• Svar på tråden Del 3: Vi som började utredning i okt /nov -06.
  • mala78

    På torsdag ska jag på första kollen inför äl-stimulering och insemination. det är så spännande och nervöst. Tänk om det funkar, känns helt overkligt, med hoppet är tänt.

  • Cilota
    mala - ja vad kul! Du måste berätta sen precis hur det var
    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • Telgekickan

    Hej postade denna fråga i vanliga forumet men frågar här med, för ni kanske har bra koll

    Har fått reda på att min gynekolog vill att jag kollar upp mina hormonprover i en utredning och jag sitter här med en remiss men blir lite konfunderad på om hon inte missat att kryssa i testesteronvärdet? Har någon en remiss hemma som är ikryssad eller vet någon vilka prover ni tog i er utredning? Vill kolla så min gynekolog kan sin grej, ibland börjar jag nämligen tvivla.

    Dessa är i kryssade:

    S-TSH
    S-fritt T4

    S-FSH
    S-LH
    S-Prolaktin
    S-Progesteron

    Men inte testestoron varför inte? Sen är jag så besviken, skulle testat nu i denna menscykeln men hon sa någon gång under den men nu ringde jag och hon sa optimalt dag 3 i cykeln.Suck. Och jag hade heller inte blivit informerad om att man ska ha varit vaken i minst två timmar före också. Därför jag börjar tvivla på hennes kunskaper här.

    Hjälp mig någon? Hur ser er remiss ut eller kan ni råda annars eller se om nåt saknas?

    Jättetacksam för hjälp så jag vet om vi måste byta gynekolog.

    Kram Kickan

  • Cilota

    Telgekickan - jag testade:

    S-TSH
    S-fritt T4

    S-FSH
    S-Progesteron

    Immunitet mot Rubella.

    Jag testades inte för LH, prolaktin eller testosteron så det är säkert helt i sin ordning för dig med Jag har inte fått info om att man ska vara vaken två timmar innan test Det enda de anammar på provinlämningen här är att man ska sitta stilla i minst 15 minuter innan för att få ett säkrare och tydligare resultat.

    Jag lämnade FSH på dag 5 (dag 3-5 stod det på remissen) och de övriga på dag 21 i cykeln.

    Lycka till med utredningen!


    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • Telgekickan

    Cilota: Ja jag blev också förvånad när jag ringde och frågade och hon sa att vissa av hormonproverna kräver att man ska ha varit vaken i minst två timmar före. Jag får väl fråga när jag lämnar in på huddinge sjukhus, att de kan besvara mina frågor om jag ska lämna in ytterligare prover och så snabbt ringa min gynekolog och be om remiss ang detta . Konstigt för man får ju själv ta tag i hela utredningen hos henne känner jag och påminna "vi vill lämna hormonprover" osv. Dags att byta mottagning tror jag.

    Tack för svaret och tack för lyckoönskningen! Önskar dig detsamma

    Kram Kickan

  • Cilota
    Telgekickan - kan tänka mig mig att det är LH hon menar för det börjar produceras nr man har varit vaken ett tag. Jag tog ju aldrig det så jag fick ju aldrig den infon bara därför

    Om du inte känner dig trygg med den gyn du har så ska du definitivt byta
    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • snobben

    Nu minns jag inte alla prov jag har tagit, antecknade aldrig det så vet inte om jag tog för testosteron, men jag tror det. Däremot har jag aldrig fått höra att jag var tvungen att vara vaken 2 timmar innan och inte sitta still 15 minuter innan.


    Få människor lever idag, de flesta förbereder sig för att leva i morgon
  • Cilota
    snobben - här på US så kanske man accepterar långa väntetider bättre om de har förtäckt väntan med "Ny forskning visar...trallla la la...sitta i 15 minuter innan provtagning." Jag fick vänta 35 minuter första provet och jag började inte bli less förrän efter 16 minuter
    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • snobben

    Ja, jag hade blivit måttlig less att sitta och vänta, det är ju så drygt Fot i munnnen

    Blir nog inte nån sköljning för mig efter denna menscykel . Måste få mensen idag för att hinna det nästa vecka men så blir dte inte. Sen reser jag bort en vecka så det får nog bli i maj. Vill ju veta om min polyp är kvar sen. Ska försöka att inte hoppas för mycket på att den är kvar sen, blir nog rätt besviken om det är borta vid nästa undersökning.


    Få människor lever idag, de flesta förbereder sig för att leva i morgon
  • Cilota
    snobben - jag förstår dig precis. En skrapning är ju lindrig i sammanhanget sett ur vårt perspektiv.

    Typiskt att du inte hinner nu men då har du ju det "roliga" kvar sen i början av sommaren

    Ska du på semester eller är det jobb?
    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
Svar på tråden Del 3: Vi som började utredning i okt /nov -06.