• Toadette

Svårt att bli gravid - även med syskon???

Jag har en liten fundering. Vi hade svårt att få till sonen, det tog oss ca 2 år att bli gravida. Nu har vi börjat syskonfabriken.

Det jag undrar är: ni som haft problem att bli gravida, har det även varit svårt att få till syskon???

Känner att jag inte orkar vänta i flera år igen.......

• Svar på tråden Svårt att bli gravid - även med syskon???
  • mariebelle

Kämpade i 5 år för att få vår lille prins....
    Föddes den 19 november 2005...
    Så, när vi började prata om att vi ev ville ha ett syskon till honom ringde vi vår läkare som sa att då fick vi anmäla oss igen när vi var sugna...
    han sa att vi inte hade en chans att få naturlig väg...
    Så vi pratade om det oc bestämde att om 2 år kan vara lagom...
    men tro det eller ej... jag blev gravid när erik var lite mer än 4 månade, så nu väntar vi ett syskon till honom, kanske lite tätt men vi kan inte ta bort det när vi vet hur mycket vi fick kämpa för att få vår lille prins...
    Så under kan ske...
    Det beror nog lite på vad som är felet, varför man från första gången inte kunde få barn själva...
    Lycka till

• Malouise

Hej!
    Vi kämpade sen -97 med nummer 1. Efter utredning visade det sig att det inte är några som helst fel på varken mig eller min man, men eftersom vi försökt så länge så fick vi hjälp genom IVF ändå. Efter 2 horminbehandlingar med tillhörande äggutplockning och befruktning så tog det sig äntligen!
    Jag har alltid hört att det ska vara så himla lätt att få till det andra gången, om man kör på direkt när man slutat amma, men i vårat fall stämde det då inte.
    Enligt läkaren på Sahlgrenska så är det så för vissa, men inte alltid som sagt.
    Vi ville inte vänta för länge, eftersom jag tycker att jag börjar bli för gammal för att chansa, så vi har planterat in ett ägg igen, och om ca 39 dagar kommer nr 2 
    Det kommer då att skilja 2,5 år mellan barnen, alldeles lagom tycker jag!

(¯`°?.¸ ღ när jag blir stor ska jag sluta växa ღ ¸.?°´¯)
  • dison

Tog 2 år innan jag blev gravid med dottern, har nu försökt i två års tid med att få ett barn till men ännu inte lyckats. Håller med mariebelle att det beror till stor del på orsaken, många som haft problem med ägglossningen blir mer fertila då hormonerna stormar första året efter förlossningen medan om det är manlig faktor så spelar det ingen roll.

• Toadette

För vår del hittades inga fel alls vid utredningen. Vi vet alltså inte varför det tog sån tid med sonen....... Jag hoppas på att få barn tätt, så jag hoppas att det går fort!!!!

• ellet

Hej, vi fick kämpa med ettan och nu har vi kämpat i 2,5 år med 2:an och det har fortfarande inte tagit sig Vi fick ett MF på första kuren Pergo och det var i december! De hittar inga fel på varken mig eller mannen! Snyft, kämpigt till och från!

Lycka till!!

• Monica H

Vi hade en tillverkningstid på 6,5 år med dottern.
    Trodde aldrig vi skulle få fler barn.
    Men när dottern var 9 månader så vart det ett plus på stickan igen.
    Lite snopet men väldigt välkommet.
    Så när tjejen var 18 månader så blev hon storasyster till en liten Emil

• Toadette

Skönt att höra att inte alla får kämpa lika mycket med tvåan!!! Och lycka till till alla som fortfarande försöker!! Vi fixar det här!!!!

Svar på tråden Svårt att bli gravid - även med syskon???