• Läderl­appen
    Äldre 8 Oct 22:06
    40835 visningar
    58 svar
    58
    40835

    Ultimata familjebilen

    Hej!

    är ny här på FL.. Tänkte mest höra med folket här vilken bil som är den billigaste och mest praktiska bilen när man ska ha barn? Givetvis ska man inte skämmas av att köra den.

    Har en volvo 740 just nu men var o hämta barnvagnen förra veckan och då kom jag underfund med att de inte kommer gå att ha kvar pärlan :P

    Diesel eller bensin spelar nog ingen större roll tror jag då jag som mest kör 90mil/månad.

    Tacksam för svar!
    Tjing!

  • Svar på tråden Ultimata familjebilen
  • kille8­2
    Äldre 19 Oct 13:45
    #21

    Jag håller difinitivt med dofilus, en 740 i halka är som bambi på hal is. Inte mycket vikt över drivhjulen där inte. Det som jag skulle klassa som den ultimata familjebilen är en Audi, gärna lite större. Stor, stark, krocksäker, gediget byggd och fyrkrafs för vintervägar. Har själv en s6a och den fungerar alldeles utmärkt. Möjligen att skuffen är i minsta laget för att vara en så stor bil men det kompenseras istället i kupén.

    Mvh

  • Äldre 19 Oct 13:56
    #22

    kille82: Vill man ha en säker bil så är väl 9-5 ett bra val då den i både i tester och i verkliga olyckor anses vara världens säkraste bil.

  • Theodo­respap­pa
    Äldre 19 Oct 22:26
    #23

    Dodge Ram 1500.. Funkar skit bra.. kan du ha hela flaket fullt me barnvagnar... åå sen e den ju miljövänligt oxå!

    MOOOFFFAAAAZZZZZAAAAAAA

  • Theodo­respap­pa
    Äldre 19 Oct 22:28
    #24

    riillli thiiich...

  • Tazzma­nnen
    Äldre 20 Oct 02:29
    #25

    här kommer en lista från mig:

    passat variant - mest för att jag köpte en själv i den prisklassen du nämde. säker och pålitlig

    v70 - finns ju massor ute på blocket, går ju att pruta. bra bil inga konstigheter.

    945 - börjar ju bli med åren men ändå.

    avensis el corolla - Pålitliga!

    a6 el a4 - bra bil.

  • Läderl­appen
    Äldre 21 Oct 01:09
    #26

    Tack tack alla för era förslag, jag har lagt några i min lilla lista över planerade köp :P

    Speciellt tack till Tazzmannen som till och med gav flera förslag till dessa jobbiga märkes-bögar som inte vågar komma ut ur garderoben ;)


    Tazzmannen skrev 2007-10-20 02:29:26 följande:
    här kommer en lista från mig:passat variant - mest för att jag köpte en själv i den prisklassen du nämde. säker och pålitligv70 - finns ju massor ute på blocket, går ju att pruta. bra bil inga konstigheter. 945 - börjar ju bli med åren men ändå. avensis el corolla - Pålitliga!a6 el a4 - bra bil.
    Big credz everyone!
  • Äldre 21 Oct 08:44
    #27

    A4 = Trångt bagageutrymme om man ska ha en barnvagn + packning.

  • Musike­rpappa
    Äldre 28 Oct 21:08
    #28

    En minivan!!!??? då behöver ni inte tänka på bilbyte de närmsta 15 åren, kanske mer ändå.

  • Läderl­appen
    Äldre 28 Oct 21:33
    #29
    Musikerpappa skrev 2007-10-28 21:08:07 följande:
    En minivan!!!??? då behöver ni inte tänka på bilbyte de närmsta 15 åren, kanske mer ändå.
    Haha, ja alltså även om de var en bra bil för en stor familj så tror jag ändå att jag vill ha en någorlunda fin bil också, och inte en som ser ut som en container på vift, fattas bara "Gullberg" logon :P
  • Januar­ipappa­n
    Äldre 29 Oct 23:26
    #30

    Jag röstar för 9-5 an, men den var väl lite utanför prisklassen. Viktigt att tänka på då är att undvika 2,0 orna, för de dricker aldeles för mycket soppa. Tyvär är saabs snikvariant inte så billig. Man kan hitta dem hyfsat billigt i inköp nu (05 or för runt 160.000) men sen drar de iväg. 2,0 orna drar nästan 1,0-1,2 liter milen. Blandad körning storstadsoråde. Motorn är tyvär för liten för en så tung bil. Därimot 2,3an. Riktigt prisvärd, om man hittar någon. Kan vara lite svåra att få tag i. Kan vara så att det finns en anledning, typ nöjda kunder som inte vill sälja.

    Sitter själv i samma sits, dags att skaffa ny bil.
    Har både bulle i ugnen och hund så kombi är enda alternativet.
    Vi funderar mycket över om vi ska köpa en nyare bil nu och leva som kyrkråttor eller köpa en billiggare, äldre bil nu och ha råd med livet även under mamma/pappaledigheten.
    Känns inte bra i manshjärtat att behöva inse att bilen inte har första prioritet i budgeten. Man vill ju åka lite värdigt när man tar ut familjen...
    Funderat lite öer passat också. Någon som har lite tips?
    Gärna kring 100-150 lusentappar helst inte över 10000 mil.
    Vad är bra och vad är anus?

Svar på tråden Ultimata familjebilen