Fenomena:

Det var exakt så jag tänkte att det kunde vara INNAN incidenten där de såg min sambos lapp och bara slängde ut vagnen i källaren. Hade de öppnat när jag ringde på, var det ungefär så jag hade frågat - inte typ "Va f-n har ni snott vår vagn för??" utan "Är det möjligtvis vår vagn som ni har tagit hand om åt oss?". 

Men det som talar MOT det är:
    (1) att det satt en adresslapp på vagnen med mitt namn och telefonnummer,
    (2) att de väl i så fall borde ha kontaktat oss när vi satte upp lappen i trappen (väldigt trevligt formulerad) och förklarat sig och inte bara slängt ut vagnen,
    (3) att de borde försökt efterforska vems vagn det var genom att kolla vem som har småbarn (bara vi) eller genom att själva sätta upp en lapp. 
  • Vofflis

Fy f-n, blir så sur på folk som tar andras saker...
    Tur att ni fick tillbaka den iaf!!

• Kabumba

Haha, vilka puckon det finns! Jag har ett exempel på korkade grannar. Morsans cykel blev stulen från gården (vi bodde i ett 6-våningshus då) och en dag ser min bror att grannen precis under oss, dessutom på balkongen, sågar upp låset på...just det, morsans mörkrosa cykel. Hon ringer till honom och väser att han ställer tillbaka cykeln ögonblickligen, och senare hittar vi cykeln ett kvarter bort... Samme man gick en annan gång ut och bröt av vindrutetorkarna på en oskyldig bil...jag har mer, men jag orkar inte.

• Monstermamman

Det är ju trist om dom tänkt sno den rakt av men det kan inte ha varit så att dom hittade den i källaren, ringde på hos er och ingen var hemma varpå dom satte den i sitt förråd så den inte skulle bli stulen och sen kanske glömde bort den?
    Klumpigt sätt i så fall men kanske inte omöjligt?

Nej, jag vet inte. Kanske det är jag som är dum som tror det bästa om folk hela tiden.

♥ Monstermamman
  • Natt

Allså - så dummt! eftersom dom bara slängde ut den låter det ju onekligen som att det inte hade rent mjöl i påsen, skulle de sedan ha varit vettiga så hade de plingat på hos er då de såg lappen och sagt att det låste in den för att ingen skulle ta den, åt minstone för att rädda deras eget fejs! Skulle tycka det var himmla otäckt!

• HasseH

Usch, vad knäppt! Man blir verkligen nyfiken på vad som egentligen försiggår. Lova att berätta om ni pratar med dem och hur det går i så fall!

• Phantera

Men GAH! Vilka grannar!
    Där verkar man få hålla hårt i sakerna, märkta eller ej! Nu vet ni iaf var ni ska leta om fler saker försvinner!!

Kanske kan du skriva en lapp och "tack" de som tog hand om er vagn, och att de gärna får "höra av sig" och "få ett tack" (el liknande).
    Och DÅ kan du konfrontera dem? Fråga om de inte sett lappen? Samt fråga varför de bara slängt ut den utanför förrådet när ni satte upp era lappar? (FÖr sitt handlande kanske de inte tänker på när de ser att de ska få ett tack???)
    Eller håll bara koll på dem i framtiden, "för grannsämjans skull". Men händer ngt liknande så kanske man ska anmäla dem som tjuvar hos farbror blå?

Tur vagnen kom till rätta...även om det var ett "djävla sätt"½

//Mamma till två underbart söta flickor.
  • Anonym (John Rambo)

En bekant satt och slösurfade barnvagnar på annonser på blocket.

Hittade en likadan som sin egen, men tyckte det var något på bilderna, då det hängde en mössa som hennes dotter har.

Insåg sedan att bilden var tagen nere i källaren i deras barnvagnsrum.

Jag hade utan tvekan ringt några stora vänner och sedan på annonsen och sagt att jag behöver en nu och vill komma på en gång, och visade det sig vara en granne så hade jag polisanmält denne och rapporterat det till styrelsen för att få bort personen.

Samt hängt ut personen för alla grannar, alla ska veta vem det är och vad denna gjort.

Svar på tråden Hittade vår försvunna barnvagn i grannens källarförråd...