• Anonym (orolig)

    Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?

    Jag har fått ett fruktansvärt magkatarr anfall och har så ont att jag inte kan ligga eller sitta och har tom värk ut i ryggen. Kan jag ta alvedon? Har redan tagit en stark losec men det har inte hjälpt..

  • Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?
  • Spartacus
    Snorkis skrev 2008-08-11 09:20:00 följande:
    Du kan visst ta alvedon, den är magvänlig!
    den kanske inte är farlig för magen men den hjälper inte alls mot magkatarr!
    det är en tablett mot värk och feber, magkatarr är ju överdrivet mycket syra i magsäcken och det retar nog snarare än det hjälper!

    prova losec mups, det åt jag och tyckte det fungerade bra,
    annars är gaviscon jättebra! finns receptfritt på apoteket..
  • Anonym (Även syrra)
    Spartacus skrev 2008-08-11 11:53:05 följande:
    den kanske inte är farlig för magen men den hjälper inte alls mot magkatarr!det är en tablett mot värk och feber, magkatarr är ju överdrivet mycket syra i magsäcken och det retar nog snarare än det hjälper!prova losec mups, det åt jag och tyckte det fungerade bra,annars är gaviscon jättebra! finns receptfritt på apoteket..
    Men det kan hjälpa lite mot smärtan....tror nog TS fattar att det inte botar magkatarren.
  • Spartacus

    grejen med losec och tarmarna är förresten att du inte ska äta det under för lång tid, men det gäller ju dom flesta receptfria läkemedlen, främst dom som är riktade till tarmarna som laxerande, för då vänjer sig magen vid att behöva lösgörande medel

  • Spartacus
    Anonym (Även syrra) skrev 2008-08-11 11:54:32 följande:
    Men det kan hjälpa lite mot smärtan....tror nog TS fattar att det inte botar magkatarren.
    men även om det hjälper precis tillfälligt kan det ju förvärra därefter..
  • Anonym (orolig)

    Ja inatt fick jag faktiskt panik och grät för att jag hade så ont och var så trött och inte fick sova. Blev ju också rädd när inte losecen hjälpte det minsta för det var jag beredd på. Så nu får jag väl köra på och vara snäll mot magen. Inte äta fet mat fast jag har inte ätit så mycket sådant. Idag blir det proviva, dophilus, sallad, bröd

  • Anonym (Även syrra)
    Spartacus skrev 2008-08-11 11:55:33 följande:
    men även om det hjälper precis tillfälligt kan det ju förvärra därefter..
    Skulle Alvedon förvärra efteråt? tror smärtan i sig om den inte blir dämpad kan förvärra....mer stresspåslag...
  • delifi2

    jag brukar ta zantac brus tablttet, finns receptfritt. brukar jag ta 2 ggr om dagen när jag känner att jag får ett anfall på G. sen så äter jag bara vitt bröd och fil

  • Anonym (orolig)

    Funderar på att köpa stolpiller i Alvedon istället då jag tror att tabletter fräter mer i magen då de ligger i magsäcken..

  • Anonym (orolig)
    delifi2 skrev 2008-08-11 11:57:01 följande:
    jag brukar ta zantac brus tablttet, finns receptfritt. brukar jag ta 2 ggr om dagen när jag känner att jag får ett anfall på G. sen så äter jag bara vitt bröd och fil
    Vad är Zantac och är det receptfritt?
  • Mandi74
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-11 11:56:15 följande:
    Ja inatt fick jag faktiskt panik och grät för att jag hade så ont och var så trött och inte fick sova. Blev ju också rädd när inte losecen hjälpte det minsta för det var jag beredd på. Så nu får jag väl köra på och vara snäll mot magen. Inte äta fet mat fast jag har inte ätit så mycket sådant. Idag blir det proviva, dophilus, sallad, bröd
    Kokt mat/grönsaker är det bästa, sallad är inte så bra heller eftersom många grönsaker innehåller mycket syra.
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?