• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Thalis
    Einstein skrev 2008-11-09 22:04:26 följande:
    Jag blir galen på detta snart! Vi för en diskussion här på familjeliv, men samtidigt blir det vi skriver kommenterat i en blogg helt utanför fl! Det är ju hopplöst att följa med i diskussionen, speciellt när det förekommer diskussion i kommentarerna till blogginläggen! Hur fan ska man kunna hålla ordning på vad som skrivs var! Nej, snälla Monica, sluta bry dig om vad vi skriver här eller kom åtminstone in i tråden och diskutera med oss här. Låt oss ha vår korkade och amatörmässiga diskussion här, för vad spelar det för roll vad vi anser INNAN din bok kommit ut. Om vi alla håller med dig så finns det ju ingen anledning att ge ut boken!

    Så rätt!
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Tant Greta
    Einstein skrev 2008-11-09 22:04:26 följande:
    Jag blir galen på detta snart! Vi för en diskussion här på familjeliv, men samtidigt blir det vi skriver kommenterat i en blogg helt utanför fl! Det är ju hopplöst att följa med i diskussionen, speciellt när det förekommer diskussion i kommentarerna till blogginläggen! Hur fan ska man kunna hålla ordning på vad som skrivs var! Nej, snälla Monica, sluta bry dig om vad vi skriver här eller kom åtminstone in i tråden och diskutera med oss här. Låt oss ha vår korkade och amatörmässiga diskussion här, för vad spelar det för roll vad vi anser INNAN din bok kommit ut. Om vi alla håller med dig så finns det ju ingen anledning att ge ut boken!
    Men om Monica ger sig in i vår korkade diskussion,så kan det tolkas som att hon gör reklam för sin bok.A big no-no på FL.
    Nu får hon visserligen gratis-reklam av oss.
    Hon borde tacka oss  
  • caropia

    Man blir ju helt snurrig när man läser hennes blogg!
    Tar hon bort kommentarer lite hur som helst eller?
    Tycker hon svarar massa folk vars kommentarer jag inte ser!
    Emmel vart finns din kommentar? Vet att jag såg den förrut men nu är den borta, eller har jag bara inte hittat den?

  • LillaLinan

    precis, folk som inte har en aning om vad familjeliv är måste ju känna sig en anings förvirrade...tycker hennes blogg minskar hennes trovärdighet.
    Fru U skrev 2008-11-09 22:05:51 följande:


    Det irriterar mig att hon tar saker härifrån och skriver om i sin blogg utan att direktlänka (dvs berätta exakt var hon hittat infon) och det förminskar hennes trovärdighet i mina ögon
  • Emmel
    Einstein skrev 2008-11-09 22:05:13 följande:
    Svar på #769Var hittar jag detta inlägg som ni diskuterar nu?
    Ska jag klippa in mitt inlägg och hennes svar?

    Det finns annars ett långt svar till mig "kvinna 37" (förlåt kvinna 27 för att jag snodde ditt namn, fattar inte sånt där med blogginlägg) typ komentar nr 38.
  • Fru U

    Precis. Och tvärtemot vad en del effellare tror så kretsar ju världen inte kring FL


    LillaLinan skrev 2008-11-09 22:08:09 följande:
    precis, folk som inte har en aning om vad familjeliv är måste ju känna sig en anings förvirrade...tycker hennes blogg minskar hennes trovärdighet.Fru U skrev 2008-11-09 22:05:51 följande:
    Svaren bor i hjärtat
  • Emmel

    Mitt inlägg:

    Hej Monica!
    Det är jag som är Emmel på familjeliv: så här skrev du till mig: "Jag har inte bett er om någonting faktiskt. Det är viktigt med betyg av det skälet att den person Liza M tecknar aldrig skulle ha låtit sig behandlas som Mia gör i boken. Liza beskriver Annika Bengtsson. Eller en person som sig själv till och med."

    Min replik till dig är denna: jag har inte skrivit att du bett om något. Jag förstår inte vad du menar. Jag förstår inte heller vad du menar med att Mia i Lizas tappning inte skulle låta sig behandlas som Mia gör i boken. Du får gärna förklara det för mig.

    Detta inlägg skrev jag på tråden i FL nyss (med lite tillägg och ändringar nu):

    Jag tycker att det du belyser är viktigt om du har belägg för det i boken, vilket jag förutsätter. Jag har skrivit det förut men gör det igen: OM Mias story inte stämmer så är det fruktansvärt. Liza har hävdat att detta hänt EN person, en kvinna i Sverige. Om det är ihopvävt från händelser för flera personer så är det ok för mig MEN då borde det inte stått att detta är en sann historia i boken. För mig har Liza och Mia i så fall ljugit för hela svenska folket. Efter gömda blev det ju storm, ALLA jag känner läste boken. Alla var förbannade på samhället som inte kunde skydda Mia och barnet.

    Det jag har reagerat på när det gäller det du skrivit, Monica, är att när du tar så illa upp av våra frågor så får jag känslan av att du faktiskt inte kan försvara det du skriver. Är det då sant?

    Hur kommer du kunna klara frågor från journalister etc. när boken kommer ut? Många kommer ifrågasätta detta, fundera och undra. Ord kommer stå mot ord. Jag tror inte att Liza M kommer ge sig utan "strid". Det är synd om du och boken "faller" på din oförmåga att klara kritik och försvara, förklara det du skrivit, tycker jag.

