• rallarrosen

    Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?

    Jag tror inte att det är så många som "fastnar" i IVF-karusellen, och inte heller så många som gör jättejättemånga IVF-försök. Det låter på många här som om det är så. De flesta gör några få försök. En del lyckas tack och lov. Men de som inte lyckas, som bara provat. Och de som väljer bort både IVF och adoption men säger sig ha stark barnlängtan?
    Att så många av dessa inte väljer att adoptera har jag svårt att förstå, har inga såna runtom mig och har inte hört deras skäl. Jag är nyfiken på hur de tänker det tänker jag inte hymla om.

    Jag kan tänka mig;

    Att de inte känner nån adopterad/adopterare och därför känns det främmande.

    Att de inte tror sig klara en utredning. De tror man ska vara helt perfekt för att adoptera.

    Att de inte vill sticka ut, de vill "vara som alla andra".

    De tror på massmedias dåliga bild av hur det går för adopterade.

    De tror att det kostar mer än vad det gör/ eller de har inte råd.

    De tror inte på internationell adoption som sådan. Typ - man ska inte ta barn från deras ursprungskultur.

  • Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?
  • Carmen80

    OT, jag vet men du säger heeela tiden attdet är fel siffror läkare, forskare, fert.kliniker kommer med.Vad grundar du det på?Och vilka rapporter stödjer ditt uttalande eller är det baserat på egna erfarenheter?


    Namaste72 skrev 2008-02-21 22:36:00 följande:
    Angla: Var det mig du riktade dig till? Klart man kan ha åsikter om sånt man inte har erfarenhet av, känslomässiga åsikter. Och ja, jag tycker det är viktigt med statistik, speciellt när den används felaktigt eftersom det i längden sprider myter om som i det här fallet chansen att lyckas med IVF.Jag vet att ni gått igenom en massa IVF och det beklagar jag.
  • Namaste72

    Angla: Såg ju helfel ut i skrift. Jag menar att jag vet att ni gått igenom flera misslyckade IVF och det gör mig ledsen så klart. Menade inget annat

  • mammatillvictor

    Jag tycker snarare det känns som att många här tycker det är provocerande att vi inte försökt allt för att få biologiska barn utan valt att adoptera på ett väldigt tidigt stadium....

  • Carmen80

    Men du respekterar inte att man försker få biobarn ist för att adoptera?


    Cerdrica skrev 2008-02-21 22:37:30 följande:
    Se mitt svar ovan. Jag respekterar att en del hellre är barnlösa en adopterar. Men jag förstår det inte.
  • Cerdrica
    Carmen80 skrev 2008-02-21 22:29:31 följande:
    Sen är det inget påhopp mot de som valt att adoptera, känns lite som ni beömter med attack emellanåt faktiskt..
    Jag tycker verkligen inte vi attackerar, om det var mig du syftade på. Tråden handlar om varför man tror att en del inte adopterar. Det har många svarat på och en hel del har också svarat på varför de inte gör det.
    Hur man skaffar barn är helt valfritt men som adoptivförälder är det inte längre privat. Var du än går kommer folk att kommentera det och på många ofina sätt uttrycka att ditt barn inte är jämnställt med ett biologiskt. För mig är det ofattbart. På samma sätt som jag inte kan fatta hur man kan välja att leva utan barn hellre än att adoptera. Man går ju miste om så mycket!!! Men jag attackerar ingen. Jag bara diskuterar, vilket ju faktiskt är syftet med FL.
    Den som lever får se
  • Namaste72

    Carmen: Har du ens varit i kontakt med en IVF-klinik? Har du suttit öga mot öga med överläkare Lars Nilsson på SUs IVF klinik när han visat dig diagram på resultaten. Vad vill du veta mer? Du kan ju googla så får du siffrorna. Precis som Cedrica säger så kan man inte använda statistik i det här fallet, eftersom varje fall är unikt.

  • Carmen80

    Ja, nu säger jag inte det bara till dig men till er som tycks tro den enda anledningen att skaffa biobarn är att ha någo at spegla sig i och det låter inte som en munter männsika som skriver så, som sagt, det är riktat till er som befinner sig i diskussionen och som tror att adoption är ett natruligt val för alla...och dessutom pratar nedlåtande till ivf, som många får barn med...Man kan ju oå tänka på de männskor som håller på med ivf, det är inte så lätt och bekvämt, de rör sig i dessa trådarna med och kankse tycker det är lite jobbigt när man klankar ner på det som ni faktiskt gör, utan att ens provat det dessutom....


