• AnneSophie

Hur djupt sätter man potatis?

Jag har from idag stora planera att anlägga en liten men praktiskt krydd- och grönsaksodling utanför köket.
    Färskpotatis är ju inte fel att ha, och jag såg att man kunde köpa väldigt små sättpotatisplantor på Plantagen men frågan är... Hur djupt sätter man egenligen sättpotatis och i vad för typ av jord?

Experter här kanske?

Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • Svar på tråden Hur djupt sätter man potatis?
  • Jennie Brunflo

Sätt potatis!

Inte potatisplantor!

Det går precis lika bra och jag kan garantera dig att potatisen kommer upp i landet utanför köket. Sätt de sådär 10cm djupt.
    Vilken potatis som helst går att sätta, men tänk på att du får det du sätter.
    Sätter du en sen sort får du en sen sort osv.
    Du kan alltså sätta vanlig potatis du köper på ICA, du behöver inte alls köpa sättpotatis.

Lycka till!

• AnneSophie

Ah vad mycket man lär sig!
    Jennie, du som verkar insatt i det här med potatis... Om man vill ha färskpotatis (sån där man äter till midsommar) vad för sort satsar man då på? Heter den typen av potatis "färskpotatis" tex? *nollad*

Tack för länkarna Sunflower?

Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • AnneSophie

Ah tackar!!!
    Jag ska genast ge mig in i potatisdjungeln!

Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • K J N

Generellt sett så ska varje planta ha 25-30 cm utrymme runt sig åt alla håll och planteras på ca 10 cm djup i lucker jord.

Att få potatis innan midsommar kan vara knepigt, på västkusten och i sydsverige lyckas man dock regelbundet med detta om våren är tidig.

Om man väljer en tidig sort och planterar dessa innan 15 april så bör man få ätbar potatis till midsommar, såvida det inte blir järnnätter då frosten tar plantan.

Man kan öka hastigheten på plantan igenom att förgro den korrekt med ca centimeterlånga rötter innan man sätter ner dem samt att alltid använda fiberduk eller liknande för att kapsla fukten på dagen och hålla värmen kvar på natten.

• AnneSophie
    K J N skrev 2007-05-08 07:44:28 följande:
    Generellt sett så ska varje planta ha 25-30 cm utrymme runt sig åt alla håll och planteras på ca 10 cm djup i lucker jord.Att få potatis innan midsommar kan vara knepigt, på västkusten och i sydsverige lyckas man dock regelbundet med detta om våren är tidig.Om man väljer en tidig sort och planterar dessa innan 15 april så bör man få ätbar potatis till midsommar, såvida det inte blir järnnätter då frosten tar plantan.Man kan öka hastigheten på plantan igenom att förgro den korrekt med ca centimeterlånga rötter innan man sätter ner dem samt att alltid använda fiberduk eller liknande för att kapsla fukten på dagen och hålla värmen kvar på natten.
    Oh en riktig expert!

Nåväl, jag ska testa iallafall med ett par plantor. Funkar det så funkar det, och funkar det inte så vet jag det till nästa år...och då får jag väl gå och köpa min potatis.
    Bjäbb bjäbb bjäbb.
  • Zhara

Jag satte mina potatisar för ca 1 vecka sedan och har en markduk över dom på natten för att skydda lite extra!

• AnneSophie
    Zhara skrev 2007-05-09 16:16:07 följande:
    Jag satte mina potatisar för ca 1 vecka sedan och har en markduk över dom på natten för att skydda lite extra!
    Det där är ett bra tips. Man kan bädda om dom.
    Patrik, nu räknar vi ner... (22 dagar)
Svar på tråden Hur djupt sätter man potatis?