• Anonym (Orolig)

"Överklaga" bodelningsavtal

Jag o min blivande exman har varit gifta ca 3 år, vilket av tingsrätten (och de flesta antar jag) anses vara kort, allt under 5 år räknas som "kort". då brukar man inte gå så mycket på att man ska ha hälften var av tillgångar och skulder. viss om detta skrev jag iordning ett bodelningsavtal, där vi båda skrev under på att det var och en ägde innan äktenskapet är dennes egendom, det vi skaffat gemensamt delar vi eller säljer o delar på pengarna. och att vi iochmed detta avtal nu inte längre har några ekonomiska krav mer på den andre. han skrev på och jag, lappen skickades in tillsammans med skilsmässoansökan och blev registrerad hos tingsrätten, originalet kom tillbaka med stämplar på.

nu säger han att han ändrat sig och anser sig har rätt till 3/5 av hälften av mina tillgångar (3 år av 5 år x hälften). jag köpte huset 10 år innan vi träffades så det står enbart på mig och skulle alltså enligt vårt avtal numera vara min egendom.

min fråga är - kan han ändra sig nu?! han har ju skrivit under avtalet?! skulle han kräva mig på dessa pengar måste jag ta lån på huset, vilket antagligen skulle göra att jag inte har råd att bo kvar, utan jag och barnen skulle tvingas flytta... mår fysiskt dåligt av oro kring detta. och massa annat skit... men detta är riktigt jobbigt.

• Svar på tråden "Överklaga" bodelningsavtal
  • mammutten81

oj låter knivigt.
    Men han har ju skrivit undr och allt är ju registerat med stämplar och grejer så det låter inte så troligt att han bara kan bryta det för att han ändrat sig.

Men jag vet inte, men kan du inte maila familjensjurist och fråga, de svarra ju rätt så fort och det är ju gratis.

• Anonym

Ja, det kan han eftersom de förmodligen inte skrivit några handlingar sins emellan.Finns det däremot en handling som visar att kvinnan, köpte sitt hus för pengar hon ärvt och dessa uttryckligen ska vara hennes enskilda egendom kan det bli ett annat avslut....

Så svarade en av mina vänner som är jurist.

• mammutten81

Men huset köpte hon ju tio år innan de träffades.

• Anonym
    mammutten81 skrev 2008-09-06 21:12:33 följande:
    Men huset köpte hon ju tio år innan de träffades.
    Ja, men det spelar ingen roll uppenbarligen.
  • mammutten81

Jo, det gör det, varför sitter du och gissar?

• Anonym

Eftersom jag frågade min vän som är JURIST, du kanske missade det, och han svarade så som det står ovan ( i inlägg 2)så gav jag det svaret här eftersom TS ville ha lite svar på hur det fungerar. Så, jag GISSAR inte, jag återger vad en JURIST sagt om saken.
    Han tillade också att mannen bör skaffa sig ett ombud om han vill ändra sig och att han inte kan ge något 100% svar eftersom han inte läst bodelningsavtalet eller några andra handlingar i ärendet.
    Jag svarade att det var kvinnan i det hela som undrade.

Han kan alltså inte säga säkert att mannen får igenom sitt krav, men att det är mycket möjligt att han får det.

• mammutten81
    Anonym skrev 2008-09-06 21:38:20 följande:
    Eftersom jag frågade min vän som är JURIST, du kanske missade det, och han svarade så som det står ovan ( i inlägg 2)så gav jag det svaret här eftersom TS ville ha lite svar på hur det fungerar. Så, jag GISSAR inte, jag återger vad en JURIST sagt om saken. Han tillade också att mannen bör skaffa sig ett ombud om han vill ändra sig och att han inte kan ge något 100% svar eftersom han inte läst bodelningsavtalet eller några andra handlingar i ärendet. Jag svarade att det var kvinnan i det hela som undrade. Han kan alltså inte säga säkert att mannen får igenom sitt krav, men att det är mycket möjligt att han får det.
    JA, men om kvinnan ar ett hus som hon ägt tio år innan de träffades och bara varit gita i tre år PLUS att han en gång godkänt pappren och skickat in dem och de blivit godkända är det inte bara att skaffa sig ett nytt ombud och få beslutet upphävt.
    Det finns fler jurister i världen.
  • mammutten81

Sen kan ju TS kanske ha lite svårt att ta råd från någon som inte ens kan stå för det utan måste vara anonym.

• Anonym

Jag brukar ytterst sällan vara anonym i trådar, jag valde dock att vara det i denna eftersom jag sist jag svarade i ett juridiskt spörsmål fick en uppsjö av frågor som folk ville jag skulle ställa till min vän. Vissa blev tom mycket arga när jag talade om att de fick söka svaren på egen hand.

Att jag svarade TS var föra tt hon inte skulle tro att det automatiskt är så att hon får behålla huset intakt bara för at hon skaffat det tio år innan de träffats. JAG tycker personligen att det är skälvklart att hon borde få det, men uppenbarligen är det inte så.
    Och ja, det finns andra jurister och TS bör prata med en som faktiskt också får läsa innehållet i bodelningen etc.

Men som sagt, jag tyckte hon skulle bli "förvarnad" om att det inte är sjävlklart atthon slipper betala mennen.

• Anonym

har ni skrivit på och det registrerats så är det väl klart, då har han inget att komma med.

• Anonym

Det finns ett enkelt svar på din fråga. Ett bodelningsavtal kan klandras ("överklagas") om det görs inom 4 veckor från den dagen man blev delgiven den. Har man inte väckt talan inom 4 veckor så har man förlorat sin rätt att klaga på bodelningen.

Detta framgår direkt av lag, se Äktenskapbsbalken 17 kap 8 §.

Så har han klandrat bodelningen inom eller efter att tiden för klander gick ut?

Väcker han talan inom rätt tid finns möjlighet att han får rätt till det han begär av dig eftersom det följer av den sk skevdelningsregeln vid korta äktenskap.

Väcker han talan för sent så har han ingen chans att få några mer pengar från dig.

• Anonym

Har han skrivit under och bodelnignsavtalet blivit registrerat så är det för sent att komma nu och klaga.

• Anonym (Orolig)

vi skickade in den i mitten av juli och fick tillbaka den efter några dagar, typ 20 juli el liknande. så det har gått mer än 4 veckor, med råge.

Ok, då antar jag efter att ha läst alla svar (tack så mkt!!!) att jag förmodligen inte behöver oroa mig... inte så mycket i alla fall. åtminstone inte när jag läste det om 4 veckor.

tack igen alla som svarat!!!

• Anonym

Anonym (Orolig) skrev 2008-09-07 09:12:45 följande:

vi skickade in den i mitten av juli och fick tillbaka den efter några dagar, typ 20 juli el liknande. så det har gått mer än 4 veckor, med råge. Ok, då antar jag efter att ha läst alla svar (tack så mkt!!!) att jag förmodligen inte behöver oroa mig... inte så mycket i alla fall. åtminstone inte när jag läste det om 4 veckor. tack igen alla som svarat!!!
    Ja, då är det för sent för honom att kräva ändring av bodelningsavtalet.
Svar på tråden "Överklaga" bodelningsavtal