Får vi röra grannens träd??
Vet inte om detta ämnet passar här men jag kör!
Om vår granne har ett träd där grenarna hänger över mycket på våran sida om staketet, har vi då rätt att klippa lite i de grenarna????
Vet inte om detta ämnet passar här men jag kör!
Om vår granne har ett träd där grenarna hänger över mycket på våran sida om staketet, har vi då rätt att klippa lite i de grenarna????
jag TROR det, men fråga om lov innan för säkerhets skull!
Har du pratat med grannen om saken?
Inte utan att först prata med grannen, och ge grannen chans att ta ner dom själv.
Tala med grannen först. Träd och sågning är en stor källa till grannkonflikter
prata med grannarna. o tänk på när ni klipper och hur,
...Och om det är ett par, prata med BÅDA grannarna. Klipp gärna i det när de är där! Hur man än vänder sig är rumpan bak... Och grannar vill man inte bråka med!
Tack för era svar!
Allt som kommer in på er tomt, även rötter, har ni rätt att ta bort. Men det kan ju vara trevligt att prata med grannen innan.
Prata med grannen först. Jag är jättesur på min granne just nu för han knipsade av allt från vår häggmispel + en del andra träd utan att be mig göra det först. Det ser bara inte klokt ut, han har sågat och klippt helt galet.
Det är onödigt att skapa konflikter. Men om grannarna inte vill göra något åt träden får du klippa själv. Men bara det som de facto befinner sig på din tomt. Inget på andra sidan tomtgränsen får du röra. Ej heller skada trädet så att det riskerar att dö.
3 kap 2 § jordabalken.
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
"Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
Tänk bara på att det är grannen själv som avgör när rätt tillfälle är, dvs vilken årstid det ska göras på. Så för att slippa problem bör du låta grannen få ett år på sig, så alla lämpliga årstider hinner passera!
Som snö skrev 2008-08-27 10:35:18 följande:
Jordabalken är den övergripande lagen sedan har olika kommuner olika regler. I mitt område, tätbebyggt ska häckar planteras 70 cm från tomtgränsen så inte årsskotten växer in hos grannen. Träd 1,5 m från tomtgränsen av samma anledning. Fallfrukt och grenskräp ska städas på granntomterna.
Jag har flyttat in i en äldre villa. Min granne har ett stort träd vars grenar växer över på min tomt och ger skugga. Till skillnad från förre ägaren så irriterar detta mig. Har jag rätt att såga ned de grenar som växer över på min tomt?
Jag har flyttat in i en äldre villa. Min granne har ett stort träd vars grenar växer över på min tomt och ger skugga. Till skillnad från förre ägaren så irriterar detta mig. Har jag rätt att såga ned de grenar som växer över på min tomt?
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).