    Det ÄR svårt att skriva så att det man menar kommer fram, både i trådar och i en blogg. Men jag förväntar mig mer av en journalist, faktiskt. Jag tycker att man inte kan skriva att vi på FL skriver okunnigt och korkat och tro att vi inte tolkar det som att du anser att vi är okunniGA och korkaDE... Hur ska vi annars tolka det? Att vi är ett gäng kunniga och smarta kvinnor som tyvärr skriver korkade och okunniga inlägg?

    Okunniga när det gäller vad då? Självklart är vi okunniga i det som du för fram, det är ju därför vi fråga vad du menar. Vi är okunniga eftersom vi inte läst boken ännu och vi har inte heller hört någon annans historia än Lizas och Mias.

    Jag har en liten fundering till. Boken ges ut på ett förlag som jag uppfattar som ett förlag där vem som helst kan ge ut sin bok. Jag tycker det är bra att sådana förlag finns, allas röster ska kunna bli hörda, anser jag. Men... var är alla kända journalister i detta? Osama eller vem det var säger tydligen att de inte fått gehör för sin sida förut. Men nu då? Nu är boken snart här, var är Janne J? Robban A? Lars A? Dokument utifrån? (Ja, det borde vara relevant eftersom Mia tydligen fått flytta till USA och fått bli medborgare på falska premisser, hon är ju inte så misshandlad och utsatt som vi alla trott. Jag undrar om de som beslutade detta därborta bara använde Liza M´s böcker som grund för beslutet eller vad de fattade beslutet på. Hoppas på svar i boken). Var är alla samhällsprogram som brukar gräva i historier som denna?

    Jag hoppas att du i och med det jag skriver förstår att jag tycker att det är BRA att någon tar tag i detta om det som Liza skrivit inte är sant. Jag är dock skeptisk, vilket jag anser inte är konstigt att jag mfl. är efter att ha trott att Gömda etc. har varit ren sanning och inget annat. Det ÄR sunt att ifrågasätta och vara skeptisk. Det borde ju du veta, det är ju precis det som fört dig fram till boken. Antar jag!

    Jag kommer läsa din bok. Jag tycker att det ska bli jätteintressant och att det är min förbannade plikt att göra det. Har jag så blint trott på Liza i alla år, så bör jag även lyssna på vad den andra sidan har att säga. Inget är bara svart eller vitt...

    Mvh
    Emmel

  • Thalis
    caropia skrev 2008-11-09 22:07:58 följande:
    Man blir ju helt snurrig när man läser hennes blogg!Tar hon bort kommentarer lite hur som helst eller?Tycker hon svarar massa folk vars kommentarer jag inte ser!Emmel vart finns din kommentar? Vet att jag såg den förrut men nu är den borta, eller har jag bara inte hittat den?
    Jepp hon raderar hejvilt ibland
    MEN eftersom det är hennes blogg så är det också hennes rättighet att göra så.
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Emmel
    caropia skrev 2008-11-09 22:07:58 följande:
    Man blir ju helt snurrig när man läser hennes blogg!Tar hon bort kommentarer lite hur som helst eller?Tycker hon svarar massa folk vars kommentarer jag inte ser!Emmel vart finns din kommentar? Vet att jag såg den förrut men nu är den borta, eller har jag bara inte hittat den?
    Den finns kvar. Kvinna 37 är jag!
  • Einstein
    Emmel skrev 2008-11-09 22:06:13 följande:
    Jag tycker ibland att hon är väl hård och ibland kan jag förstå henne. Jag har valt att försöka bortse från det jag upplever som nedtryckande men ibland kan jag inte låta bli att... inte vara så snäll... :0( Jag måste säga att jag tror att hon fått en chock över hur vi på FL diskuterar och det kan jag förstå eftersom det är en ganska hård ton här i tråden. Som det faktiskt brukar vara i många trådar på FL. Men jag förstår inte vad hon väntat sig för reaktion på bloggen när hon säger "A" och inte "B" och inte heller varför hon läser tråden om hon tycker att vi misstolkar henne hela tiden. Det är ju inte direkt här hon har sin blogg och därför borde det vara ganska lätt att skita i tråden... Vad tycker ni andra som läst bloggen om hennes svar? Jag tycker att hon hade en point i vissa saker som hon skrev. Men det tycker jag EFTER att hon förklarat dem. Som någon skrev nyligen: vi vet ju bara det som står i bloggen och utgår från det. Hur ska vi då kunne ställa "rätt frågor" och förstå henne rätt? Jag förstår inte hur hon kan förvänta sig det.
    Nej, det är som att hon blir sur för att vi inte håller med henne om det hon skrivit i sin bok. Fast hur ska vi kunna det när den inte kommit ut.

    Chocken över tonen här på fl har vi väl alla haft! Fast man lär sig ju hur det fungerar här och inte tycker jag att det är så hårt och elakt skrivet som hon antyder. Fast hon kanske har gjort felet som många nya gör, hon kanske inte har läst in smilisarnas betydelse? jag vet inte, men jag har som sagt läst igenom tråden igen och inte hittat något som är utmärkande elakt eller hårt. ja förutom chocken över vad hon skrev om förhållandet mellan utbildning och misshandel tidigare idag. Fast det la sig ju när hon fått förklara sig lite.
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda