• Helena Gordon

    Legalisering av cannabis!?

    Eftersom så många trådar gällande saker kring hasch/cannabis har rusat alldeles OT så är det kanske dags att man startar en tråd där det inte saboteras för TS.

    Så, därför kan det nu argumenteras för fulla muggar här ang. de senaste veckornas heta ämne: Legalisering av hasch/Cannabis. För eller emot? Vad är det som gör att alkoholen är så pass accepterad och att haschet/Cannabisen är total tabu?

    Feel free to jump in

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-09 18:01:45:
    motivera gärna varför du är För eller Emot!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 20:06:29:
    VAR snälla mot VARANDRA!

  • Svar på tråden Legalisering av cannabis!?
  • Nicke

    Jajo, jag förstår. Att det KAN betyda det ja men för mig är en holk ... en fågelholk.
    Nu vet jag iof vad det är om någon skulle börja snacka om en holk i ett annat sammanhang.. men det är ju du som sagt till mig att det är så. :) Hade någon annan sagt att holk betydde något annat så kanske jag skulle tro på det också.... eller kollat på internät.


    lollisen skrev 2007-05-24 23:03:54 följande:
    Lyssna på The kristet utseendes låt, jag tar mig en fet holk.. bla bla bla.. jag kommer fan inte ihåg texten nu.. ha ha ha.. usch vad dåligt av mig.. Nä, men det jag menar är att själva betydelsen i ordet holk, är ju en urholkning, oftast i trä. Det relateras ofta till majspipa eller andra pipor som är gjorda av olika trädslag, för att de är just urholkade.. Att ta en fet holk, tar man inte som att man ska ta en fet bit.. det fattas ju nått då.. fattar du vad jag menar? Säger man att man ska ta en fet holk, så innebär det ju en fet pipa, ur/från någon urholkat. Kan vara pipa, bong, toarulle, rör, plåtburk, plastflaska, melon etc.. ja i stort sett allt som är eller som går att urholka..
  • Mysmillan

    Det känns som om själva frågan i det här fallet, föll bort när holkdiskussionen tagit över.. Jag tror att det enda rätta i nuläget är tvångstestning av både skolelever och på arbetsplatser för att bromsa ner ett missbruk på tidigt stadium. Hasch/cannabis/marijuana är i samhällets ögon klassat som lätta droger, det är i mina ögon en inkörsport till tyngre missbruk. Ovanämnda droger lagras i kroppens fettvävnad (däribland hjärnans) i ca fyra månader. Röker man på dagligen blir man till slut dum i huvudet/korkad/puckad/seg, det kan ta bra många år innan detta märks och man behöver knappast vara orolig om man testat en eller ett par gånger.. Att jämföra alkohol med cannabis är helt vansinnigt. De flesta människor som tar ett glas vin till maten gör det inte för rusets skull utan för att det smakar gott, en cannabisrökare är ju ute efter ruset, det kan ju knappast vara för att det smakar gott! Det behövs hårdare straff för langare och de som innehar drogerna för eget bruk... Jag vet inte vad jag tar mig till om skiten legaliseras!

