hur mycket saker behöver man?
Jag har sett så många listor med vad man bör handla och tänka på osv.. men jag letar efter ett ungefärligt antal.. hur många boddys behöver man, strumpor, tröjor, byxor, pyjamas, sängkläder ect ect..
Jag har sett så många listor med vad man bör handla och tänka på osv.. men jag letar efter ett ungefärligt antal.. hur många boddys behöver man, strumpor, tröjor, byxor, pyjamas, sängkläder ect ect..
hej
jag tror att de e olika, vi har fått en bebis som kräks efter varje måltid. nu har vi bytt välling (utan komjölk) och den luktar inte surt så då behöver man inte byta 3 gånger om dagen:)
Det du kan satsa mkt på är bodysar
Ibörjan gärna såna med omlott då bebisen kanske inte gillar att dras över huvudet Lova tyckte ej om det. men hursomhelst Bodysar
Strumpbyxor är oxå bra att ha. Finns ju olika sorters....I bomull och även sånt där "stickat" material....
Jag tyckte mkt om vanliga midjebyxor. De va enkelt att hala av dem då man bytte blöja.
Pyjamas hade vi bara några Lova sov mest i Body å bomulls strumpisar i början....
INTE många sängkläder...De växer ut vagnar/vagga snabbt. Jag sydde och hade mig. Det räcker med två påslakan (fler om du ska ha BÅDE i vagn o vagga)och kanske tre underlakan.
Köp mkt plastad frotté. Bra i både din och barnets säng! + skötbord och vagn.
Köp minst tre pyjamas, beroende på vilka tvättmöjligheter du har. Det var det min son skitade ner mest i början. Köp inte tvådelade pyjamas, och inga med knappar. Dragkedja funkar smidiagre om man måste buta snabbt mitt i natten, och inte vill tända lampan
ett tips: Köp INTE en enda tröja, typ t-shirt. Det räcker med bodys. Tröjor åker upp hela tiden, och magen blir bar och kall. Köp många bodys och kanske två lite tjockare tröjor att han över om det behövs. Tips: med dragkedja, och INTE ngt att dra över huvudet.
köp några styckern, du kommer säkert få kläder av alla vänliga förstagångstittare,,, vi fick så mycket kläder till theo att han knappt hann använda mer än en gång, sen hade han vuxit ur..
Till min son hade/har jag... räknat från när han var nyfödd nu alltså....
( han är 6 månader)
* 6 bodys med lång ärm, 4 bodys med kort ärm
* 4 pyamaser med lång ärm
* 3 blöjbyxor
* 6-7 par strumpor
* 4 bomullsbyxor med resår i midjan o utan fot
* 1 stickad kofta, 2 cardigans i swettistyg
* 2 fleece overaller
* 2 tunna bomullsmössor
* 2 tossar till fötterna
* 1 tjock mössa
* 2 fleece filtar
Och säkert massa mer som jag inte tänkt på just nu
Övrigt som man lätt glömmer:
plastad frotté
något att ligga på på skötbordet
3 set sängkläder
1 badcape
IKEAS kräkslappar ( klarar mig inte utan)
haklappar i bomull
Undrar du mer så dra dig inte från att fråga....
Jag tänker.. om nu jag är beräknad till mars.. då är det fortfarande kallt ute och detta med en form av vinter/varmare jacka/overall eller vad bebisen nu ska ha..
Vad tar man för storlek egentligen?
jag är en liten tjej, kläder i xs och pappan är L-XL så risken finns på en stor unge eller en mini bebis.. Får man på nått sätt veta hur stor bebis man kan tänkas få ut? Typ 2,3,4,5 kg
Hade detta i de minsta storlekarna 50/56, som räckte ca 2 månader.
3 pyjamasar
4-6 bodysar
3 vanliga midjebyxor
2 sparkdräkter ( heldress med långa ärmar)
3-4 par strumpor
en tjockare tröja
overall
bomullsmössa ( hade luva på fleeceoverallen, så tjockare mössa behövdes aldrig)
Ang. storleken. så ta reda på hurs tora du & papan var som nyfödda. Det kan ge en liten vägledning iaf!
Ja tänker på täcke och kudde.. Hur är det med det.. Vad är ungefärliga storlekarna på dom? Eftersom jag tänkt sy sängkläderna själva så känner jag mig lite vilsen..