• M4delene

Vilka är dem nya flyg-reglerna??

Har precis bokat en resa till den 25 juli och nu kom jag på att det är nya regler på att få flyga och vad man får ha med sig och inte ha med sig längre?
    Flög i juli 2006 och då hade inte laget trätt i kraft än och då fick man ha perfym,läsk,godis,mat med sig uppe på flyget

Vad gäller nu? Vad får man ha i handbagaget nu?
    Vad får man ha/inte ha i sitt övriga bagagge nu?

Är diabetiker och behöver veta med mina sprutor och sådant

help?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilka är dem nya flyg-reglerna??
  • Hihi2

reglerna är ju att man inte får ha någon flytande vätska med sig i handbagaget. i den incheckade bagaget får man ha med sig flytande vätskor. mediciner tror jag inte det finns något förbud mot. men jag tycker att du ska ringa flygbolaget och fråga! Lycka till!

• Ester Bus

Du får ha med dig burkar/flaskor med max 100ml och du får max ha med dig burkar så att det ryms i en enliters platspåse som ska kunna stängas utan att någon burk/flaska behöver lyftas ur.

Är osäker på hur det är med mediciner men med läkarintyg borde det inte vara några problem.

• Hihi2

Här är reglerna som gäller (kopierat från luftfartsverkets hemsida)

Nya regler för säkerhetskontroll inom EU (inkl Norge, Island och Schweiz) införs den 6 november 2006. De nya EU-reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, alltså både inrikes och utrikes och till destinationer utanför EU.

De nya reglerna begränsar den mängd vätska som man får ha med i handbagaget på flyget. Bagage som checkas in påverkas inte av de nya reglerna. Det blir också precis som förut möjligt att handla taxfree efter säkerhetskontrollen.

Detta gäller från den 6 november 2006:
    Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget.
    Ovanstående flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem få plats i påsen, som ska vara stängd.
    Plastpåsen ska vara återförslutningsbar.
    Det är tillåtet att medföra en (1 st) enliters plastpåse per varje passagerare som har biljett/boardingkort.

Förbered dig så långt du kan och packa helst påsen hemma, så att hanteringen på flygplatsen blir så smidig som möjligt. Om du inte har möjlighet att få tag i en återförslutningsbar en-liters platspåse kan du få en sådan på flygplatsen.

Dessutom får du ta med:
    Mediciner som behövs under resan.
    Barnmat som behövs under resan.
    Vätska som ingår i särskild diet som du behöver under resan.

Packa flytande mediciner, barnmat och dietmat så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. De behöver dock inte ligga i plastpåsar.

Detta gäller också från den 6 november:
    Den 6 november införs krav på att större elektroniska föremål, som datorer och videokameror, ska tas ur sina väskor och röntgas separat. Även ytterkläder ska röntgas.

I säkerhetskontrollen ska du:
    visa upp din plastpåse med vätskor, som röntgas.
    visa upp flytande mediciner, barnmat och dietmat.
    ta av ytterkläder, som röntgas.
    ta upp bärbara normalstora datorer och annan elektronisk utrustning av liknande storlek ur dina väskor. Allt röntgas.

Detta avses med vätska:
    Vätskor omfattar geléer, krämer, blandningar av vätska och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.

Du får inte ta med behållare som rymmer mer än 100 ml. Det är alltså inte tillåtet att medföra en behållare som rymmer 150 ml men som enbart innehåller 75 ml vätska. En helt tom behållare är inte att betrakta som vätska och får därför medföras.

Tänk på att säkerhetskontrollanterna kan göra stickprov på flytande mediciner, barnmat och dietmat som tas med. Det innebär att du kan bli ombedd att t ex visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på eller att smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen.

Detta påverkas inte:
    Du får, som tidigare handla taxfree och andra varor i affärer som ligger efter säkerhetskontrollen och ta med ombord, även om behållaren rymmer mer än 100 ml. Självklart kan du öppna vatten- och läskflaskor och liknande som du köpt efter säkerhetskontrollen och som du vill konsumera under resan.
    OBS Om du ska byta flygplan under resan, läs under rubriken Goda råd när du handlar taxfree på Luftfartsstyrelsens webb. Detta för att inte riskera att du får lämna ifrån dig dina varor vid en ny säkerhetskontroll på en annan flygplats.
    Bagage som checkas in påverkas inte av de nya begränsningarna. Här finns inga begränsningar när det gäller storlek på behållare eller mängd vätska som du packar ned. Men tänk på att förpacka vätskor i det incheckade bagaget mycket väl. Om ett läckage skulle uppstå som gör att andra resenärers bagage förstörs, blir Du ersättningsskyldig.

