• MammanJulia

Varigt sår på hund

våan lilla cocker fick ett sår en bit ner på örat för tre dagar sedan när vi klippte henne.
    Nu har vi tvättat med någon sprit vi köpt på Apotekets djuravdelning 3 gånger om dagen och det ser inte bättre ut utan har börjat vara.
    Ska man åka till vetrinären tror ni eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Varigt sår på hund
  • Camilla01

Åk in så en vetrinär får titta på det, så att det inte blir en allvarlig inflamation. Det kanske behövs penicillin.

• FridaSjolund

Jag säger samma, åk in till vetrinären =)

• MammanJulia

ÄNTLIGEN kom jag fram i telefonkön hos vetrinären!
    De rekomenderade att hon skulle ha krage och att vi skulle fortsätta tvätta ett par dagar och se vad som hände. Så då kör vi på det.
    Tack så mkt för svaren:)

• Snufserufs

Kan det vara våteksem?
    När våra har haft det har jag baddat med Alsolsprit och så har det försvunnit.

• TheMilky

Prova att kleta lite zinkpasta på en gasbinda och linda runt såret efter att ni tvättat det ordentligt med jodpax.
    Ha det på över natten och upprepa så. Det brukar jag jämt göra på våra hundar sår. Brukar alltid funka.

• TheMilky

Ja, om jag förstått det rätt så är det inget djupt sår din hund har, så tvätta ordentligt och lägg på zinkpasta, tvätta igen på morgonen och lägg på lite igen. Det kan västska lite eftersom zinkpastan drar ur vätskan ur såret. Kolla bara att vätskan inte är jättevarig, lite var är det alltid, men det är helt ok, varet renar såret.
    Blir det dock inte bättre inom ca 3 dagar så skulle jag höra av mig till veterinär.
    Glöm inte heller att kolla allmäntillståndet på hunden, är den hängig eller helt normal? Det säger mycket om hur vida det är allvarligt eller inte.
    Lycka till!

• MammanJulia

Tack så mkt:)
    Det ser faktiskt ut att ha blivit lite bättre nu och alläntillståndet är opåverkat så hoppas det går åt rätt håll.

• TheMilky

Du ser :)
    Hundar är inte så svaga som vi gärna vill ha dom till :)

Svar på tråden Varigt sår på hund