• Lyckokatt

    Ivf när man fyllt 40

    Vi ska välja Ivf-klinik. Svårt eftersom klinikerna har tillgång till olika typer av behandling. Vi tar tacksamt emot erfarenheter och synpunkter kring vilka faktorer som är viktiga när man fyllt 40.

    Funderingarna gäller möjlighet till:
    Menopur
    Assisted hatching
    Långtidsodling
    Kanske det finns andra saker som är lika viktiga att ta hänsyn till?

  • Svar på tråden Ivf när man fyllt 40
  • isisisis

    Tack ska du ha.

    Men du har nog rätt i att det är lite svårare för ägget att fästa när man "manipulerar" sas.Än när en naturlig befruktning sker.
    Det sa de på IVF Falun till mig.

  • entjej

    Isisis

    Jaha, läkarna sa det t.o.m till dig...att det är svårare för ägget att fästa vid manipulering.. Det var intressant.

  • isisisis

    De sa egentligen att det var hela proceduren vid IVF med "manipulering" som gjorde det svårare,inte speciellt själva fästningen.

  • Primrose

    Jag tror att det var detsamma som (den butttre) läkaren på Fertilitetscentrum menade när han sa att det var bättre att pröva själva än att göra IVF (eftersom vi hade lyckats själva tidigare). Skillnaden är ju att om man prövar själv får man ett (eller kanske två) ägg per försök att "testa" med och vid IVF vanligen fler än så och äggens kvalitet kan, till viss del, bedömas i förväg - innan de sätts tillbaka.

  • entjej

    Kanske också är det att om man inte får fram så många ägg så är vinsten inte så stor vid IVF eftersom man inte får så många ägg att välja emellan. Och det är väl det som är största vitsen med IVF om jag förstått det rätt, dvs att kunna välja ut det bästa ägget. Och med tanke med hur mycket tid som går åt vid ett försök (förutom kraft och pengar) så kanske man normalt hunnit flera cykler och då egentligen också lika många ägg att välja på om man bara får fram ex tre ägg. Det är en gissning från mig.

  • höstfru

    Stackars dig isisisis. Så mycket du har gått igenom.
    Men jag tror på dig...

    ...Liksom jag tror på alla andra härinne. Trägen vinner.

    Själv har jag veterligen aldrig ens blivit gravid. Trots många års försök på naturlig väg. Det måste helt enkelt vara något som inte klaffar, något som vår utredning inte kunnat visa. Oförklarligt barnlös alltså.
    Känner lite att om jag ändå fått missfall, sa hade jag vetat att det iallafall är möjligt. Som det är vet jag ingenting.
    Men i år blir det behandling. Ska ta om vissa prover och en del nya. Och det lutar väl åt ÄD, med tanke på att det ändå är större chans där än med IVF.

  • Primrose
    entjej skrev 2008-01-04 16:30:14 följande:
    Kanske också är det att om man inte får fram så många ägg så är vinsten inte så stor vid IVF eftersom man inte får så många ägg att välja emellan. Och det är väl det som är största vitsen med IVF om jag förstått det rätt, dvs att kunna välja ut det bästa ägget. Och med tanke med hur mycket tid som går åt vid ett försök (förutom kraft och pengar) så kanske man normalt hunnit flera cykler och då egentligen också lika många ägg att välja på om man bara får fram ex tre ägg. Det är en gissning från mig.
    Jo, det är sant. Men i mitt fall så visste inte läkaren på FC att jag var svårstimulerad. Det visade sig efter det första försöket på SH.

     Sedan är det förvånande, tycker jag, hur ofta folk skriver att de har haft massor av folliklar och nästan inga ägg eller många ägg men nästan inga fertiliserade. I mitt första försök fick de ut fem ägg från fem folliklar och tre fertiliserades och två sattes tillbaka - det är ju  ett bättre resultat än om man får ut tio ägg från tjugo folliklar och två fertiliseras - som jag har läst att några har varit med om.
  • Lotte

    Hej,
    Läser lite i er tråd och hänger gärna på om jag får. Börjar på fjärde IVF på Carlanderska i feb så jag ligger lite i vänteläge.

    Är det någon som kan berätta lite om assisted hatching? Vad är det för något och hur går det till?

    Undrar också lite om Menopur. När använder man detta? Är det något nytt?

  • Lyckoprinsessan

    Hej Lotte

    jag gjorde ett IVF på carlanderska juni 07 och de gjorde assisted hatching på mitt ägg eftersom skalet så tjockt ut. Det är för att det ska fästa lättare. Jag fick dock minus på testdagen.
    Menopur ska stärka äggkvaliteten är är mer naturligt än Gonal-f. De ska tydligen börja med menopur på carlanderska nu efter årsskiftet. jag funderar på ytterligare ett försök där i vår men vill prova med pergotime först...

    Är det någon som känner till en gynläkare i Göteborg som skriver ut pergo till äldre?

  • Primrose

    Om du har normal ÄL, Lyckoprinsessan, är det inte säkert att Pergo är det bästa - efter vad jag har läst.

  • Nöjder

    Primrose: Med pergo, så kan man ju få 2 ägg t ex och även vara säker på att äggen lossnar (om man tar ägglossnings-spruta). Däremot, så är det ett relativt vanligt problem att man vår lite mindre/sämre sekret av pergo, så därför är det min gissning att det är bra att kombinera en pergobehandling med insemination.
    Kram

  • Boomerang

    Hej!
    Jag valde St:Göran, de var väldigt kompetenta och lyhörda. Jag genomgick IVF-behandling men jag nedreglerades inte utan fick ta sputor som stimulerade äggblåsorna.Jag blev gravid omgående vilket jag definitivt inte trott. Jag är 40 år gammal och valde IVF-behandling eftersom det dröjde så att bli gravid på nytt efter ett tidigt missfall för ca 1,5år sedan.
    Hoppas det går bra för dig!. Ta det lugnt, när du väl valt klinik kommer du få den bästa omvårdnad för att kunna bli gravid. Lita på det.

  • Primrose

    Jag tror faktiskt att det är ganska viktigt vilken klinik man väljer - speciellt kanske om man är 40+. Jag gjorde min första IVF-behandling på Sophiahemmet där de, efter vad jag har förstått, i princip aldrig kör den korta metoden utan nedreglering. Jag nedregelerades och mådde pyton av det och fick Gonal-F för äggstimuleringen. Efteråt har jag läst här på FL att kvinnor som är 40+ ofta inte behöver nedregleringen (om de inte har t ex PCO) och att de kan svara bättre på exempelvis Menopur i stället för Gonal-F. Försök att välja en klinik där de ser till individen och inte kör i princip samma behandling på alla (som de verkar göra på Sophiahemmet). Mitt andra IVF gjorde jag utan nedreglering och det mådde jag mycket bättre av. Follikel och äggresultatet var i princip detsamma båda gångerna.

  • janeayre

    Ja, det finns det, men däremot är det inte gratis utan kan bli rätt dyrt. Mitt tips är att du läser runt i alla trådarna på Familjeliv ang behandlingar för kvinnor över 40 år. Finns mycket information och det är inte helt lätt att förstå allt.

Svar på tråden Ivf när man fyllt 40