• Helena Gordon

    Legalisering av cannabis!?

    Eftersom så många trådar gällande saker kring hasch/cannabis har rusat alldeles OT så är det kanske dags att man startar en tråd där det inte saboteras för TS.

    Så, därför kan det nu argumenteras för fulla muggar här ang. de senaste veckornas heta ämne: Legalisering av hasch/Cannabis. För eller emot? Vad är det som gör att alkoholen är så pass accepterad och att haschet/Cannabisen är total tabu?

    Feel free to jump in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 18:01:45:
    motivera gärna varför du är För eller Emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 20:06:29:
    VAR snälla mot VARANDRA!

  • Svar på tråden Legalisering av cannabis!?
  • Wirkzan

    Jag kan inte förstå hur man kan dra in alkoholens skadeverknigar i samhället som argument FÖR en legalisering av marijuana och hasch. Anledningen till att alkoholen har så stora skadeverkningar i samhället är ju för att den är socialt och lagligen accepterad. Den är en del av vår kultur, därför brukar fler alkohol än om den hade varit förbjuden. Ni kan ju bara gå till länder där hasch och marijuana har samma status som alkohol har i Sverige så får ni se vilka samhälleliga skadeverkningar de har där. Att det skulle röra sig om något "peace and love"- samhälle är bara en fantasi.

  • Wirkzan

    Sen verkar dessutom haschpsykos existera i ENgland iallafall:

    Aftonbladet skriver om en miljonärska i England som fick ansiktet krossat av en man påverkad av cannabis. Läs utdrag:

    Haschpsykos
    - Han bröt min käke, totalförstörde min näsa, slog sönder mitt ansikte som nu kräver plattor och trådar av metall för att fungera, säger hon till Sunday Times.
    Misshandeln utfördes av en 20-årig man, vän till familjen, som övernattade i Voices hem i norra London.
    Medicinska experter har efteråt slagit fast att han var mentalt instabil på grund av en så kallad haschpsykos.
    - Jag vaknade av att jag blev attackerad. Han drog mig ur sängen och slog mig konstant. Jag var livrädd.

  • W Panthera tigris

    oki vi kollar på praktexemel nummer ett holland
    legalisering
    ingen hasch epidemi
    ingen markant ökning på psykiska sjukdomar
    minskning av tunga missbrukare
    minskning inte ökning

    och för att krossa en myt och komma med fakta så ja
    om man är från början instabil har diverse sjukdomar så kan cannabis i värsta fall göra dem så mycket värre
    cannabis KAN också locka fram latenta psykiska sjukdomar
    cannabis kan däremot inte göra nån galen som många här verkar tro

  • Nicke

    Hur kan man vara säker på att det var en haschpsykos och inte en vanlig psykos som inträffade? För att han hade hasch i blodet? Precis. Direkt så antar man en orsak som inte alls behöver stämma. Folk sticker ner andra och dödar i psykos, många gånger inte påverkade av något alls. :)


    Wirkzan skrev 2007-05-09 22:11:02 följande:
    Sen verkar dessutom haschpsykos existera i ENgland iallafall:Aftonbladet skriver om en miljonärska i England som fick ansiktet krossat av en man påverkad av cannabis. Läs utdrag:Haschpsykos - Han bröt min käke, totalförstörde min näsa, slog sönder mitt ansikte som nu kräver plattor och trådar av metall för att fungera, säger hon till Sunday Times.Misshandeln utfördes av en 20-årig man, vän till familjen, som övernattade i Voices hem i norra London.Medicinska experter har efteråt slagit fast att han var mentalt instabil på grund av en så kallad haschpsykos.- Jag vaknade av att jag blev attackerad. Han drog mig ur sängen och slog mig konstant. Jag var livrädd.
  • sakoline

    Men Wiclan, att vissa inte kan hantera alkohol gör ju inte att den förbjuds i Sverige... Dessutom, ja du har rätt i en del, det är dumt att jämföra alkohol och cannabis eftersom deras biverkningar är olika... Alkohol skadar ju kroppen t.ex. och förgiftar hjärnan.

  • lollisen

    Nä nä nä tiger. nu är det du som propagerar... det finns inget som talar om att det skulle varit en minskning på tygnre droger i holland, men det finns inget som tyder på att det skulle vara fler tyngre missbrukare där än i sverige.. men det är defenitivt inte mindre droger som cirkulerar i holland, lagliga eller ej..

    W Panthera tigris skrev 2007-05-09 22:22:26 följande:


    oki vi kollar på praktexemel nummer ett hollandlegalisering ingen hasch epidemi ingen markant ökning på psykiska sjukdomar minskning av tunga missbrukare minskning inte ökning och för att krossa en myt och komma med fakta så ja om man är från början instabil har diverse sjukdomar så kan cannabis i värsta fall göra dem så mycket värre cannabis KAN också locka fram latenta psykiska sjukdomar cannabis kan däremot inte göra nån galen som många här verkar tro
  • Grodan Soda

    Om man är för en legalisering av cannabis med motiveringen att alkohol minsann är lagligt och lika farligt så vore det väl ändå sundare att istället vara EMOT alkohol? Förstår inte riktigt resonemanget.

  • sakoline

    danstina: Eller helt enkelt såhär - varför ska någon annan avgöra om man får använda alkohol eller cannabis, avgöra vilket som är värst eller sämst att använda? Vem har rätt?

  • Grodan Soda

    Röker man t.ex. hasch så drabbar ju de som är runt omkring. Ska man få röka hasch bredvid t.ex. en busskur? Då får ju alla som står i närheten en del av drogen i sig, precis som vi idag tvingas andas in äckelpäckelrök från rökarna som står och bolmar i busskurerna. Det låter inte särskilt kul faktiskt.

Svar på tråden Legalisering av cannabis!?