• FruMarie

Hur vanligt bli igångsatt som förstföderska?

Hejsan!

Jag är gravid med första barnet och jag är i vecka 40+6 idag.
    Har gått 7 dagar över tiden (vilket jag nästan förstod jag skulle göra)

Men min allra störtsa önskan är att förlossningen ska starta själv.
    Hur vanligt är det som förstföderska att bli igångsatt?

Hur länge får man max gå över tiden innan man blir igångsatt?
    Jag ska föda i Lund!

Ska till BM på Fredag, är i vecka 41+2 då!

I vilken vecka födde ni era första barn?
    Startade det själv eller blev ni igångsatta?

Hur går en igångsättning till?

Tacksam för många svar!

När kommer du till oss, lilla bebisen?
  • Svar på tråden Hur vanligt bli igångsatt som förstföderska?
  • danitra

Jag vet inte hur vanligt det är men har man gått 2 veckor över tiden så brukar en igångsättning planeras även om det finns undantag.

Jag blev igångsatt 41+1 om jag inte minns fel men det var på grund av smärta från foglossningen. Anledningen till att dom gjorde det då var att jag var så pass mogen för det.
    Igångsättningen gick i tre faser för min del, först gjorde dom en hinnsvepning för att skynda på kroppen lite, dagen efter tog dom hål på hinnorna för att lite senare sätta igång det på kemisk väg med dropp.
  • Nyfiken gul

2 veckor över tiden är nog en gräns för alla oavsett vilket barn i ordningen man föder..

Hur en igångsättning går till beror ju på hur pass mogen man är.

Jag blev igågnsatt med båda mina barn och jag var öppen 3 cm så då belsöt man sig för att ta hål på fosterhinnan och sätta värksimulerande dropp.

Jag blev igångsatt med första barnet pga att både han o jag var sjuka.. han är född i vecka 36

• FruMarie
    danitra skrev 2007-12-25 12:34:16 följande:
    Jag vet inte hur vanligt det är men har man gått 2 veckor över tiden så brukar en igångsättning planeras även om det finns undantag. Jag blev igångsatt 41+1 om jag inte minns fel men det var på grund av smärta från foglossningen. Anledningen till att dom gjorde det då var att jag var så pass mogen för det. Igångsättningen gick i tre faser för min del, först gjorde dom en hinnsvepning för att skynda på kroppen lite, dagen efter tog dom hål på hinnorna för att lite senare sätta igång det på kemisk väg med dropp.
    Tack för svar!

Då vet jag iaf hur en igångstättning går till.
    Har hört den där hinnsvepningen inte är så rolig??

Åh snälla bebis kom ut NU!
    Du har jäst färdigt!
  • Firren1

Jag vart igångsatt i v 42+0. Fick dropp som satte igång värkarna.

• FruMarie
    Firren1 skrev 2007-12-25 12:38:34 följande:
    Jag vart igångsatt i v 42+0. Fick dropp som satte igång värkarna.
    tack för svar!
     Får hoppas min lillkille tittar ut innan vecka 42+0
  • FruMarie
    Nyfiken gul skrev 2007-12-25 12:37:17 följande:
    2 veckor över tiden är nog en gräns för alla oavsett vilket barn i ordningen man föder.. Hur en igångsättning går till beror ju på hur pass mogen man är. Jag blev igågnsatt med båda mina barn och jag var öppen 3 cm så då belsöt man sig för att ta hål på fosterhinnan och sätta värksimulerande dropp. Jag blev igångsatt med första barnet pga att både han o jag var sjuka.. han är född i vecka 36
    Okej tack för svar!
  • danitra
    FruMarie skrev 2007-12-25 12:38:29 följande:
    Tack för svar!Då vet jag iaf hur en igångstättning går till.Har hört den där hinnsvepningen inte är så rolig??Åh snälla bebis kom ut NU!Du har jäst färdigt!
    Lite obehagligt var det men inte så farligt. Det är ju bra om kroppen får mogna så mycket som möjligt innan man sätter in droppet.
  • logg81

Jag blev igångsatt i v 41+0. Då hade jag haft värkar i 5 dagar och inget hänt. Var öppen 1 cm... På mej stack de hål på hinnorna, ett litet knäpp och en massa vatten bara, inget otäckt alls. Sen fick jag droppet efter några timmar för att skynda på det lite mer. De masserade livmoderhalsen oxå...Det var ganska obehagligt. Men det skyndade på förloppet lite så jag tänkte på att bebisen kommer snabbare om jag står ut med massagen... Efter v 42 räknas man som överburen enligt den BM jag hade på förlossningen. Då sätter de igång allt i vanliga fall...

• Sanna73

Jag blev igångsatt på 41+2 pga för lite fostervatten (berättelsen finns i min blogg).

Hade en kompis här i Göteborg som gick nästan tre veckor över bf och inte blev igångsatt för allt såg bra ut och sedan kom förlossningen igång av sig själv och allt gick jättebra.

• Me o Mike

Det är jobbigt att gå o vänta!!! Jag födde i vecka 40+5. Men vill du inte knipa igen tills år 2008??

• LinLou

Här i Göteborg får man gå 3 veckor över tiden innan det blir igångsättning!!!Förvånad

• MammaLillfis

Jag ska bli igångsatt imorgon och har då gått 42+3. Här i Helsingborg får man gå 43 veckor tror jag allt som allt...

• Widde2

Frup1, Hur många dagar +bf är du då? Själv är jag +10. Har slutat räkna vilken vecka jag är i numera Kunde inte föreställa mig att det skulle vara så påfrestande att gå över tiden... Jag som var så laddad inför förlossningen för nån vecka sen, men all denna väntan har gjort att jag lite tappat gnistan, hoppas den kommer tillbaka!

• Moomin
    Nyfiken gul skrev 2007-12-25 12:37:17 följande:
    2 veckor över tiden är nog en gräns för alla oavsett vilket barn i ordningen man föder.. Hur en igångsättning går till beror ju på hur pass mogen man är. Jag blev igågnsatt med båda mina barn och jag var öppen 3 cm så då belsöt man sig för att ta hål på fosterhinnan och sätta värksimulerande dropp. Jag blev igångsatt med första barnet pga att både han o jag var sjuka.. han är född i vecka 36
    Tre veckor över tiden gäller i Västra Götaland (av besparingsskäl). Om det är 2 eller 3 veckor är olika i olika landsting.

Däremot spelar det ingen roll hur många barn man har.
    Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • MammaLillfis
    Widde2 skrev 2007-12-26 13:48:44 följande:
    Frup1, Hur många dagar +bf är du då? Själv är jag +10. Har slutat räkna vilken vecka jag är i numera Kunde inte föreställa mig att det skulle vara så påfrestande att gå över tiden... Jag som var så laddad inför förlossningen för nån vecka sen, men all denna väntan har gjort att jag lite tappat gnistan, hoppas den kommer tillbaka!
    Är nog på BF + 18 tror jag...man tappar räkningen till slut och det känns som att det inte ska bli nån bebbe . Hoppas jag återfår min gnista imorrn dock !
  • Widde2

Skönt då, att det är på gång nu, Frup1. Är övertygad om att du får tillbaka gnistan när det väl gäller. Lycka till!

• mammatillpojkar

här blir man igångsatt efter 2 veckor om det inte kommit igång naturligt!
    jag blev igångsatt fast 4 dagar innan bf pga lite fostervatten, va itne öppen nånting och fick gel!

Svar på tråden Hur vanligt bli igångsatt som förstföderska?