    Vietnammamma skrev 2008-02-21 22:39:11 följande:
    Jag bemöter inte dina inlägg som en attack, jag bara svarar på dina frågor som du ställer. Var har jag skrivit eller fördömt de som provar IVF före adoption? Jag har aldrig påstått att de flesta känner som vi gjorde, vi är själva adopterade och det gjorde att vårt val att välja bort IVF så mycket lättare eftersom vi är insatta i vad det kan innebära att adoptera barn. Jag tror också att de flesta som adopterar har provat IVF och eller kanske haft en sorg mer eller mindre över att det inte blir biologiska barn innan de beslutar sig för att adoptera.
  • Angla
    Namaste72 skrev 2008-02-21 22:36:00 följande:
    Angla: Var det mig du riktade dig till? Klart man kan ha åsikter om sånt man inte har erfarenhet av, känslomässiga åsikter. Och ja, jag tycker det är viktigt med statistik, speciellt när den används felaktigt eftersom det i längden sprider myter om som i det här fallet chansen att lyckas med IVF.Jag vet att ni gått igenom en massa IVF och det beklagar jag.
    Nej det var rent allmänt. Även med tanke på trådar där individer uttrycker sin förvåning över hur man kan tänkas vilja adoptera pga det ena och det andra (helt utan erfarenhet).

    Ja det är tråkigt då felaktig info sprids ... det är ju genom att förvränga statestik som IVF kliniker tävlar om sina kunder. Enbart St G är den klinik som inte lägger ut sin Baby take home rate på sin hemsida.

    Beklaga? Ja visst har vi gjort många IVF men inte ett enda ångrar vi. Det gav oss så oändligt mycket mer än vad adoptionen gjort (för utom barnet då).
  • Carmen80

    Det är det jag menade, att man känner den sorg, bearbetar den och går vidare.Det tror jag är en viktig faktor och att man nte bara rusar på...Baran för man är redo för barn naturlig väg betyder inte det att man är redo för ivf...och går inte det betyder det inte att man är redo att gå vidare till adoption...


    Angla skrev 2008-02-21 22:38:08 följande:
    Jag tror ytterst få känner sorg då man gjort valet att adoptera och gör man det så måste man söka hjälp. Jag kännde sorg då vi inte blev gravida. Jag kände sorg då vi inte lyckades med IVF (med glädje då vi lyckades). Och jag kommer absolut sörja om vi (peppar peppar) inte får/kan adoptera i slutändan. Ja visst är det svårt ibland att inte förstå varför andra inte vill göra samma val när man själv kan se att det i slutändan ger det som "önskas". Jag tror som jag sagt tidigare att många ser IVF i ursprungsläget som en snabbare och billigare väg, få räknar ju med att göra fler än 3-5 försök. Och jag kan förstå den tanken. Men jag också förstå hur många ser det med facit i handen att adoptionen i slutändan kanske blev både snabbare och billigare.Vissa gillar det säkra andra gillar att chansa Ja vad vet jag ...
  • Cerdrica
    Carmen80 skrev 2008-02-21 22:40:15 följande:
    Men du respekterar inte att man försker få biobarn ist för att adoptera?
    Jo, eftersom det är skojigare att ha sex än att ansöka om adoption förstår jag helt och hållet att man tumlar runt i sängen för att få barn, det gjorde vi med. Det är ju rätt mycket billigare dessutom. Däremot är ju inte alltid IVF billigare än adoption men det har jag också förståelse för. Om man söker läkare för en fertilitetsutredning blir man uppmuntrad att göra IVF. Man får positiv statistik presenterad och de flesta vill tro den. Få får tips om adoption i det läget och känner man då ingen som adopterat så är det inte så lätt att styra in på det, jag förstår det. Och respekterar det. Alla får göra precis som de vill. Men jag kommer aldrig förstå att man, om man har möjlighet att adoptera, väljer att hellre leva barnlös. Jag är adoptivmamma, självklart kan jag inte förstå det valet. Men jag dömer ingen.
    Den som lever får se
Svar på tråden Vilka skäl TROR ni att folk har för att inte välja adoption?