• Midnattsolen

Hjälp mig med förslag på spalje mot grannen

Vi har ett parhus med en liten tomt som vi delar på mitten med grannen. Jag skulle vilja sätta upp en spalje eller nåt annat över en stor del av tomten för att gränsa av - men jag vill förstås att det ska se snyggt ut! Någon som har spalje som funkar bra eller som har bra idéer? Huset är byggt -85 men i sekelskiftesstil. Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp mig med förslag på spalje mot grannen
  • ALJO

Jättebra ide tycker jag! I england är det vanligare med spaljeväggar mellan trädgårdar, och det är så fint! På bauhaus har dom spaljesektioner som är 2gånger 2 meter, om man fixar riktiga plintar eller stolpskor så har man att fästa i. Sedan är det ju bara att göra det roliga, fixa en rabatt längst med och börja samla på klematisar!

• Midnattsolen

Tack för rådet. Dessvärre finns inte bauhaus i norra Sverige där jag bor men jag kanske kan hitta nåt liknande. Jag kan absolut ingenting om trädgårdar (vi har precis skaffat hus) men vill gärna lära mig, vad är "klematisar"?

• ALJO

Snygga klätterväxter som finns i en massa olika färger och former.
    Sådana spaljeer får du väl snickra själv då, gör en ram 2 gånger 2 m, och sedan gallerverket av list, det blir nog inte billigare, men om du inte hittar någonstans så, och du kan sätta din personliga prägel på dem. Jag vet inte vad ni har för byggafärer, kanske obs! byggmax eller något.
    Armeringsmatta är en enkel billig och snygg lösning annars, dom är jag mycket förtjust i, rostiga och snygga!

Svar på tråden Hjälp mig med förslag på spalje mot grannen