• hoffa

    Hemglass!!!

    Nu finns inte hemglass i hela landet, men f-n vad jag avskyr deras signalerande när dom kör runt i området.

    4 (fyra) gånger väcktes vår dotter idag av deras högljudda melodi, sista gången var hon så ledsen att hon inte kunde somna om. Det borde inte vara tillåtet att föra sånt oväsen!

    Visst, jag förstår att dom vill låta alla höra att dom är på gång. Men nån måtta får det ändå vara!

  • Svar på tråden Hemglass!!!
  • idiblon

    MrsNelson: Men då kanske du kan förstå att det är irriterande när Glassbilen kommer till mitt lägenhetskvarter, när tre livsmedelsaffärer ligger bara 500 meter bort? Om Glassbilen kommer till vischan och alla är nöjda med det så är det ju bra, men du skulle ju kunna försöka att tänka dig in i en annan situation. Eller, är det omöjligt?

  • Maximilius flicka

    Åh, herregud!! Alla ni som klagar på melodin, har ni provat att gå ut till säljaren och vänligt be han/hon sänka volymen utanför ert hus? Det är inget monster som sitter bakom ratten utan en arbetande människa som försöker tjäna sitt levebröd. Förklarar ni situationen om att era barn precis håller på att nattas vid den tiden de kommer, så lär de nog följa ert önskemål.
    Under sommaren kör bilen i vissa områden varje vecka, men nu under vintern dras det ner till varannan vecka i samma områden. På andra ställen blir det färre besök än så, då blir det bara var fjärde vecka. Fattar inte att ni ser det som ett så stort problem när de kommer så sällan?
    Hemglassbilens tuta är försedd med en fördröjningsmekanism som gör att man inte kan tuta oavbrutet utan det måste vara ett uppehåll på typ en 15-30 sekunder. Det finns andra kringåkande glassföretag som inte har denna fördröjning och som låter väldigt snarlikt Hemglass. Det är värre, för de kan ju  tuta upp till 10 gånger på samma gata!!


    Ni som säger att glass är onyttigt, ja visst, helt nyttigt är det ju inte, men många av dem som köper glass drar ner på något annat onyttigt i hushållet. De ger kanske inte sina barn kakor och godis, inga feta såser eller Mc`Donaldsbesök i tid och otid. Om ni jämför en glasspinne i förhållande till en näve chips så är glassen nyttigare.

    Ni som föredrar Willys glass, har ni tänkt på hur mycket skit det är i den glassen? Har ni aldrig funderat över varför en glassbytta på 2 liter alltid blir kristalliserad direkt man har gluttat på locket? Det innehåller mer vatten och kemikalier än mjölk och grädde.

    Så ni som sitter här och klagar, gå ut till bilen nästa gång och fråga säljaren lite vänligt om de kan ändra tiden eller sänka volymen eller flytta stoppet lite längre bort. Fast det kanske är för jobbigt?


    Ida ♥ Micke = Liv 051030 och ett +
  • MrsNelson

    Nej då det är absolut inte omöjligt eftersom jag bott så också. Både i lägenhet och i hus. Har aldrig hört någon säga något ont om glassbilen förut, tills jag hittade den här tråden.

  • idiblon

    Maximilius flicka: Jag irriterar mig inte på personen som arbetar som glassförsäljare i Glassbilen. Jag förstår att denne arbetar precis som alla andra och har definitivt inget emot den personen. Men jag kan inte gå ner och prata med personen, dels för att jag är ensamstående och inte kan gå ut själv utan att pälsa på min son precis när han är nerbäddad i pyjamas, och även för att jag är alldeles för blyg för att kräva min rätt till tystnad på kvällen. Alltså kan jag inte gå ut just då. Och när jag har tillfälle till det så har jag redan glömt bort att jag irriterar mig på oljudet. För så jädra mycket påverkas jag inte att hela min värld rubbas. Men nog tusan måste jag väl få skriva ner min irritation på ett internetforum.

  • Helgona

    Vi har också glassbilen här. Har bett honom att köra in till oss...eftersom vi också bor på landet...det var inga problem!
    Han kommer varannan vecka, tutar en gång..