  • Grodan Soda
    Mysmillan skrev 2007-05-24 23:14:58 följande:
    Det känns som om själva frågan i det här fallet, föll bort när holkdiskussionen tagit över.. Jag tror att det enda rätta i nuläget är tvångstestning av både skolelever och på arbetsplatser för att bromsa ner ett missbruk på tidigt stadium. Hasch/cannabis/marijuana är i samhällets ögon klassat som lätta droger, det är i mina ögon en inkörsport till tyngre missbruk. Ovanämnda droger lagras i kroppens fettvävnad (däribland hjärnans) i ca fyra månader. Röker man på dagligen blir man till slut dum i huvudet/korkad/puckad/seg, det kan ta bra många år innan detta märks och man behöver knappast vara orolig om man testat en eller ett par gånger.. Att jämföra alkohol med cannabis är helt vansinnigt. De flesta människor som tar ett glas vin till maten gör det inte för rusets skull utan för att det smakar gott, en cannabisrökare är ju ute efter ruset, det kan ju knappast vara för att det smakar gott! Det behövs hårdare straff för langare och de som innehar drogerna för eget bruk... Jag vet inte vad jag tar mig till om skiten legaliseras!
    Jag instämmer. Dessutom vet man (och det är det nog ingen som säger emot) att cannabis kan utlösa psykoser om personen i fråga har anlag för detta. Personer som lider av psykoser orsakar ofta skada på andra, fysisk eller psykisk. Varför ska vi legalisera en drog som kan göra sådan skada? Och ja, alkohol är lagligt och lika farligt men det innebär inte att vi behöver fler lagliga droger.
  • W Panthera tigris

    självmord är rekomenderat
    det vad du föreslår har aldrig funkat kommer aldrig att funka och har oftast motsatt efekt
    ungarna är inte dumma och försöker man pumpa dem med skräckpropaganda så är det allt för många som går emot det .. endast för sakens skull

    det enda som gör cannabis till inkörtsport ÄR själva logen som kriminaliserar den .. inget annat

    det är inte själva drogen som lagras .. endast rester av den som gör varken skada eller nytta när dem förblir i systemet

    och vist .. missbrukar man cannabis så har den som alla droger konsekvenser .. men dem är lindriga om man kollar på den lagliga sidan

    att INTE jämföra alkohol med cannabis ÄR vansine med tanke på vilka kostnader den har .. i liv och pengar

    dem flesta mäniskor friviligt häller gift i sig för eehh det är gott
    vad är det man säger .. jag dricker inte för att bli full jag dricker för att det är gott .. fyllan är endast en biverkning

    du kan ju kolla på detta bland annat om du inte redan har sett det
    video.google.com/videoplay

    Mysmillan

  • W Panthera tigris

    och ständigt en DJÄVLA tjafs om psykoser
    här är en interesant artikel .. som omväling på svenska om psykoser

    web4health.info/sv/answers/add-hash-psychosis.htm

    """Sammanfattning: Det finns inget bevis för att cannabis kan orsaka en psykos hos friska människor men risken går inte att utesluta helt."""

    så kan ni vara så djävla gulliga och sluta få det att låta som alla får en psykos bara man tänker på cannabis

  • Mysmillan

    Jag har arbetat på en sluten avdelning där vi behandlade unga människor (i din ålder kanske?!) som led av just psykoser orsakade av Hasch.. Det var naiva,vilsna killar och tjejer som klättrade på väggarna av rädsla för spindlar som kröp upp från sängen, militärer som stod i garderoben etc Det kan räcka med ett par bloss.. Men det kanske ruset kan vara värt, vad vet jag jag har aldrig varit dum nog att testa! Natti natti

  • W Panthera tigris

    SÅ KLART DU HAR
    vad annars
    ennu en från yrket .. hadde jag haft hadde jag bjudit på tåtta

    du vet väll att cannabis inte kan på egen hand skapa några psykoser vad ? .. utan endast släppa fram det vad vi redan har i oss ? ..
    och hur många av dessa stackare hadde psyckiska besvär långt innan dem kom i kontakt med cannabis
    cannabis kan i värsta fall agera som trigger .. men det kan det mesta omrkring oss

  • Grodan Soda

    Men vad gräsligt! Herregud.. spindlar är ju nog äckligt i verkliga livet!

    Sjävlklart kan cannabis orsaka psykoser, i alla fall om personen i fråga har anlag för psykoser innan. En legalisering innebär ju helt klart att fler kommer komma i kontakt med drogen och därmed testa.

    Blir härligt med alla dessa som vi sen ska vårda pga deras psykoser som UTLÖSTES av cannabis. Nice! *ironi*

Svar på tråden Legalisering av cannabis!?