"Överklaga" bodelningsavtal
Jag o min blivande exman har varit gifta ca 3 år, vilket av tingsrätten (och de flesta antar jag) anses vara kort, allt under 5 år räknas som "kort". då brukar man inte gå så mycket på att man ska ha hälften var av tillgångar och skulder. viss om detta skrev jag iordning ett bodelningsavtal, där vi båda skrev under på att det var och en ägde innan äktenskapet är dennes egendom, det vi skaffat gemensamt delar vi eller säljer o delar på pengarna. och att vi iochmed detta avtal nu inte längre har några ekonomiska krav mer på den andre. han skrev på och jag, lappen skickades in tillsammans med skilsmässoansökan och blev registrerad hos tingsrätten, originalet kom tillbaka med stämplar på.
nu säger han att han ändrat sig och anser sig har rätt till 3/5 av hälften av mina tillgångar (3 år av 5 år x hälften). jag köpte huset 10 år innan vi träffades så det står enbart på mig och skulle alltså enligt vårt avtal numera vara min egendom.
min fråga är - kan han ändra sig nu?! han har ju skrivit under avtalet?! skulle han kräva mig på dessa pengar måste jag ta lån på huset, vilket antagligen skulle göra att jag inte har råd att bo kvar, utan jag och barnen skulle tvingas flytta... mår fysiskt dåligt av oro kring detta. och massa annat skit... men detta är riktigt jobbigt.