• Barret

Någon som inte gett penicilin mot öroninflammation?

Våran kille på snart 2 år har nyligen haft öroninflammation på ena örat. Det var första gången. Vi åkte till läkaren och fick det konstaterat. Vi fick recept på penicilin men han rekommenderade att örat skulle läka utav sig självt och tyckte alltså inte att vi skulle ge penicilin. Jättejobbigt beslut att ta själv som förälder tycker jag. Man vill ju inte se sitt barn lida. Men läkaren menar på det att barn som äter en massa antibiotika till sist kan bli jättesjuka pga att penicilinet inte hjälper dem längre. Så efter mycket om och men så beslöt vi oss för att inte ge Axel penicilin. Det var en jobbig natt som han hade ont, men nu verkar det ha gått över. Självklart fick han alvedon och näsdroppar vilket hjälper till att lindra. Ska också tillägga att han åt en penicilinjur för en månad sen då han hade en hosta och förkylning som inte gav med sig efter 4-5 veckor.

• Svar på tråden Någon som inte gett penicilin mot öroninflammation?
  • Barret

Jo jag glömde ju tillägga det att man är lite orolig för att örat inte läker som det ska utan penicilin, men enligt läkaren så ska det göra det. Vi ska i alla fall på efterkontroll på vårdcentralen om två månader.

• ebben

Nä-jag skulle ge!! Mina barn har haft i ötar o vi har fått penicillin......
    Däremot hade jag INTE gett vid förkylning o hosta!?Var det konstaterat att det var nåt virus? så man visste att kuren skulle hjälpa? Det var mer konstigt att ge penicillin mot hosta o förkylning än öroninflammation tycker jag!

• ebben

Klart man inte ger penicillinet FÖR ofta.......men har han ändå "bara " ätit en kur för nån månad sen,o så nu.Är det INTE för ofta om han ändå är 2 år.Tycker jag då.......
    hehe,är ju inte läkare !

• blonde redhead

Vi ger inte penicilin till våra barn om det verkligen verkligen inte är nödvändigt. Vid öroninflammation, halsfluss osv ger vi det inte!
    Öronen läker jätte bra av sig själva och likaså halsfluss osv. Bara de får vila.

Vi brukar lägga lökomslag vid öronont, det hjälper mycket!

• Barret

Ja han hade infektion i luftvägarna vilket bara blev sämre. Första gången vi var och kollade upp honom fick vi hostmedicin utskrivet, men det hjälpte dock inte. Gick på ett återbesök och fick då penicilin.

Funderar på att vissa barn får ju jättemånga öroninflammationer, kan ju inte vara bra att ge en penicilinkur vid varje tillfälle då. Då måste ju tillsist penicilinkuren inte hjälpa.

• ebben

Barret-nä,de "öronbarnen" får ofta inopererat nåt sånt där "rör"......klart de inte ska äta penicillin typ jämt.....

• systernegativ

ebben:
    OT, men det är mot bakterieinfektioner man ger penicillin. Mot virusinfektioner hjälper det inte...

• Claudia gbg

det finns ju fundringar kring om pencillin verkligen hjälper vid öroninfl. En kompis till mig har barn o hennes dotter fick inte pencillin vilket resulterade i att trumhinann sprack. Detta var väl eg inte så farligt men ändå... tycker det är dåligt av läkaren att lägga det på er!

• callenina

klart han ska ha penicilin, man vet ju själv hur himla ont det gör att ha öroninflammation.

Svar på tråden Någon som inte gett penicilin mot öroninflammation?