• Devania

Könsultraljud

Vi funderar på ett eventuellt könsultraljud pga ren nyfikenhet :) Vilken vecka rekommenderas att göra det i? Är det farligare med ultraljud ju längre i graviditeten man är? Är nervös att det ska vara skadligt, har redan gjort några vul/ul.. Hur som helst, ni som gjort könsultra, i vilken vecka har ni gjort det och har ni ångrat er (att ni tog reda på)??

• Svar på tråden Könsultraljud
  • Werty

Vi har bokat tid på Tittut i Sthlm (3D UL). De rekommenderade att man gjorde UL i vecka 25-32 för bästa resultat.

• Stora Gosan

Är köns Ul och VUL samma sak? Har hört talas om en del som gör VUL redan i v 7 o dyl..

• FruMarie
    Stora Gosan skrev 2007-10-01 20:30:56 följande:
    Är köns Ul och VUL samma sak? Har hört talas om en del som gör VUL redan i v 7 o dyl..
    VUL = Vaginalt ultraljud
    Då för man upp en litet "teleskop" i slidan.

KönsUL = Där gör man ett ultraljud utanpå magen och kollar vad bebis har för kön!
    18 December ska vi bli föräldrar
  • AnniPanni

Nejdå jag har aldrig ångrat mig, inte någon av de tre gångerna jag har "tjuvkikat"
    Med första brnet gjorde jag könsUL i v28. En flicka
    Med andra banrte gjorde jag köns UL i v26. En flicka
    Med tredje barnet gjorde jag könsUL/3D på Tittut. En flicka

För oss är det mycket lättare att kunna säga hon eller Emma om magen. Hon är liksom redan en del av vår familj o storasystrarna brukar prata med henne genom magen (de är 3 o 5 o var med på 3D UL:et. )

Man brukar rekomendera att man är i v24 o framåt för att det ska vara lättare att se rätt. Jag har ju gjort både vanligt 2D o 3D och rekomenderar 3D varmt. Oj vilken skillnad! Det var liksom ingen tvekan om att lillasyster är just en systeryster (har bild i mitt galleri)

• Tirun

Vi gjorde privat tillväxtul i torsdags där det också ingick könsbestämning, då var vi i v 29 (28+5). Det var härligt bara det att se den lilla igen=) Vi ångrar oss inte alls, var så nyfikna ;) Skulle det sedan inte stämma när bebben ploppar ut så spelar inte det ngn roll, huvudsaken är att den mår bra =0)

• Stora Gosan

Ahaaaaaaaaaaa! Där gick det upp ett ljus äntligen! Tack för svaret. Var förvirrad..

• Devania

Ok, ska nog överväga att verkligen göra ett :) Är så himla nyfiken! Fast huvudsaken är ju att barnet är friskt, så egentligen kvittar det ju, men man vill ju så gärna veta :) Är i v 26 nu. Häftiga 3D bilder, Annipanni!

• hejhejhej

Vi gjorde det i v 28 och jag ångrar mig inte en sekund! Var så nyfiken. Känns så mysigt att veta.

• sjulingar

Vi fick veta könet (flickor båda gångerna) på vanliga ulj i vecka 19. Det är såklart inte alltid det går att se men för oss var det tydligt. Har också förstått att det inte är alltid som de vill berätta även om de ser.

• MaddeMamman

jag väntar tvillingar och gör ul var tredje vecka. de som har tunnskiljevägg mellan tvillingarna eller ingen alls gör ul oftare. de skulle undvika ul om det förelåg risk att skada barnet/barnen

• sussie89

vad kostar det ? ett könsultaljud, e nyfiken på ett .. men på Ul sa hon att det var en flicka, men vill vara säker. men PRISET?

• Dexxi

I Göteborg kostar ett köns-UL 500 kr. Ett 3D kostar 500 kr men gör man båda samtidigt så kostar det 800 kr. Det görs i v.26 + 0 till 29 + 0 på Barnmorskegruppen. Vet att Carlanderska gör med men inte vad det kostar eller när de gör det.

Vi har tänkt kolla könet men inte bestämt om 3D...känns som vi vill lämna åtminstone nåt att vänta på så vi vill nog inte se hur bäbis ser ut...men som sagt, vi kan ju ändra oss!

♥ BF 21:e mars 2008 ♥
Svar på tråden Könsultraljud