• Annare­zias
    Äldre 20 Oct 19:55
    15847 visningar
    14 svar
    14
    15847

    Flytta till/bo i Nyköping

    Hej,

    Jo det är ju så att nu när vår dotter är född vill vi gärna bo i hus istället för lägenhet, men tyvärr tillåter inte ekonomin att bo kvar i Stockholm då. Vi har fastnat för Nyköping av flera skäl och jag tänkte kolla med er, om några av er bor där eller har erfarenhet av att flytta från storstan?

  • Svar på tråden Flytta till/bo i Nyköping
  • Andrea­sKrist­iansen
    Äldre 20 Oct 22:08
    #1

    Jag flyttade från Aspudden till Klintehamn på Gotland och det var så jäkla skönt att slippa stressen som finns i sthlm. Man kände inte stressen när man bodde där men nu när man hälsar på familj och vänner i den stora staden får man nästan hjärt attack så jag tycker det är balsam för själen att nu bo i en liten stad (har flyttat till trosa.)

  • skyfla­sh
    Äldre 20 Oct 22:14
    #2

    Hej!
    Jag har flyttat till Nyköping för ca 2.5 år sedan. Trivs jättebra här. En bra stad att bo i om man har barn!

  • Hubble
    Äldre 21 Oct 15:51
    #3

    Hej!
    Flyttade från Göteborg med fru till Nyköping och pendlar till Stockholm i stort sett varje dag. Jag tycker att det fungerar fint och trivs att bo i Nyköping.

    Var det någonting speciellt du tänkte på?

  • Annare­zias
    Äldre 21 Oct 22:12
    #4

    Låter ju bra.

    Vi var där idag och fick en guidad tur av en släkting och kollade på lite olika områden. Det som slog mig var att allt kändes så nära, tex Arnö som jag trodde låg långt bort var ju jättenära.

  • Hubble
    Äldre 22 Oct 10:25
    #5

    Jag bor själv i Arnö och cyklar till tågstationen varje morgon (när jag inte är trött/lat och tar bilen) och det tar 15 minuter. Stan är inte större än så. Det finns en hel del större matbutiker som Coop Forum och det är en timmes tågresa till Stockholm.

    Mina arbetskamrater frågar när jag ska flytta till Stockholm, men det kommer jag aldrig att göra. Jag vill bo relativt billigt och nära naturen. Finns säkert andra städer än Nyköping där det är bra att bo, men jag trivs fint här!

    Välkommen

  • Annare­zias
    Äldre 23 Oct 13:19
    #6

    OK, tack för hjälpen. Sista frågan, brukar det bli budgivning på radhusen/husen? Jag har försökt kolla men det verkar som en del inte blir sålt för utgångspriset?

  • Hubble
    Äldre 23 Oct 17:07
    #7

    Annarezias skrev 2007-10-23 13:19:16 följande:


    OK, tack för hjälpen. Sista frågan, brukar det bli budgivning på radhusen/husen? Jag har försökt kolla men det verkar som en del inte blir sålt för utgångspriset?
    Det är svårt att svara på. Jag tror att det brukar bli lite budgivning, så var det i alla fall när vi köpte vår bostadsrätt. Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än så...
  • Bengan­fans
    Äldre 24 Oct 21:07
    #8

    Det blir budgivning på det mesta i Nyköping. Är inflyttad från sthlm har bott här i 2,5 år och trivs väldigt bra. nära till sthlm. tar bara 1 timme med bilen. sen kommer det komma lite nya affärer i det ny byggda vid motorvägen.

  • Neuber­t
    Äldre 21 Nov 09:01
    #9

    Är Oxelösundare... bodd i oppeby i 5månader innan jag flyttade tillbax till oxd.. trivdes inte alls!

  • Pappa i april
    Äldre 21 Nov 12:06
    #10

    Jag är uppvuxen i storstockholm och att flytta därifrån är en av de bästa saker jag gjort i mitt liv. Jag har tillbringar ett par år i Nyköping och kan rekommendera det. En mysig stad på pendlingsavstånd till Stockholm om man har sitt arbete där.

  • Äldre 26 May 15:40
    #11

    Hur är Svalsta som område?

  • Äldre 26 May 16:40
    #12

    Jag är från Nypan. Jag har bott inne i stan största delen av min uppväxt. Områden jag rekommenderar är centralt (om ni har råd). Mina föräldrars villa ligger på öster och har ett värde på ca 4 mille. Vilket är billigt om man jämför med Stockholm xD annars finns det fina områden relativt centralt såsom bryngelstorp eller ekensberg. Om man ser till skolor så skulle jag personligen inte sätta mina barn ute på Arnö eller Oppeby/Harg eller i brandkärr. Jag föredrar de centrala (västra och östra skolan) samt bryngelstorp/rosenkälla osv.

    Det finns massor atr göra i Nypan. Det är helt underbart på sommaren och nära till allt (oxelösunds skärgård, stendörrens naturreservat, hamnen/slottet, kolmården, söderköpig med smultronstället och såklart stockholm nära tillhands)

  • Äldre 26 May 16:42
    #13
    +1

    Om man villbo utanfr stan finna ju bergshammar, svalsta och stigtomta bland annat. Jag har aldrig bott där men det känns som att det är bra ställen för barn att växa upp om än lite bonnigt på sina håll.

  • Äldre 7 Jun 09:51
    #14
    Jpdmelin skrev 2016-05-26 15:40:03 följande:

    Hur är Svalsta som område?


    Ha ha där är jag uppvuxen... flyttade därifrån för länge sen men då jag var liten på 70-talet byggdes hela det området upp.
    Mysigt fint o idylliskt. Har ni jobb i nyköping ? 
    Enda områdena jag råder er att hålal er ifrån är brandkärr o oxelösund.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Flytta till/bo i Nyköping