• Anonym

    Fritids när styvmamma är föräldraledig?

    Hej!
    Har tidigare läst på FL att styvmamma inte är tvungen till att ha bonusbarn hemma från fritids då hon är föräldraledig. Vill gärna veta om det stämmer och var man i så fall hittar lagstöd för det.

    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?
  • Lii1

    för det är ju inte så att riktiga mamma ska behöva köra sitt barn till styvmamman för att hon är mamma ledig.det kan vara en annan sak när man har barnet hos sig men det är ju ändå mamman som ska ha vårdnaden o pappan.Sen vem är de som betalar räkningen? för är de mamman så har ju hon full rätt att lämna sitt barn och ha barnet där på dagis.Jag tycker att den som är mamman eller styv mamman ska stå på sig för man har ju ändå sin rätt att få vara hemma med sitt barn själv om man vill det.

  • Anonym

    Jag sitter i samma sits som dig ochrektorn på vårt dagis sa att enligt sambolagen ska jag ha bonusbarnet hemma men vill inte mamma eller pappan de så är de deras ord somväger tyngst. kankse kan få mamman att säga att hon inte vill? sen är de så att vissa ställen är " snälla" så jag behövde inte ha efter mina tider men jag hämtar dock tidigrare vissa dagar ändå trots att schemat styr hennes pappas.

  • Anonym (&&)

    Anonym(nej):

    Intressant! En vännina till mig jobbade och styvpappan fick både hämta och lämna barnet.. Hon fick inte ha dem där på sina arbetstider utan om en gick hemma så gällde bara 20 timmar på dagis i veckan..

  • Anonym

    Var inne på Regeringsrätten men man var tvungen att beställa hem domen...

  • Anonym

    enligt lag ska styvpappan och styvmammans tider också räknas densom börjar senast lämnar den somslutar tidigast hämtar. jag är själv styvmamma och jag har problemet att jag vill vara delaktig men den riktigige mamman lägger sig i våra veckor och förbjuder mig när hon slutar tidigare än mig för då ska hon ha sin dotter tills pappan slutar. så rörigt stackars barn.

  • Pi 4

    Jag var i samma sits och skrev till skolverket och fick då till svar att sambo ej är att jämföra med vårdnadshavare. Sambos barn kan inte förlora platsen för att den ene är föräldraledig med ett gemensammt barn eftersom den hemmavarande inte är vårdnadshavare.
    Upplysningstjansten@skolverket.se

    Hoppas allt löser sig.

  • MajaMaria79

    Jag mailade vår kommun och fick svaret att det är förälderns/vårdnadshavares behov som styr.
    Dvs att jag är hemma med bebis men bonusarna går på fritids/dagis som vanligt då deras pappa jobbar.

    Här klistrar jag in svar + mitt mail från Lomma kommun.

    Hej!
    Vi har konsulterat tidigare beslut som kommunförbundet sammanställt och kan där utläsa att så länge barnens pappa förvärvsarbetar och har behov av omsorg för sina barn så får de behålla sina omsorgstider.
    Hälsningar Kerstin Ferbas

    ________________________________________

    Skickat: den 11 januari 2008 15:12
    Till: Kerstin Ferbas
    Ämne: mammaledighet och bonusbarn
    Hej Kerstin
    I juni ska jag få mitt första barn. Min sambo och barnets pappa har 2 barn sedan tidigare 5 resp 8 år.

    Min fråga är vad händer med deras barnomsorg när jag blir föräldraledig? 5 åringen går idag för förskola ca 40 timmar i veckan. Och 8 åringen har ca 15 timmar på fritids.
    Barnen bor hos oss varannan vecka, men det är mamman som de är skrivna hos.

    Ska barnen gå hemma med mig och den nyfödda eller får allt fortsätta som det är nu?

    Tack på förhand.

    Maja

  • Anonym (Amanda)

    Enligt skolverket är det vårdnadshavarnas tider som gäller ej styvföräldrarnas.
    Om kommunen försöker säga något annat, så har de fel!
    Vänd dig till skolverket!

Svar på tråden Fritids när styvmamma är föräldraledig?