• MartinaJ

Elda med pellets -Tips mottages!

Har en gammal panna i källarn som vi inte orkar proppa in mer ved i,, så funderar på pellets..
    Har lite frågor och hoppas på lite svar =)

Hur mycket pellets gör man av med?
    Vart köper man billigast?
    Hur mycket plats behövs till pelletsen som ligger för eldning?
    Borde jag ta hit någon som besiktigar den befintliga pannan så vi kan sätta in en pellets-brännare bara?
    God ide att köpa bättre begagnad brännare på blocket?

Tack på förhand

• Svar på tråden Elda med pellets -Tips mottages!
  • superteddybear

Hoppas du får nytta av det här:

--Vårt hus gjorde åt med ca 2,5 kubik olja innan, nu gör vi åt ca 6 ton pellet per år istället. Bra under halva priset...

--Brukar kolla upp priser när det är dax. Varierar ganska mycket, så även kvaliteten. Beställer "bulk", dvs de kommer och blåser in tre ton pellet i ett förråd vi byggt.

Vårat förråd är ca 8 kubikmeter.

Borde jag ta hit någon som besiktigar den befintliga pannan så vi kan sätta in en pellets-brännare bara?
    Din sotare borde kunna svara på detta. Betänk bara att om du har en väldigt gammal panna är det mycket möjligt att effekt är rätt dåligt, och då går ju åt mer pellet än nödvändigt.

Kan vara bra, men vet inte...

///Andreas

• MartinaJ

Tack superteddybear!

Hur har ni byggt förrådet? i samma rum? Vi har platsen som blir när man plockar bort oljetanken, inte mycket mer och den ligger på andra sidan rummet,, om man har ett litet förråd brevid pannan, typ 1kubik, hur ofta får man då fylla på?

• superteddybear
    Svar på #2
    Vi hade vårt förråd i ett litet rum under altanen, ca 3 m från pannan och i 90 graders vinkel. Från detta förråd går en motordriven skruv som matar lagom mycket pellet till pannan. Det blev dyrare att få en brännare som klarar detta, vi betalade kanske 37000 kr. Själva förrådet byggde vi själva av kraftigt trä, täckt med spånskivor. Det förrådet du beskriver kallas för veckoförråd, och fylls väl antagligen på ungefär så ofta. Vi kände att vi inte orkade springa med pelletspåsarna hela tiden som många andra gör, var såväl tungt och otympligt...
  • MartinaJ

Läser runt lite på blocket nu,, och undrar:
    Vad är skruv? finns i olika längder..

• MartinaJ

Vad som hellst är bättre än att springa upp o ner 20ggr/dygn för att stoppa in ved =)

Fick förresten svar där på min skruv-fråga.. Så ju längre den är desto starkare motor behövs?

• FruSöderström

Med skruven menas nog den som "drar" upp pelletsen som ska bännas.

• MartinaJ

Jag får ha hit någon som kan kolla pannan,, få lite offerter och kolla vidare på blocket.
    det drar nog iväg en hel del, bygga förråd, lång skruv, kanske byta cirkulationspump. O hur går det med varmvattnet? Får kolla upp varmvattenberedare el accumulatortank..

• Rigmor Mortis

- runt 6 ton/år

- kolla runt! Och tänk på att billig pellets kan vara dålig (det går ofta åt mer av dålig pellets = den lönar sig inte)

- vi har veckoförråd. Där oljetanken stod tidigare, kan vi stapla upp 1½ pall pellets ungefär, resten av pelletsen står på annan plats i källaren

- vi köpte ny brännare, och fick pannan kollad av säljaren. Han skötte dessutom installationen, rökgasmätning, kollade pannans effekt, anmälde ändringen till kommunen osv.

- om ni tror ni kan installera den själva kanske. Men ni har ju inga som helst garantier då.

• superteddybear
    Svar på #7
    Har du varmvatten i pannan idag, så funkar det nog även sedan. Platsen där veden brinner idag är ju där du stoppar in pelletsbrännaren i pannan, så elden finns ju kvar på samma plats. Ska du söka information så heter våran brännare Ecotec bioline 20. Ska du ha stort förråd så se till att det får plats minst 3 ton, då det ofta är minimigränsen för att få gratis frakt med lastbil. 1 ton är ca 1,5 kubikmeter, så skall man få plats med 3 ton, plus lite mer för att inte få tomt förråd mellan gångerna så måste man nog ha ett förråd på minst 6-7 kubikmeter.

///Andreas
  • MartinaJ

Tack för tipset om 3 ton!
    Hur får man det då från lastbilen? typ i säckar på pallar lr vad?

Ska inte försöka dra ut mer info här nu=)
    Imorgon är det jag som ringer runt till återförsäljare!

Tack så jättemycket för idag=)

• 081119 1

Ring hit:
    Värmebaronen 044-22 63 20
    Begär att få prata med Magnus

Jag pratade med honom häromdan! Han är superkunnig!

• superteddybear
    Svar på #10
    De "blåser" in dem med grov slang direkt från lastbilen. Du behöver inte ens vara hemma. Skitenkelt.
  • Stugmamman

Har hört att det ger bättre effekt att köpa ny både panna och brännare för pellets än att ha kvar den gamla pannan.

Vi tog också bort den gamla oljetanken. Där har vi nu pelletssäckar staplade. Det går in två pallar och det räcker flera månader(huset är på 120 kvm). Vi har tänkt att på sikt bygga pelletsförråd men som det är nu har vi veckoförråd en mindre trälåda bredvid pannan. Det funkar helt okej.

• Rigmor Mortis
    Stugmamman skrev 2008-01-25 19:36:23 följande:
    Har hört att det ger bättre effekt att köpa ny både panna och brännare för pellets än att ha kvar den gamla pannan.
    Jo, men det kostar ju en rejäl slant - det blir betydligt billigare att bara sätta en pelletsbrännare på gamla pannan. Effekten i våran är helt ok, han som installerade brännaren blev förvånad att vi fick så god effekt i en äldre panna - helt i klass med en ny
  • tilda den vilda

våran panna är ifrån 1964 funkar kanon, inst. pellets 2001, funkar bra det är bekvämt men jag tycker att pelletsen blivit dyrare , jämför man ved o pellets så är ju pellets dyrare. den dag vi byter panna så byter vi till en som man kan elda ved i oxå. vi har en pellex brännare. om jag får rekommendera så köp en ny då har du garantier m.m. tillgodo

• MartinaJ

Jag har oxå hört att det bara blir dyrare och dyrare med pellets:( Kan ju vara bra med en brännare då som oxå tar spannmål.. Ved kan vi ju elda i pannan som det är nu, men det är sååå mycket jobb att vi hellre betalar lite extra. Ska jag ha varmvatten får jag börja elda två timmar innan jag ska ducha -inte så populärt på mornarna!

Svar på tråden Elda med pellets -Tips mottages!