• Ingen

    lättöl = halvt glas vin???

    Jag läste i Mammapraktikan att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7g. Kan detta verkligen stämma eller har jag läst fel? Själv har jag iofs tillåtit mig själv ett halvt glas vin vid några tillfällen, så jag är inte så orolig för egen del, men jag vet många som inte skulle dricka vin, men som tar en lättöl till lunchen. Eller Herrljunga cider f.ö. Är det tryckfel i Mammapraktikan?

    OBS detta är INTE en diskussion om alkohol eller inte under graviditet. Sådana trådar finns det nog av den här förutan

  • Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???
  • Heavenly Divine

    ja men det är det jag menar.....det verkar ju tydligen finnas alkohol och "mindre bra ämnen" i de flesta livsmedel och om man ska gå runt å vara så nojjig så kan man snart inte äta eller dricka nånting. Och hur bra skulle det funka i längden?? Man får väl helt enkelt använda lite sunt förnuft....

  • jummie

    tänk bara på att cidern man köper på tex. ICA inte alltid är helt alkoholfri...om man som jag inte vill inte dricka en droppe alkohol under graviditeten...

    fast jag äter ju fil varenda dag så det sprack ju!! *asg* .-..o vatten blir man ju rekommenderad att dricka..fan man känner sig nästan som ett smyg fyllo ...booza till det på fil o vatten... kanske kan vara nåt!!

    Men helt klart intressant vetande..om inte annat...

  • HjalmarsElin

    Det är 2 cl alkohol i 1 liter lättöl. Så man måste dricka 3 st lättöl för att få i sig 2 cl alkohol. Om man inte häller i sig lättöl hinner man ju förbränna det. Så 1 lättöl till maten är absolut inte samma sak som ½ glas vin.

  • Ingen

    Hjalmars Elin: Så det ÄR fel i mammapraktikan då? För där står det (tror jag) att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7 g. och i så fall måste det vara sak samma om man dricker ett halvt glas vin eller en lättöl. Skillnaden är att lättölen har något lägre koncentration, men är man någorlunda civiliserad så dricker man ju även vatten till maten och därmed torde den skillnaden vara eliminerad.

  • JsN

    Det låter rimligt att 1dl vin av 12% innehåller 12 g alkohol (nu räknar jag bara på en höft utan att ha densiteter)

    Det låter också rimligt att 3 dl lättöl med 2,2% innehåller ungefär 7 g alkohol.

  • HjalmarsElin

    Ingen: Alkoholen räknas i volymprocent och det är per liter. Vet inte hur många g alkohol det är. Tycker bara att det verkar orimligt att ett ½ glas vin är samma sak som 1 lättöl, 1 liter lättöl verkar mer rimligt eftersom 1 glsa vin innehåller 4 cl alkohol, eller??

  • JsN

    HjalmarsElin, ibland när man räknar om alkoholhaltig dryck så räknar man i normala snapsar (ca 40-45% alkohol) ibland räknar man i 100%-ig alkohol, därför kan 4 cl och 2 cl faktiskt vara samma sak. *ler*

    Du behöver ingen densitet för att konstarea att 12% av 1 dl är ungefär dubbelt så mycket som 2% av 3 dl!

  • HjalmarsElin

    Jag är absolut ingen expert på det här området utan skriver bara det jag tror och tycker verkar rimligt. Men om det är så som det står i mammapraktikan (tror ju säkert inte att det står fel där) att ½ glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl 7 g så är ju ändå inte det samma sak eftersom då borde ju 2 lättöl innehålla 14 g alkohol och det ligger ju lite närmare ½ glas vin med 12 g alkohol i. Så jag tänker ändå inte tro att ett ½ glas vin och 1 lättöl är samma sak.

  • JsN

    Enligt trådstartaren står det att ETT glas vin innehåller 12 g alkohol och 1 lättöl innehåller 7 g *ler* och det tycker jag verkar rimligt utifrån de överslag jag gjort. Iaf stämmer förhållandet mellan siffrorna.

  • Ingen

    De trodde mig inte på jobbet, men nu har jag kollat och det stämmer!
    Det ger alltså mindre alkohol att dricka ett halvt glas vin (6g) än en lättöl 12g). Det ger mig en tankeställare angående hur många 2,25% ciderburkar jag kan klämma i mitt vanliga ogravida skick. Det är ju ännu mer alkohol... Man ska kanske inte ut å köra bil på det ...

    HjalmarsElin: Det är svårt med pocenten...

    JsN: Måste fråga - är du ingenjör?

Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???