• trollmammsis

Äger man sin bostadsrätt?

har funderat lite på det här... i våras köpte vi ett bostadsrättsradhus, vi betalar alltså hyra... man köper ju en andel i en förening, det finns ju en styrelse m.m....  vid bebyggelse m.m. ute krävs ett godkännande från styrelsen men inte om det görs invändigt..helt ok, för det får ju inte avvika från området om man gör nått utåt...  MEN kan man bli vräkt eller så?? nu e vi ju absolut inte i den sitsen men jag bara undra vad har man för rättigheter/skyldigheter och vad kan styrelsen göra? har dom nån övrig bestämmanderätt?

• Svar på tråden Äger man sin bostadsrätt?
  • Marvinna

Har ni inte fått några stadgar? Där borde ju stå vad som gäller för er förening.

• trollmammsis

jo vi har en hel pärm...undrar me över lag...om det finns lika reglar för alla bostadsrättsföreningar... kom o tänka på det för ett tag sen..tror det var på plus och dom hade ingenstans att vända sig efter ett stambyte, som hyres har man ju hyresvärden och där vet man ju att dom  bestämmer typ allt...

• Tant Green

Nej, man äger inte en bostadsrätt, man har en andel i bostadsrättsföreningen som äger huset och upplåter bostäderna åt medlemmarna. Men det var kanske inte det du undrade egentligen... Inomhus får man i princip göra vad man vill, men om man ska förändra själva planeringen av lägenheten (radhuset), som att flytta diskbänken till andra sidan köket så att rören måste dras om t.ex. då ska man kolla med styrelsen först. Men jag vet inte vad som händer om man inte gör det.

• fruis

Ja man kan bli vräkt även fast man bor i bostadsrätt. Du äger nämligen bara rätten att bo, inte själva huset i sig (det äger föreningen). Du är ju medlem i bostadsrättsföreningen och som med alla medlemsskap så kan de sägas upp om medlemmen inte följer stadgarna. Det är normalt sett styrelsen som beslutar om uppsägning av medlemskap.

Det finns vissa lagar kring det hela. T.ex får man inte säga upp någons medlemsskap utan att först ha gjort en anmälan till soc (så att de kan göra en utredning om personen i fråga behöver någon form av hjälp).

Läs stadgarna för just din förening. Det vanliga är att ens medlemsskap kan komma att sägas upp om medlemmen gör sig skyldig till upprepade störningar eller om medlemmen inte betalar sina avgifter. Blir medlemsskapet uppsagt så har man en viss tid på sig att sälja. Gör man inte det har föreningen rätt att tvångsförsälja (men medlemmen får såklart pengarna för försäljningen minus eventuella skulder till föreningen).

• Vaniljmamman

vi köpte bostadsrätts radhus i december förra året....
    Å under våren så läste jag massor om just denna boendeformen, det plus erfarenheterna av just vår förening, gjorde att vi idag bor i ett nyinköpt eget hus och radhuset är sålt...
    Det var ju inte som att ha eget fast man betalade för att köpa eget....
    Alla månadsavgifter på ett år blir en slant......
    man får väga för och emot....
    Många trivs med den formen av boende, för oss känndes det som om det var styrelsen som just styrde å det gällde att hålla sig väl med dem...
    För mycket hirarki för mig! Å ingen gemenskap!
    Hur funkar det i era föreningar?

• Miss Lau

Jag trivdes jättebra när vi bodde i bostadsrätt, men vi har flyttat till egen fastighet eftersom vi behövde större.

Som tidigare sagts så äger man ju inte själva bostaden utan man har köpt medlemsskap i föreningen som äger fastigheten. Många verkar tycka att styrelsen styr och bestämmer, och så kan det ju vara men alla kan/får ju vara med i styrelsen. Gå på mötena och gör er röst hörd! Och ang. avgiften så är det ju styrelsen som bestämmer hur hög/låg den ska vara och det går också att vara med och påverka.  Och avgiften är ju sånt som kostar i en fastighet och inget man kommer undan med bara för att man äger sitt boende.

• Vaniljmamman
    Miss Lau skrev 2007-10-30 12:40:48 följande:
    Och avgiften är ju sånt som kostar i en fastighet och inget man kommer undan med bara för att man äger sitt boende.
    Skillnaden när man äger är ju att 30% är avdragsgillt på lånen.
    Så i vårt fall där vi hade en hög avgift 6500:- per månad gjorde det en vesäntlig skillnad på våra månadskostnader.
    Vad jag menar här är att det jag tidigare betalade i månadsavgift, en stor del av den summan betalar jag idag som ränta på lån för huset och där kan jag dra av, vilket jag inte kunde på månadsavgiften.
    Ser du hur jag menar?
    Man kan ju vrida och vända på det så det blir till ens egna favör sas.....
    Såklart kostar det att ha hus med drift å allt, men i vårt fall så tjänar vi flera 1000:- på att äga vårt hus mot att aga andel i bostadsrätt å så får vi ju bestämma...*blink-blink*
  • Miss Lau
    Vaniljmamman skrev 2007-10-30 12:56:19 följande:
    Skillnaden när man äger är ju att 30% är avdragsgillt på lånen.Så i vårt fall där vi hade en hög avgift 6500:- per månad gjorde det en vesäntlig skillnad på våra månadskostnader.Vad jag menar här är att det jag tidigare betalade i månadsavgift, en stor del av den summan betalar jag idag som ränta på lån för huset och där kan jag dra av, vilket jag inte kunde på månadsavgiften.Ser du hur jag menar?Man kan ju vrida och vända på det så det blir till ens egna favör sas.....Såklart kostar det att ha hus med drift å allt, men i vårt fall så tjänar vi flera 1000:- på att äga vårt hus mot att aga andel i bostadsrätt å så får vi ju bestämma...*blink-blink*
     Ja, just avdragsrätten är den stora skillnaden. Så hur stora lån föreningen har spelar en stor roll.

Vi hade "turen" att bo i en förening med god ekonomi så vår avgift +räntan för vårt egna lån blev billigare än om vi köpt ett likadant radhus med äganderätt.  
  • trollmammsis
    Vaniljmamman skrev 2007-10-30 12:34:04 följande:
    vi köpte bostadsrätts radhus i december förra året....Å under våren så läste jag massor om just denna boendeformen, det plus erfarenheterna av just vår förening, gjorde att vi idag bor i ett nyinköpt eget hus och radhuset är sålt...Det var ju inte som att ha eget fast man betalade för att köpa eget....Alla månadsavgifter på ett år blir en slant......man får väga för och emot....Många trivs med den formen av boende, för oss känndes det som om det var styrelsen som just styrde å det gällde att hålla sig väl med dem...För mycket hirarki för mig! Å ingen gemenskap!Hur funkar det i era föreningar?
    jo visst ett friköpt hus e väl målet för här lär vi ju ändå betala det mesta som går sönder, behöver dock inte bry oss om utsidan, alltså det står föreningen för...MEN vi hade ett hyresradhus i Gävle och vi nödköpte det här för vi skulla byta stad pga jobb så när detta kom upps log vi till direkt   nu håller vi på o bor in oss i området och staden men det verkar som att vi trivs iaf styrelsen bestämmer inte så mycket känns det som..märker inte ens av dom
Svar på tråden Äger man sin bostadsrätt?