• miliasmamma

Köpa bostadsrätt privat - vad ska jag tänka på?

Ja, som rubriken säger, vad ska man tänka på? Jag har redan bestämt mig för att jag vill ha bostaden och vi kommer att skriva överlåtelsepapper som vi fått från föreningen. Behöver föreningen vara med då eller räcker det att säljaren och köparen skriver?

Kommer sedan att få besked om jag är godkänd eller inte. När skriver man kontraktet? Gör man det samtidigt som man betalar slutlikviden? Har bestämt med banken att vi kommer att sköta sista betalningen tillsammans med bankman så att allt går över till hans konto direkt.

Vad ska jag mer tänka på? Något som behöver skrivas eller göras innan? Känner mig så osäker, har försökt läsa mig till lite, men är ju alltid lättare att höra från någon som varit i sitsen. Hoppas någon kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt privat - vad ska jag tänka på?
  • IsaCMoJs

När vi sålde vår förra lägenhet så sålde vi den via blocket. Vi fick kontakt med köparna, de i sin tur kontaktade banken och föreningen för att bli godkända. När det var klart så träffades vi på banken för att skriva på papper och annat, jag tycker att det gick hur bra som helst :)
    Nu ska vi sälja denna lägenheten också men då kommer vi att gå via mäklare för att utgångspriset är mycket högre

Vill ha mitt +
Svar på tråden Köpa bostadsrätt privat - vad ska jag tänka på?