• Helena Gordon

    Legalisering av cannabis!?

    Eftersom så många trådar gällande saker kring hasch/cannabis har rusat alldeles OT så är det kanske dags att man startar en tråd där det inte saboteras för TS.

    Så, därför kan det nu argumenteras för fulla muggar här ang. de senaste veckornas heta ämne: Legalisering av hasch/Cannabis. För eller emot? Vad är det som gör att alkoholen är så pass accepterad och att haschet/Cannabisen är total tabu?

    Feel free to jump in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 18:01:45:
    motivera gärna varför du är För eller Emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 20:06:29:
    VAR snälla mot VARANDRA!

  • Svar på tråden Legalisering av cannabis!?
  • Grodan Soda
    Wirkzan skrev 2007-05-09 22:33:46 följande:
    Men var det ingen som reagerade på att HASCH PSYCHOSIS finns i andra länder...???Hahahaha säger jag åt alla som säger att det bara existerar i sverige för ni är så överbevisade!
    Klart de finns i andra länder. Vadå? Är det någon som har påstått att det inte gör det?
  • Nicke

    Jag håller med dig till 100%
    Detsamma skulle jag tycka om cannabis var legalt.
    Jag röker inte själv, knarkar inte och dricker väldigt lite alkohol (inte ens en gång i månaden). Jag hatar att få röken på mig och det spelar ingen roll om det är haschrök eller ciggarettrök.


    danstina skrev 2007-05-09 22:35:11 följande:
    Det borde inte vara okej att röka på allmän plats heller tycker jag.
  • Grodan Soda
    sakoline skrev 2007-05-09 22:36:31 följande:
    Ska sova nu men som jag ser det är de vettiga argumenten för att INTE legalisera cannabis få, och de som finns är ofta av arten "varför ska andra stå för sjukvården för de som är nerdegade", "min brors kompis kusin dog av hasch... det ska förbjudas" "min klasskompis är en pundare och han röker hasch (plus crack osv), förbjud!" "alkohol skulle ha förbjudits om det uppfanns idag" "vi sänder fel signaler åt de unga"... Alltså mer filosofiska frågor man egentligen kan stoppa in var som helst i vilken debatt som helst, typ tv-spel, samt myter.
    Eller så är det så att de flesta motståndare inte orkar bry sig i såna här trådar helt enkelt.
  • Grodan Soda
    Niklas skrev 2007-05-09 22:35:05 följande:
    Jamen dåså. Om du tycker att det finns något man kan göra så kan man göra detsamma vid en eventuell legalisering av cannabis.
    Har jag sagt något annat?
  • Helena Gordon

    Psykoser finns i många smaker och behandlas på många olika sätt. en.wikipedia.org/wiki/Psychosis är informativt.

    Någon "haschpsykos" finns dock inte. Att haschpsykosmemen är så pass utbredd i Sverige underlättas, förutom av propagandan, av två saker:

    1. Cannabis kan utlösa psykoser. Personer som lider av psykossjukdomar eller anlag för sådana får ofta psykoser utlösta av någon psykisk påfrestning. Begravningar, relationsproblem, stress, alkohol, olyckor, m.m, m.m. kan utlösa psykoser hos sådana personer. När den utlösande faktorn råkar vara cannabis är skymningspressen genast där och skriker "haschpsykos". T.o.m. när cannabis inte ens varit utlösaren utan den drabbade bara använt cannabis någon gång tidigare är det populärt att komma dragande med haschpsykosen trots att cannabis inte har ett dugg med psykoserna att göra.

    2. Många vet inte vad en psykos är för något. Cannabis garanterar inte ett angenämt rus och kan ge snedtrippar, särskilt med brister i set & setting. Många som haft otur eller rökt för mycket på en gång och mår lite dåligt blir uppskrämda av alla myter och tror att de (eller någon annan) drabbats av "haschpsykos", trots att deras tillstånd inte har den minsta likhet med en psykos.

  • Nicke

    Ja, du angav röken som ett argument för att inte legalisera eller tolkade jag det fel?
    Klart att det inte skulle få rökas fritt hur som helst.


    danstina skrev 2007-05-09 22:38:17 följande:
    Har jag sagt något annat?
  • Wirkzan

    Typ alla liberala knarkälskare härinne...


    danstina skrev 2007-05-09 22:36:40 följande:
    Klart de finns i andra länder. Vadå? Är det någon som har påstått att det inte gör det?
  • sakoline

    Nej precis - varför skulle de bry sig?!!! Varför skulle de ens ha en åsikt. När det inte gäller dem är det lätt att ha en negativ åsikt. T.ex. vara moraltant vad det gäller abort när man inte varit i den situationen... Folk som tycker att det är bra som det är nu, de har för lite kunskap, bekväma, tycker det verkar läskigt och främmande, myter myter myter

  • Nicke

    Vart är alla knarkälskare?


    Wirkzan skrev 2007-05-09 22:39:53 följande:
    Typ alla liberala knarkälskare härinne...
Svar på tråden Legalisering av cannabis!?