• Liloot

"Knottror" på armar och axlar?!

Hej!

Jag har ett "problem"... jag har knottror på överarmarna och axlarna.
    Nån fler som har detta? Kan man få bort dom? Jag har haft dom i princip hela mitt liv på armarna men har nu fått på axlarna också.. det är inte så roligt när man ska vara fin och har linne eller klänning...

Tacksam för svar!

Are you going to the grave with unlived life in your vains?
  • Svar på tråden "Knottror" på armar och axlar?!
  • kodoktorn

Så har jag också, hade massor förra vintern när jag var gravid. Sen minskade det under sommaren mha peeling och sol men nu är det nästan lika illa igen. Har hört någon här på forumet säga att det är hormonellt men jag vet inte.

• DIVGRL

Ja här är det samma!!

Lite sol och peeling, så brukar det försvinna.
    Brukar jämt försvinna efter man varit utomlands.

Så jäkla trist är det bara.

• Liloot

"skönt" att höra att jag inte är ensam

Dessvärre brukar det inte bli bättre på sommaren för mig... kan man ta bort dom med hjälp av nån hudbehandling?

• Banana82

kan vara det jag har, keratosis pilaris, finns ingen direkt behandling, utan jag har lärt mig leva med det då jag haft det hela mitt liv, det är ändå ingen annan som tänker på dem. Enda tipset att hålla dem någorlunda i bra skicka är milda produkter, inga starkt parfymerade, och smörja varje dag.

• DIVGRL
    Liloot skrev 2008-01-14 10:55:14 följande:
    "skönt" att höra att jag inte är ensam Dessvärre brukar det inte bli bättre på sommaren för mig... kan man ta bort dom med hjälp av nån hudbehandling?
    Inte en aning. Prova att köpa peeling och smörj in dig noga efteråt. Det brukar bli lite lenare då.

Känner många med detta "problem"
  • snuttP

Kan nästan med säkerhet säga att det är Keratosis pilaris du har. Har själv det.Och har läst om det massor i skolan (hudterapeut). Går inte att göra något åt det, alltså bota det. Du kan dock smörja för att hålla det så mjukt det går. Peela kan hjälpa men då gäller det att man håller på, för så fort du slutar så kommer det tillbaka.

Det har inget med hormoner att göra.

• Liloot

Googlade på keratosis pilaris, och det stämmer ju exakt alla "symptom"... happ, då fanns det inte mycket att göra åt det då, det va ju trist. Får försöka med att smörja det ordentligt!

• Irme

Jag brukar torrborsta mina armar innan jag duschar, och ibland även använda skrubbhanske i duschen. Efter duschen, INNAN jag torkar mig, så smörjer jag in armarna med olivolja. Gör det en gång i veckan ungefär. Inga knottror på armarna längre. För mig funkar det :)

• UmmAlina

Men nu blev jag rädd! Står att det är en hudsjukdom, har aldrig vetat vad det är för något. Ha så på mina överarmar också...

• snuttP

jo det är en hudsjukdom, men ingen farlig..

Svar på tråden "Knottror" på armar och axlar?!