• ming

    Kissar du i vattnet i sjön eller havet?

                      

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kissar du i vattnet i sjön eller havet?
  • LuMa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 18:50:46 följande:


    Tja, övergödningen beror definitivt inte i första hand på att folk pissar i vattnet, eller hur?
    Nej, inte i första hand men det hjälper ju också till. Eller hur?
  • idiblon yes
    LuMa skrev 2008-07-28 18:53:35 följande:
    idiblon yes skrev 2008-07-28 18:50:46 följande:
    Nej, inte i första hand men det hjälper ju också till. Eller hur?
    Att undvika att kissa i vattnet är lite som konstgjord andning om man ska göra det av den anledning du tar upp. Lite rättfärdigande för att slippa se över sin levnadsstandard i övrigt, liksom.
  • Martina 76

    Jag kissar aldrig i vattnet när jag badar. Men när vi är ute i båten däremot släpper man ut allt kiss och skit ute på fjärden. Rätt snuskigt faktiskt!

  • LuMa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 18:55:09 följande:


    Att undvika att kissa i vattnet är lite som konstgjord andning om man ska göra det av den anledning du tar upp. Lite rättfärdigande för att slippa se över sin levnadsstandard i övrigt, liksom.
    Återigen. Varför måste det ena utesluta det andra?
    Själv bor jag med vatten runt hela vår ö. Jag vill att mina barnbarn ska kunna bada i östersjön. Fortsätter vi så här som vi gör nu så kommer det att vara omöjligt. Redan nu finns det massvis med blågröna alger som gör att det inte går att bada när dom kommer. Östersjön håller på att bli övergödd och det är _vårt_ jobb att se till att rädda den.
    Jag bidrar med det jag kan, om det så bara är att låta bli att kissa i vattnet. Jag önskar att alla andra kunde inse allvaret och också se över vad dom själva kan göra.
  • idiblon yes
    LuMa skrev 2008-07-28 19:01:36 följande:
    idiblon yes skrev 2008-07-28 18:55:09 följande:
    Återigen. Varför måste det ena utesluta det andra?Själv bor jag med vatten runt hela vår ö. Jag vill att mina barnbarn ska kunna bada i östersjön. Fortsätter vi så här som vi gör nu så kommer det att vara omöjligt. Redan nu finns det massvis med blågröna alger som gör att det inte går att bada när dom kommer. Östersjön håller på att bli övergödd och det är _vårt_ jobb att se till att rädda den.Jag bidrar med det jag kan, om det så bara är att låta bli att kissa i vattnet. Jag önskar att alla andra kunde inse allvaret och också se över vad dom själva kan göra.
    Att skita i att pinka i vattnet är väl om något en droppe i havet om man livnär sig på annat än närproducerat, exempelvis. Det är det jag menar med farligt rättfärdigande och konstgjord andning. Att alla slutade pissa i havet skulle knappast rädda det. Om alla såg över sin konsumtion och levnadsstandard så hade vi kunnat snacka. "Äh, jag kissar iallafall inte i havet" är en skygglapp om något i det läget. Så nej, det ena behöver inte utesluta det andra, men för alldeles för många är det ju tyvärr just så det fungerar.
  • LuMa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:06:33 följande:


    Att skita i att pinka i vattnet är väl om något en droppe i havet om man livnär sig på annat än närproducerat, exempelvis. Det är det jag menar med farligt rättfärdigande och konstgjord andning. Att alla slutade pissa i havet skulle knappast rädda det. Om alla såg över sin konsumtion och levnadsstandard så hade vi kunnat snacka. "Äh, jag kissar iallafall inte i havet" är en skygglapp om något i det läget. Så nej, det ena behöver inte utesluta det andra, men för alldeles för många är det ju tyvärr just så det fungerar.
    Ja, för många kan det kanske vara så. Det vet jag ingenting om men på dej lät det som du antydde att det är så för mej.

    Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
    Det tycker jag är ett bra talesätt i såna här frågor.
  • idiblon yes
    LuMa skrev 2008-07-28 19:12:00 följande:
    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:06:33 följande:
    Ja, för många kan det kanske vara så. Det vet jag ingenting om men på dej lät det som du antydde att det är så för mej.Ingen kan göra allt men alla kan göra något.Det tycker jag är ett bra talesätt i såna här frågor.
    Jag tycker det är ett farligt talesätt också eftersom många väljer att göra en liten grej och därmed rättfärdiga värre grejjer. Det är det jag vill ha fram.
  • LuMa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:13:38 följande:


    Jag tycker det är ett farligt talesätt också eftersom många väljer att göra en liten grej och därmed rättfärdiga värre grejjer. Det är det jag vill ha fram.
    Tycker du inte att det är bättre att göra nåt litet än att bara skita i allt?
  • idiblon yes
    LuMa skrev 2008-07-28 19:15:09 följande:
    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:13:38 följande:
    Tycker du inte att det är bättre att göra nåt litet än att bara skita i allt?
    Det beror ju på hur man förvaltar det. Om man gör något litet för att slippa bemöda sig eftertanke när det gäller allt annat man gör så är det inte bra, nej.
  • LuMa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:16:52 följande:


    Det beror ju på hur man förvaltar det. Om man gör något litet för att slippa bemöda sig eftertanke när det gäller allt annat man gör så är det inte bra, nej.
    Okej.
Svar på tråden Kissar du i vattnet i sjön eller havet?