• Lyckokatt

    Ivf när man fyllt 40

    Vi ska välja Ivf-klinik. Svårt eftersom klinikerna har tillgång till olika typer av behandling. Vi tar tacksamt emot erfarenheter och synpunkter kring vilka faktorer som är viktiga när man fyllt 40.

    Funderingarna gäller möjlighet till:
    Menopur
    Assisted hatching
    Långtidsodling
    Kanske det finns andra saker som är lika viktiga att ta hänsyn till?

  • Svar på tråden Ivf när man fyllt 40
  • höstfru

    Inressant Primrose, att ni avråddes till IVF, och att det sedan tog sig. Min "vanliga" Gyn antydde en gång till mig att det ännu finns outforskade områden vad gäller barnlöshet. Vad jag förstod har läkarna fortfarande en del att lära i ämnet. (Och det är väl det som kallas "oförklarlig barnlöshet".)
    Jag tvivlar inte på att proverna man tar ger en indikation om läget och chanserna. Ändå är det uppenbart att olika läkare ser olika på saken.

    Angående danska klinker verkar Trianglen och Gentofte ha gott renommé. Personligen har jag dock kontakt med några andra, bla SYD.
    Länk till danska kliniker, till den som efterlyste detta:

    www.lfub.dk/postnukephoenix/modules.php&name=Web_Links&file=index&req=viewlink&cid=8

  • KMR

    Jag har genomgått en behandling på Sophiahemmet, två på Karolinska genom landstinget och nu senast på St Göran. De tre första gångerna blev jag nedreglerad med nässpray. Den senaste gången på St Göran hoppade vi över nedregleringen eftersom det verkade som om tillväxten av äggen påverkades negativt. Det tog lång tid för dem att växa sig lagom stora.

    Ufallet blev fortfarande negativt, men fördelen var att behandlingen tog kortare tid och jag slapp nedreglering med allt vad det innebär. Dessutom fick jag två ägg som kunde frysas ner, vilket inte har gått förr.

  • Lyckoprinsessan

    Intressant KMR... Hur många ägg fick du utan nedregleringssprayen och hur många fick du med? Vilka sprutor tog du? Enbart Gonal-f eller även Menopur?

  • isisisis

    Jag har fått ungefär samma svar Primrose.
    Jag är nyss fyllda 43.
    Började försöka strax innan 40.
    Har haft 4 MF på denna tid.
    Allt fungerar i kroppen och jag har ett FSH på 9.
    Blev avrådd IVF av Falun efter första försöket.
    har nu gått över till ÄD.

  • Hoppentoss

    Hej....

    Jag sökte just en sådan här tråd och startade just en själv....och efter det hittade jag er!!!!

    Jag skall läsa lite i er tråd så återkommer jag säker med lite frågor...

    Kramis Tossan

  • Primrose
    isisisis skrev 2007-12-28 17:09:04 följande:
    Jag har fått ungefär samma svar Primrose.Jag är nyss fyllda 43.Började försöka strax innan 40.Har haft 4 MF på denna tid.Allt fungerar i kroppen och jag har ett FSH på 9.Blev avrådd IVF av Falun efter första försöket.har nu gått över till ÄD.
    Hur många (om några)  ÄD har du gjort isisisis? När du gjorde ditt IVF - fastnade ägget?

    Jag har nu gjort två IVF på drygt tre månader och äggen har inte fastnat. Jag blev gravid två-tre gg "naturligt" på elva månader och har räknat ut att vi gjorde fem försök med ÄL under den tiden (resten av tiden var jag antingen gravid eller repade mig från MF). Det betyder att vi lyckades bli gravida varannan gång till var tredje gång, ungefär. Det som oroar mig nu när äggen inte fastnar vid IVF är att de inte heller ska fastna vid ÄD - att min kropp inte tycker om den artficiella behandlingen, helt enkelt, vare sig äggen är av god kvalitet eller inte. Vi har för närvarande endast råd med ett enda ÄD försök på AVA (förhoppningsvis med möjlighet till ett eller ett par FET också). Vilka är dina tankar kring det här?
  • isisisis

    Jag tror att äggen är dåliga,och att MF risken är större det vet man ju med säkerhet.

    Jag har alldeles nu ett MF själv på gång.
    Det 5:e i ordningen.
    Jag är smal,äter bra,röker inte och rör på mig hela dagarna.
    Mina värden är bra,fria passager,FSH och testosteron och annat ligger bra.

    Har haft 5 MF på 3,5 år snart.

    De avrådde mig från fler IVF i Falun eftersom sa de att det var större chans att lyckas på egen hand.

    Jag har gjort ett FET och ett ET och ett IVF med egna ägg.

    Så jag fortsätter med ÄD.
    Mindre risk för MF och större chans att lyckas.
    Tiden är knapp.
    Försöker hitta bra och billiga kliniker för tillfället.
    Ska också ta bort 3 stycken små myom jag drog på mig vid förra östogenbehandlingen.(de gillar östrogen)

    Bättre odds inför nästa försök.

    Lycka till

  • isisisis

    Att äggen inte fäster är nog bara så det fungerar.
    Antingen så går det eller så går det inte.
    Tror inte du har en speciell livmoder som de inte fäster i!

    Lycka till som sagt!

  • Primrose
    isisisis skrev 2008-01-03 16:03:35 följande:
    Att äggen inte fäster är nog bara så det fungerar.Antingen så går det eller så går det inte.Tror inte du har en speciell livmoder som de inte fäster i! Lycka till som sagt!
    Tack för dina svar!Glad

    Jag var bara litet fundersam över att de tycks fästa när vi försöker (med ordentlig koll på ÄL) naturligt men att det inte går då kroppen "manipuleras". Jag lever själv väldigt sunt och har tränat regelbundet i över 15 år samt arbetat inom fitness i 6 år. En sund kropp kanske tycker mindre om dessa manipulationer.... Egentligen är jag bara orolig att om man lägger ner 60.000:- eller så till på ÄD och så fungerar det inte ... nåja, det finns väl helt enkelt inga garantier för någonting. Det är bara att bita ihop och kämpa vidare.

    Lycka till med din nästa ÄD-behandling!Glad
Svar på tråden Ivf när man fyllt 40