Läs mer på luftfartsstyrelsen.se
    Luftfartsstyrelsen har publicerat ett mer omfattande informationsmaterial. Här ges praktiska råd om vad du bör tänka på när du packar väskan, på flygplatsen och när du handlar taxfree.
    Begränsning av vätskor i handbagage, information på Luftfartsstyrelsens webb

• MuhLopNat

Jobbar både på Flygplats och i luften.
    Inga problem att ta med mediciner om du har läkarintyg.

Allt i godis och dryck väg kan man köpa på andra sidan kontrollen, och det går ju att ta med ombord...

Goodluck!

• M4delene

Tack för alla svar hjälpte mycket bra!

• M4delene

gäller en sådan reseförsäkring via visa, om man blir sjuk?
    tänkte beställa ett sådant europeiskt sjukförsäkringskort av försäkrings kassan men det är inte giltigt i turkiet?

• annsve

Slurpan:

Varför är säkerhetskontrollen på Landvetter känsligare än t ex Arlanda och Bromma.

T ex har jag aldrig behövt ta av mig skorna på Arlanda men i nästan alltid på Landvetter (iallfall de senaste månaderna)

• Sommaren är kort

Hej! M4delene!

Vi ska också iväg den 25 Juli till Turkiet! Var flyger ni från? Vart ska ni?
    Vi flyger från Landvetter till Alanya där vi ska bo på Blue Village Pascha bay!
    vi flyger så tidigt på morgonen (0700) så vi har bokat en natt på Landvetter hotell.
    Åh vad jag längtar!!!

• M4delene

Sommaren är kort skrev 2007-06-21 23:11:58 följande:

Hej! M4delene!Vi ska också iväg den 25 Juli till Turkiet! Var flyger ni från? Vart ska ni?Vi flyger från Landvetter till Alanya där vi ska bo på Blue Village Pascha bay!vi flyger så tidigt på morgonen (0700) så vi har bokat en natt på Landvetter hotell.Åh vad jag längtar!!!
    Hej! vad kul med fler som ska åka, men vi ska åka med fritidsresor till alanya -ut en liten bit från alanya i en större 'by' och ska bo på Blue star club dem.
    åker från köpenhamn 13.15 - ska bli sååå kul! reser ni med barn?
    vi har en på 8 som ska gå på supderkidz.
  • Coccolina
    annsve skrev 2007-06-21 22:55:17 följande:
    Slurpan: Varför är säkerhetskontrollen på Landvetter känsligare än t ex Arlanda och Bromma.T ex har jag aldrig behövt ta av mig skorna på Arlanda men i nästan alltid på Landvetter (iallfall de senaste månaderna)
    Nja sanning med modifikation det där med att de är känsligare... Metal detektorerna är aldrig lika inställda utan ställs om dag för dag! Och istort sett ALLA skor har en metalskena i sig som ger utslag! Dessutom har landvetter haft besök av EU kommisionen och fått ta till hårdare regler för att hålla kraven som internationell flygplats (tex köpenhamn blev underkänt ett tag och var faktiskt inte ansedd som säker EU flygplats) Kommisionen har däremot inte varit i Stockholm ännu men snart kommer reglerna bli lika hårda där!!
    Life's a bitch get used to it!!!
  • optimisten

Jag har astma och undrar om jag måste ha med mig läkarintyg på det fast att mitt namn står på etiketterna? Tänkte ha dessa i handbagaget så att de inte kommer bort på resan. Hur är det med att ta med brusalvedon och åktabletter?

• utlandssvenska

Turkiet ar inte med i EU, sa dar galler inte EU kortet fran forsakringskassan. Valutan i Turkiet heter Lira.

Vad galler forsakringen fran VISA vet jag inte - jag bor inte i Sverige.

Jag skulle dock aldrig aka pa semester utan bra reseforsakring aven till ett EU land. Kortet fran forsakringskassan galler ju inte om man maste aka hem akut el liknande.

• Coccolina
    optimisten skrev 2007-06-22 20:45:19 följande:
    Jag har astma och undrar om jag måste ha med mig läkarintyg på det fast att mitt namn står på etiketterna? Tänkte ha dessa i handbagaget så att de inte kommer bort på resan. Hur är det med att ta med brusalvedon och åktabletter?
    På tabletter inhalatorer och insulin finns det ingen begränsning...(enda som kan vara om du har mediciner som måste hållas kylda så måste du ha med dig papper på det annars tar vi frysklampen)
    Life's a bitch get used to it!!!
Svar på tråden Vilka är dem nya flyg-reglerna??