• noorah

lite bra tips önskas..

Jag är just nu gravid med mitt första barn och väntas föda i slutet av augusti..
    det jag vill ha lite tips om är vad jag kan behöva inhandla som man annars lätt glömmer..
    det finns ju saker som kanske inte känns så självklara nu men som efteråt är ett måste, så ge mig alla tips ni kan komma på...

• Svar på tråden lite bra tips önskas..
  • cream tea

mitt tips skulle nog snarare vara att inte köpa på dig för mycket innan. Det är så lätt att man köper på sig en massa saker som man tror att man kommer att behöva som sen visade sig vara onödiga köp! Har du lite kläder til bebisen, en amningsbh, lite blöjor och tvättlappar och de större grejorna som säng och vagn och babyskydd och så, så klarar du dig. Bättre att köpa efterhand när du kommer på vad du saknar.

• miababia

bindor till dig själv
    lättlagat alt färdig lagad mat i frysen som bara är att värma

• Nyfiken gul

mitt bästa tips är att ha allting klart när bebis kommer...

man har inte tid, inte ork, inte lust, ingen vilja att ta itu med något annat än att amma o sova när bebis är nyfödd.

så gör klart bebisens rum, sätt ihop sängen, bädda vagnen, ha mat klar i frysen osv...

glöm alla tänkbara projekt åtminstone tills bebis är 3-4 månader.. finns ingen chans att man klarar av något mer än att klä på sig o äta frukost första tiden..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Gnutt

Baka o frys in. Bra att ha vid besök. Vilket man oftast får en del!

Håller annars med cream tea. Bättre att köpa sen.

• asparinC

Bästa köpet var en ergosele, en schysst och stabil amningsbh och små filtar i olika tjocklek och storlek.

• cream tea

det håller jag med om! Glöm inte bindorna.

miababia skrev 2008-07-20 19:30:43 följande:
    bindor till dig självlättlagat alt färdig lagad mat i frysen som bara är att värma
  • Gnutt

Nyfiken gul skrev 2008-07-20 19:41:47 följande:

glöm alla tänkbara projekt åtminstone tills bebis är 3-4 månader.. finns ingen chans att man klarar av något mer än att klä på sig o äta frukost första tiden..
    Fast det är ju väldigt olika..... Inget att skrämma upp sig med.
  • Nyfiken gul
    Gnutt skrev 2008-07-20 19:44:50 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-07-20 19:41:47 följande: Fast det är ju väldigt olika..... Inget att skrämma upp sig med.
    ja sant...

men man får ändå ha i bakhuvudet LITEGRANNA ialla fall att bebisen tar väldigt mycket tid, så hade man tänkt sig tokshoppa på IKEA, måla o tapetsera, köpa spjälsäng, fålla gardiner, sy bebiskläder o såna större projekt så ska man nog tänka om lite...

Dessutom så vet man aldrig när bebis behagar dyka upp... min son föddes 27 dagar för tidigt så där hux flux.. o jag var överlycklig att jag hade allting klart och fixat hemma då.

man kan i alla fall tänka sig att hejda sig första veckorna åtminstone...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • mittenavapril

Betr bindor så rekommenderar jag TENA inkontenens Vanliga räckte inte på långa vägar!
    Amningsbh + amningskåpor för läckare.
    Köpt gärna 1 el 2 tetra med modersmjölksersättning och ha ifall amningen krånglar, då behöver du också "flourmuggar" för koppningen eller en bra nappflaska (rekommenderar nappflaska, att "koppa" är svårt).

• Prizzi

se till att ha lite alvedon hemma.....

(¯`°?.¸ ♥ EMIL ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden lite bra tips önskas..