Hur tvättar man fönster egentligen?
En dum fråga men hur gör man egentligen? Har inte tvättat våra fönster på evigheter och nu måste det göras, då kom jag på att jag glömt hur man gör för att få det bra.
Hur gör ni proffesionella fönsterputsare?
En dum fråga men hur gör man egentligen? Har inte tvättat våra fönster på evigheter och nu måste det göras, då kom jag på att jag glömt hur man gör för att få det bra.
Hur gör ni proffesionella fönsterputsare?
Sprutar på fönster puts... gnuggar med en våt trasa, skrapar torrt med fönster rakan och drar av den varje gång med en handduk! Och torkar sen med papper runt kanterna så det inte lemnar några ränder!
Det låter vettigt, då provar jag det. Blä vad tråkigt och vilket jättejobb men det måste ju göras.
Tack för tipset
Följer min fars råd: T-röd och lite diskmedel i vatten. På med det, dra av med trasa och så sämsskinn att ta bort överflödigt vatten med. Dock har jag inte putsat mina fönster på två år pga ointresse
en till som typ tvättar fönstren vid flytt=) nå inte riktit så illa men illa blir det nog=)
vanligt vatten å vanlig tidning kanon lätt å helt rent,,,lätt å smidigt utan massa kemikalier å allt.....
Men hallå glöm inte det runt om...
jag börjar alltid med att plocka ner gardinerna.
Tvättar å stryker dem (luktar så gott när de hängs upp igen)
Sen är det hett såpvatten till allt trä, torka med trasa
Sedan finns det lika många råd som fönster tror jag.....
Själv torkar jag med enbart hett vatten och en halv droppe diskmedel för att få bort ytspänningen på vattnet , alltså först bort med den värsta skiten......
sedan fönsterputs och alldukar (lyx jag vet, men attans vad bra det blir).
Såg på tv nu att man enbart skulle ta pressad citron istället för fönsterputs på både speglar och fönster! Det ska jag testa för då skulle man slippa det flammiga som ibland kan synas när solen skiner!
Lycka till
Ta fönsterputs och spruta på, gnugga rent med trasa och ta sedan kaffefilter och torka rent med.
Det blir inga rände och det går snabbt
Sedan torkar jag alla kanter och lister.
Oj, är lite avundjuk på energin som måste krävas för att ordna med allt det. Här är det som hos Themilky, fönstrena är inte putsade på två år och enda anledningen till att jag känner mig tvungen är att vi snart skall flytta
Kommer vara halvdöd efter tre fönster här så det är snarare du som får komma hit och ta resten av mina när du ändå känner dig tvungen att tvätta dina egna
På utsidan förnstrena tar jag först och sprutar på rent vatten och drar av med skrapa. Sedan torkar jag bara av fönstret med en Microfiberduk spec för fönster och speglar. Är det JÄTTEsmutsigt har jag lite fönsterputs annars bara vatten. Det blir glasklart.
Snabbt, enkelt och miljövänligt!
Kallt vatten och en dutt diskmedel. Tvättar runt med en svamp. Drar av med skrapa (obs! man måste byta gummigrejan på skrapan med jämna mellanrum) och efterputsar med microduk.
Här byts inga gardiner och sånt jox, däremot. Men jag torkar rent runt fönstren på in- och utsidan.
Jag kan väl tillägga att jag putsar fönster lite oftare än vad jag tycker är nyttigt (dvs 4 ggr per år) och det är helt och hållet Kisses fel. Att ta bort märken efter kattnosar kräver faktiskt en hel del jobb...
Jag tvättar fönster nån gång i månaden.
Torkar först med en fuktig trasa för att få bort det värsta.
Sprutar sedan på fönsterputs och drar sedan bort det med en skrapa. Funkar bra här. Ibland torkar jag av med en sk. "mirakeltrasa" också.