• Bakverk

Oförklarligt barnlösa med få antal spermier??!!

Vi gjorde insemination i maj som inte lyckades. Vi gjorde i ostimulerad cykel. Jag fick endast en ägglossningsspruta. Jag mailade vår läkare att jag fått mensen och att vi kännde oss trött på det här och att vi ville ställa upp oss i kö för IVF/ICSI. Fick svar idag från läkaren där han skrev att jag hade normal ÄL och att vi anses oförklarligt barnlösa. Fattar inte vad han menar?!! Min sambo har ju lämnat 3 spermaprov som visat under 20 milj spermier totalt. Är inte det en manlig faktor som anses vara tillräcklig för att få hjälp med IVF/ICSI?!! När vi gjorde insemination blev det kvar 4,7 milj spermier per ml efter swim up (tvätt). Är det nu det resultatet som han baserar sig på att vi anses oförklarligt barnlösa efter att landstinget gjort sin medicinska bedömning att det är fel på mannens spermier!!! Läk arbetar privat och sköter alla kontakter mot övriga landsting när det gäller IVF/ICSI. Han är den enda i vår stad. Känns jobbigt just nu och jag förstår de som inte väntar på de landstingsfinansierade försöken utan betalar privat istället!!! *förvirrad*

• Svar på tråden Oförklarligt barnlösa med få antal spermier??!!
  • Lilla Hjärtat

Var bor ni nånstans?
    Hur länge har ni försökt bli med barn?
    Vi bor i Skåne, och här får man ingen insemination då det anses bli för dåliga resultat, man går direkt på IVF.
    Kan nämna att vi oxå räknas som "oförklarliga", min man har ca 17 milj/ml per prov. Men det tyckte inte läkarna skulle vara nån förklaring till vår barnlöshet, eftersom spermierna hade prima kvalitet i övrigt.
    Vi gjorde ändå IVF privat för vi orkade inte vänta i kön. Blev gravida på andra och tredje försöket, är nu gravid i v 38...
    Lycka till!

• Bakverk

Lilla Hjärtat!
    Tack för ditt svar!
    Vi bor i Jämtland, Östersund.
    Vi har försökt sedan juni 2004.
    Vi går hos en privat gynläkare, han är den enda. Han sköter också kontakter ut mot övriga sjukhus om det blir aktuellt med IVF/ICSI. Så han har rätt mycket att göra!!!
    Min sambos spermaprov (lämnat in 3 st) visade alltifrån 3,5-6,7 milj/ml. Värdet har i alla fall inte minskat utan ökat lite för varje prov men det är ju betydligt under normal 20 milj/ml. Men de rör sig snabbt.
    Vid vår första insemination i maj fick jag endast en ovitrellespruta. Efter swim up blev det kvar 4,7 milj spermier som inseminerades i mig. Detta tyckte läkaren var bra i förhållande till totalt antal sperimer i tidigare prover. Han kollade i och för sig inte hur många det var totalt nu. Så därför gör vi ett nytt försök på onsdag. Annars kanske det blir ett till försök efter sem. Går det inte blir det IVF/ICSI i oktober. Känns som en allt tar en evighet...Vi helst göra IVF/ICSI nu men läkaren vill gärna prova insemination vid något ytterligare tillfälle, ev kommer jag få stimuleras med gonal-f sprutor efter sem. Har normal ÄL men jag tror inte det är fel att ge den lite push.
    Grattis till bebben i magen som snart är på väg ut!

Svar på tråden Oförklarligt barnlösa med få antal spermier??!!