• Excellence

Hur mycket kostar det att växla pengar?

Jag o min sambo ska resa till Venedig och vara där i en vecka. Eftersom vi inte är så resvana så undrar jag ett par saker;
    Hur mycket pengar kommer vi behöva ta ut (växla in)?
    Fungerar VISA-kortet där?
    Vilken valuta gäller där, är det euron?
    Hur mycket kostar det att växla från SEK till Euro?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur mycket kostar det att växla pengar?
  • meic

Jag hade inte växlat in utan bara tagit med mig visakortet, det funkar att betala med och så kan ni ta ut i bankomat. Kolla med er bank om de tar en avgift för bankomatuttag (då kan ni ju ta ut en större summa om ni är mer bekväma med kontanter)

• 76Sanna

Växlar du på t ex Forex så kostar det inget. Banker tar nog en växlingsavgift.

VISA funkar helt klart i Venedig, och ja, det är EUR som gäller där. Venedig är en ganska dyr stad, så var förberedda på det.

Även om ni inte vill ha så mycket kontanter med er, så kan det vara bra att ha lite till de första timmarna/första dygnet efter ankomst. Så slipper ni springa och leta bankomat/växlingskontor det första ni gör.

(Fika/käka aldrig vid San Marcus platsen! Det är svindyrt, och kostar mycket mer än i de små gränderna längre bort.)

Trevlig resa!

• SE10

Det är fel att säga att det inte kostar nåt på Forex, för även om de inte tar någon växlingsavgift som många banker gör, så tar de betalt genom att ha en stor "spread" mellan köp och sälj, dvs de ger en dålig växelkurs (det är så de tjänar pengar helt enkelt).

Växlar man mer så kan bankerna faktiskt ofta vara bättre även om man får betala 30kr eller vad det nu kan vara i avgift då kursen man får är bättre, dock så skiljer det mellan bankerna och från valuta till valuta.

Ta ut i automat eller att betala med kort är dock oftast bäst då kursen då oftast är mycket nära den verkliga växelkursen, dock så tillkommer med vissa kort en avgift och/eller valutaavgift på en procentsats när man tar ut kontanter och ibland till och med när man betalar i butik.

• 76Sanna

SE10: jag har jobbat på Forex, så jag kan med gott samvete säga att de inte tar någon växlingsavgift. Men givetvis måste Forex också tjäna pengar någonstans och det gör de så klart genom en marginal på valutan, precis som alla andra butiker.

En dålig växelkurs kan jag absolut inte hålla med om heller. Den är alltid ytters konkurrenskraftig, och skulle man mot all förmodan hitta bättre kurs någon annanstans samma dag, så får man tillbaka mellanskillnaden (alltså prisgaranti).

• SE10
    76Sanna skrev 2008-05-14 14:13:16 följande:
    SE10: jag har jobbat på Forex, så jag kan med gott samvete säga att de inte tar någon växlingsavgift. Men givetvis måste Forex också tjäna pengar någonstans och det gör de så klart genom en marginal på valutan, precis som alla andra butiker. En dålig växelkurs kan jag absolut inte hålla med om heller. Den är alltid ytters konkurrenskraftig, och skulle man mot all förmodan hitta bättre kurs någon annanstans samma dag, så får man tillbaka mellanskillnaden (alltså prisgaranti).
    Sa aldrig att forex tog någon växlingsavgift utan just som du skriver att de tjänar pengar på marginalen, inget fel med att göra det. Men menade att det kan löna sig att växla på bank fast än de tar en avgift då kurserna kan vara bättre. Var dock inte medveten om Forex prisgaranti, det är helt enkelt väldigt länge sen jag växlade pengar innan jag reste utomlands. Då jag brukar i största mån använda kort.
Svar på tråden Hur mycket kostar det att växla pengar?