• Marvel­ina
    Äldre 12 Mar 16:51
    2071 visningar
    4 svar
    4
    2071

    specialförskola några dagar i veckan - erfarenheter?

    Vårt HC vill att vi ska söka specialförskola till sonen två dagar/vecka i höst.

    Är det någon som har gjort det och vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Eller någon som funderar på det och vill ventilera lite?

    För oss gäller det Stadshagens habiliteringsenhet, så självklart är vi intresserade av erfarenheter därifrån också.


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Svar på tråden specialförskola några dagar i veckan - erfarenheter?
  • Äldre 12 Mar 17:44
    #1

    Halloj!

    Jag är på Stadshagen 2 dagar i veckan, med flickan jag jobbar med. Vi har gått där i 2 år lite mer nu. Jag, flickan, föräldrarna, personalen och alla andra tycker att det har varit jättebra för flickan. Hon har utvecklats enormt och lärt sig massor av saker. Och fått träffa barn som har liknande svårigheter som hon har.

    Det är inte som en förskola, barnen har inte fri lek på det sättet.
    Under nästan hela dagen är barnen tillsammans i gruppen. Vissa har tex. kommunikation ensamma tillsammans med en personal eller speciell handträning eller annat ensamma. Det är olika program under dagen. Mycket rörelse och övningar för kroppen. Gå träning, stå träning. Hur man använder kroppen. Hela konceptet bygger på att man lär hjärnan att ändra strategi för att lyckas bättre. Det jobbas mycket med kommunikation, de allra flesta kan teckenkommunikation, bliss, bilder m.m.

    Det finns 2 grupper. Mån-tis och tor-fre. Vi går i mån-tis gruppen, det är äldre barn där. alla förutom 1 är 6 år i år. Det är även lite indelat efter vilken typ av behov man har och hur långt man kommit.

    Alla barnen har med sig en assistent/hjälpare/resurs/föräldrar eller nån annan som de känner väl. De flesta i vår grupp har med sig sin resurs från förskolan. Ibland är nån förälder med också.

    Flickan jag jobbar med tycker det är superroligt att vara på sin "skola" och längtar efter att vi ska åka dit.

    Jag rekomenderar absolut er att låta er son gå där! Jätte trevlig personal som är väldigt kompetenta och duktiga.

    Fråga gärna om du undrar något annat.


    Älskade Myran 931218-071019
  • Marvel­ina
    Äldre 12 Mar 22:11
    #2

    Tack för ditt långa och bra svar!

    Vi är lite tveksamma då sonen fyller 3 i juli, och det känns lite mycket att ta honom ifrån sin vanliga grupp två hela dagar i veckan. Det känns även som om hans resurs på förskolan är lite emot det. Vi är bara i startgroparna och funderar, och självklart vill vi göra det som är bäst för honom, men vi vet ju inte vad det är! På HC fick vi känslan av att de ville lämpa över oss på Stadshagen för att deras egna resurser skurits ned.

    Usch vad svårt det är att välja rätt. Vi ska gå på Move & Walk nu i slutet av månaden och se hur det går i alla fall, så får vi ta ställning till Stadshagen sedan. Kanske att han kan gå en vända till där i höst istället och söka S till våren. Han är ju inte så gammal ännu.

    Elliot har vad vi vet ingen mental funktionsnedsättning, bara motorisk. Hur är det generellt er grupp?


    marvelina - not new and definitely not improved
  • Äldre 13 Mar 07:36
    #3

    Flickan jag jobbar med var 3,5 när hon började så hon var lite äldre än er kille.
    Hos oss har det varit nästan positivt att hon varit borta 2 dagar för när hon kommer tillbaka så vill alla leka med henne och hon är väldigt populär som kompis. De andra hinner tröttna på varandra men hon blir liksom lite ny mitt i veckan så att säga.

    Men jag förstår varför du tvekar. Det är en helt annan grej att gå på Stadshagen än att gå på förskolan. Om dessutom resursen är motsträvig så blir det ju svårare. Men hon/han kanske kan få åka till Stadshagen på besök och se vad det är? Man får väldigt bra handledning som resurs, på tisdagar i vår grupp, har vi vuxna handledning i grupp. Vi pratar om allt möjligt. Barnens mål, om cp-skador m.m.

    För flickan jag jobbar med var det ganska bra att hon hamnade på Stadshagen för deras personal var betydligt bättre än den hon hade innan. Det blir också lättare för personalen på S att arbeta med barnen eftersom de har en liten grupp som de lär känna ordentligt.

    Mowe and Walk är jättebra, det är många av barnen i vår grupp som gått/går där. Det är lite samma tänk hos dem som hos S. Mowe and Walk har varit hos oss och hälsat på, så de har lite sammarbete också.

    Ja, kanske det bästa är att söka in till våren? Då är han ju lite större.

    I vår grupp finns det ett barn som inte är på samma nivå som de andra barnen. Men han flyter in ändå. Han får extra stöd av personalen och han är med på sina villkor.


    Älskade Myran 931218-071019
  • Thu 16 Mar 2023 16:45
    #4

    Hej,


    Jag har själv erfarenhet av att ha gått på Stadshagens habiliteringsenhet (jag är idag 44 år gammal).
    Jag är född med arthrogrypos och när jag växte upp gick jag två dagar i veckan på Stadshagen och sen tre dagar i veckan på vanligt dagis.
    Jag har enbart ett rörelsehinder och även om det på Stadshagen fanns de med större utmaningar än mig, och med förståndshandikapp osv så gav det mig oerhört mycket. 

    Jag har bara goda erfarenheter därifrån och jag vet att jag även praoade där en period när jag gick i högstadiet (och då fanns personal kvar som jag hade haft när jag var liten).

Svar på tråden specialförskola några dagar i veckan - erfarenheter?