    CARPE DIEM
  • Maximilius flicka

    Idiblon: Då kan ju inte problemet vara så stort som du har låtit påskina, eftersom du glömmer det fort
    Visst får man skriva av sin irritation på ett forum. Jag menar bara att de som irriterar sig så gruvligt att de inte kan tänka på något annat får väl ta tag i situationen.
    Det finns helt klart värre saker att irritera sig på än en blå bil som kommer varannan vecka

    Jo just det ja, Hemglass blev stämda för något år sedan pga av sin tuta, men fallet lades ner. Ljudet var inte tillräckligt högt.
    Jag irriterar mig mer på min granne som promp ska grilla varje sommarkväll och som sätter grillen rakt nedanför vår balkong. Det ryker rakt in i vårt vardagsrum så vi tvingas stänga till alla fönster och dörrar åt det hållet. Hur kul är det när det är 25-30 grader ute?
    Varje gång ber vi honom flytta grillen längre ut och vid varje nytt grilltillfälle så är det samma visa igen DET är irriterande!


    Ida ♥ Micke = Liv 051030 och ett +
  • idiblon

    Maximilius flicka: Min irritation är temporär, men dock ändå befintlig.

  • Teskedsmamman
    idiblon skrev 2006-10-31 10:13:43 följande:
    Maximilius flicka: Jag irriterar mig inte på personen som arbetar som glassförsäljare i Glassbilen. Jag förstår att denne arbetar precis som alla andra och har definitivt inget emot den personen. Men jag kan inte gå ner och prata med personen, dels för att jag är ensamstående och inte kan gå ut själv utan att pälsa på min son precis när han är nerbäddad i pyjamas, och även för att jag är alldeles för blyg för att kräva min rätt till tystnad på kvällen. Alltså kan jag inte gå ut just då. Och när jag har tillfälle till det så har jag redan glömt bort att jag irriterar mig på oljudet. För så jädra mycket påverkas jag inte att hela min värld rubbas. Men nog tusan måste jag väl få skriva ner min irritation på ett internetforum.
    www.hemglass.se
    där kan man maila till dem och be dem sänka eller flytta stoppet. I somras började ett konkurrerande bolag till hemglass köra samhället och min son blev hysterisk av signalen, jag lyckades snoka reda på vilket företag, mailade, ringde och till sist besökte företaget! Jag är extremt tillbakadragen och vill inte ta kontakt/ringa till personer jag inte känner. Jag är ensamstående på veckorna med 2 små barn... jag ser inte problemet, är du irriterad över nåt så gör man nåt åt det och sitter inte och gnäller om det, eller?!
    F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • idiblon

    Teskedsmamman: Jag förstår inte, om problemet är så pass litet att jag inte lider mer än vad folk kanske har glädje av att Glassbilen kommer hit, får jag då inte lov att harmlöst sitta och avreagera mig lite istället för att helt och hållet stoppa Glassbilens framfart? Men ändå, du verkar inte vara lika tillbakadragen som jag om du nu både vågar ringa, maila och besöka företaget du är missnöjd med. Jag har inte ens självkänsla nog att göra någonting sådant. Sorgligt va?

  • Teskedsmamman
    idiblon skrev 2006-10-31 13:45:38 följande:
    Teskedsmamman: Jag förstår inte, om problemet är så pass litet att jag inte lider mer än vad folk kanske har glädje av att Glassbilen kommer hit, får jag då inte lov att harmlöst sitta och avreagera mig lite istället för att helt och hållet stoppa Glassbilens framfart? Men ändå, du verkar inte vara lika tillbakadragen som jag om du nu både vågar ringa, maila och besöka företaget du är missnöjd med. Jag har inte ens självkänsla nog att göra någonting sådant. Sorgligt va?
    Saken är den att jag tycker att om man kan gnälla så är man så irriterad över saken att man kan göra nåt åt den och det var ju inte stoppa hemglassbilen jag eller Maximilius Flicka föreslog heller.
    Om nu min son blir hysteriskt ledsen över en sak och jag kan göra nåt åt det så är det min förnbannade skyldighet som förälder att göra nåt åt det OAVSETT hur hemskt jag tycker det är, det handlar inte vem som är mest tillbakadragen, för jag vet att jag kan verka tvärtom, men det handlar väl i så fall mer om vem som tar tag i problemen i så fall?!

    Skit samma! Jag tog itu med problemet istället för att gnälla, förvisso gnällde jag också men jag gjorde nåt åt det. Det är det jag vill komma fram till och det är absolut inte dig som person jag ifrågasätter utan beteendet gnälla och sedan inte göra nåt åt det som jag ifrågasätter, och vad jag har sett är det ett genomgående beteende hos de flesta skrivarna i tråden.
    F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
Svar på tråden Hemglass!!!