• magnus07

Total elförbrukning månad för månad?

Är det någon där ute som brukar räkna ut vilken total elförbrukning ni har för respektive månad?
    Vi flyttade in i huset i maj och eftersom vi har direktverkande el (med luftvärmepump) så var man ju lite orolig för elen så jag började anteckna dag för dag. Tyvärr så vet jag inte vad som är vanligt eller vad som är ovanligt högt så det skulle vara lite skoj att få jämföra siffror med någon.

Huset är byggt 1969 och är på 122kvm med lika stor källare. All värme i källaren är avstängd och värms enbart upp genom en braskamin som används några gånger i veckan. Vi är två vuxna som bor i huset.

Sedan mitten utav maj så har vi ett snitt på ungefär 29kwh per dag och det inkluderar all el, dvs både hushållsel och uppvärmning.

Novemer: 1237kwh
    Oktober: 1069kwh
    September: 624kwh
    Augusti: 740kwh
    Juli: 605kwh
    Juni: 748kwh

Hur ser det ut hos er? Nån mer måste det vill finnas som tycker om att ha koll på förbrukningen?

• Svar på tråden Total elförbrukning månad för månad?
  • mettafåren

vi bor i lägenhet och har ca 600kwh i månaden. och då ingår inte uppvärmning så jag tycker nog att ni klarar er rätt bra =)
    vi har dock ett akvarium som drar på tok för mycket el.

• menilla

Hus 1 1/2 pln 140kvm. Dirkt el, ingen pump.

Värme och hushållsel:
    jan 2460kwh
    feb 1709
    mars 2015
    apr 1327
    maj 909
    juni 631
    juli 554
    aug 654
    sept 606
    okt 923

I januari renoverade vi, februari var vi på semester i 2 veckor, mars lite mer reonvering och novembers lapp hittar jag inte.

Vi har avläsningvarje månad och betalar för det som vi använder.
    Skall bli spännande att se hur det blir denna vintern eftersom att vi inte kommer renovera något speciellt nu.
    Så det blir vår första riktiga vinter i huset.

• magnus07

Åh, skoj att få lite siffror så man kan jämföra med!

Har man aldrig bott i hus förut så är det så svårt att veta vad man kan förvänta sig att en "normal" förbrukning ligger på.
    Jag har även tänkt köpa mig en El-Energimätare (www.clasohlson.se/Product/Product.aspx ) så man t.ex. kan se hur mkt den gamla frysboxen i källaren drar men även all eloktronik som man oftast inte "orkar" stänga av på knappen utan står i standby konstant.

Alla blev verkligen rädda när vi talade om att vi köpt hus med direktverkande el men med tanke på hur elförbrukningen ser ut än så länge (ja jag vet, dom tunga månaderna återstår) så ser jag ingen anledning att vara orolig. Men visst, det finns ju alltid utrymme för förbättringar.

• magnus07

Just ja, kanske är värt att nämna att vi har en jämn temperatur på ganska precis 20grader på hela övervåningen.
    Detta är ju ändå en ganska avgörande detalj för att avgöra hur mkt el det går till uppvärmning

• menilla

Just nu har vi inte speciellt jämn värme i huset. Har precis tagit bort de två element som var igång på ovanvåningen eftersom att jag håller på att renovera där inne. I sovrummet har vi ingen värme på och på kontoret har vi inte kopplat in elementet än. Så det är bara golvvärmen som är igång här uppe. Där nere har troligtvis termostaten till golvvärmen lagt av, så halva nedanvåningen står på 20 grader och resten på - ja, det har vi ingen aning om. Så just nu är här ganska så svalt, men å andra sidan så ligger vi på 10 + ute, så det är lugnt.

Ja folk trodde att vi var tokiga här oxå när vi köpte huset.
    Men vi klarade förra vintern. Och då renoverade vi i dec-feb, så det drog mer el än vad det borde göra.
    Vi får se hur det blir nu

• menilla

Vi vill oxå ligga på runt 20 grader i huset och det kommer vi göra när elementen är inkopplade igen

• SkåneP

Japp. Lite mer nojjig och kollar mätaren varje vecka.

För in siffrorna i ett excelark som räknar & ritar ut veckoförbrukningen i ett diagram.

Rätt kul att se kurvan störtdyka när vi installerade värmepump...

• Bondbruden

Vår kurva störtdök när vi bytte ut den vattenburna elvärmen mot vedpanna... Från som mest 3500 kWh i januari till stadigt ca 700 kWh. Det var en lång kall vinter...

• mettafåren

magnus07: jag har exakt en sån mätare. vissa saker fick ajg en chock när jag kollade. tex drar datorn över 30watt när den är avstängd mot 130 när den är igång. lite större skillnad trodde jag allt det skulle vara. Men det är helt klart en pryl att rekomendera =)

• marremask

Ts, vi har ganska exakt samma yta som vi värmer upp. Bor i en villa på 121 kvm men utan källare. Vi har direktel och luftvärmepump så det var intressant att få ta del av era siffror.

Här kommer våra:

Jan: 1815
    Feb: 1620
    Mar: 1755
    Apr: 1114
    Maj: 640
    Jun: 463
    Jul: 441
    Aug: missade vi avläsning tyvärr
    Sep: 533
    Okt: 742

Nu har vi precis fått en ny elmätare som man inte ska behöva läsa av eftersom den skickar korrekta siffror automatiskt.

• Rhea

Kollade häromdagen!
    På 10 dagar har vi gjort av med 350 kWh.
    Ytjordvärme.
    Alla datorer har stått på dygnet runt, och tvättmaskinen med....även lite torktumlare...
    Vi springer runt barfota i underkläderna, så det är helt klart varmt inne. Räcka ut tungan
    Har inte eldat i öppna spisen än.

Vet inte vad som är "vanligt" riktigt....

• Rhea
    SkåneP

Ooo...du har ett excelark du....*s* Man kanske skulle kunna få känna lite på det?
    Bara titta, och sen skicka tillbaka på eeen gång... Flört
Svar på tråden Total elförbrukning månad för månad?