• amila

Hur länge tror Jehovas Vittnen att jorden har funnits?

Som rubriken lyder...

• Svar på tråden Hur länge tror Jehovas Vittnen att jorden har funnits?
  • R Franklin

Med tanke på hur otroligt dåligt insatta de är i ämnet så lär de försöka undvika att fundera på det överhuvudtaget, liksom enklaste sättet att slippa jobbiga följdfrågor.

• Rabelais

Sisådär 6000 år eller så.

• eastling

Om jag minns rätt, så har de inget bestämt antal år för jordens ålder, utan accepterar att jorden är flera miljarder år gammal. Däremot tror de på bibelns berättelse när det gäller människans ålder (ca 6000 år).

• amila

Frankin: Jo, det är ju så som du skriver, men jag har hört 6000 år också, precis som Rabelais säger. Är nyfiken på om det är skrivet med klartext i deras publikationer eller om det är "spekulationer" (Så spekullativt det nu kan bli i dessa sammanhang...)

• amila

eastling: ahaa! NU såg jag ditt svar! Tack!

• shopgirl75
    eastling skrev 2008-04-22 17:47:22 följande:
    Om jag minns rätt, så har de inget bestämt antal år för jordens ålder, utan accepterar att jorden är flera miljarder år gammal. Däremot tror de på bibelns berättelse när det gäller människans ålder (ca 6000 år).
    stämmer bra :)
  • Rabelais
    eastling skrev 2008-04-22 17:47:22 följande:
    Möjligt. Däremot hade jag oturen att få besök av två vittnen som prackade på mig en pamflett som jag efter en del tvekande bläddrade i. Där stod det bl.a. att jorden är ungefär 6000 år och en hel del annat svammel.
  • Juice
    Rabelais skrev 2008-04-24 09:19:09 följande:
    Möjligt. Däremot hade jag oturen att få besök av två vittnen som prackade på mig en pamflett som jag efter en del tvekande bläddrade i. Där stod det bl.a. att jorden är ungefär 6000 år och en hel del annat svammel.
    Man kan säga nejtack istället för att sedan tycka att man blivit "på prackad" nånting ;)
  • Rabelais
    Juice skrev 2008-04-24 09:21:02 följande:
    Man kan säga nejtack istället för att sedan tycka att man blivit "på prackad" nånting ;)
    Brevinkast.
  • Juice
    Rabelais skrev 2008-04-24 09:44:59 följande:
    Brevinkast.
    Ahh...I see :)
Svar på tråden Hur länge tror Jehovas Vittnen att jorden har funnits?