• Snarkofagen

    ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Tiden går fort och i väntan på jul, startar vi tråd nr 7. Alla barnen har nu fyllt 2 år och vi följs åt i barnens fantastiska utveckling. Här diskuteras i skrivande stund spöken, bökiga nätter, språkutveckling, tvåårstrots och naturligtvis julklappar.

    Vi pratar om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken.

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.html
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    och sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html

    Medlemmar vid TS 25/11-08

    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    Vaniljkyss - Milou 1 okt (Va Götaland)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Mammann - I & Y (tvillingflickor) 12 oktober (Skåne)
    mom65 - Johan 15 okt (Nacka)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~
  • mejja75

    Snarko: Nej shit vad trist *kramar om*

    Är hemma idag med Thea, hon är febrig (dock lindrig) och dunderförkyld. Något som drabbat hela familjen, snyt snyt. Jag åkte dessutom på nån form av magsjuka natten till i lördags och låg däckad hela lördagen, sen kom halsont och förkylning i söndags. Kul helg...

    Kan inte påstå att jag fått så himla mycket julkänsla än. Fick upp stjärnor och stakar i söndags och ett par julgardiner i köket idag. Mer än så har det inte blivit. Brukar inte pynta förrän strax innan jul och knappt då heller eftersom vi aldrig är hemma på julen.

    Vi bytte från spjälsäng till växasäng för några veckor sen. Thea har aldrig protesterat till spjälisen och aldrig försökt klättra ur men vi kände att hon helt enkelt var för stor för den. Hon sover så himla bra i sin nya säng och hon klättar glatt upp i den när hon ska gå och lägga sig. Men hon fattar inte att hon kan kliva ur den själv när vi inte är där. Om hon vaknar på natten går hon inte upp själv, inte heller på morgonen utan då väntar hon tills vi kommer in till henne - då kliver hon ur själv. Skumt.

  • Mamma till bröderna bus

    snarko- stackare det är mycket för dig nu :(

    Felix är lite rosslig, men inget värre.. (peppar, peppar)
    så mycket julpynt har vi inte satt upp, stjärnor, ljustakar, kalender och gardiner.. sn blir det massor, jag älskar julen och är näst intill färdig med julklapparna redan nu och ska jobba loss i köket och börja fixa med sådant som ska lagas till jul.. funderar på att göra Janson i helgen och kanske revbenspjällen oxå... och lussekatter.. vi jobbar sent den 18 dec, sen är vi lediga till 7 januari, ska bli så sjukt skönt. 18 dec måste jag jobba från 8 till 18 (jag som är deltidare, de andra får jobba lite längre)

  • 1 tu 3

    Ja här har en och annan stjärna åkt upp i fönstret, ngn julblomma och så. Jag har inte så mkt, men gillar stjärnorna i fönstret, det blir så mysigt ljus. Så då kan man krypa up i soffan med en kopp te och mysa.

    Idag har jag varit hos frisören, hela 3 timmar!! Barnens farmor och farfar var barnvakt. Kan ni tänka er att jag njöt till fullo!! Så nu klipptes de långa slitna tåtarna och ut kom jag lite blondare och med lite page. Riktigt nöjd faktiskt.

    Krya på alla sjuklingar, amanda har varit hemma också pga av faber och förkyld.

  • Snarkofagen

    1 tu 3: Vilken lyx att få sitta och njuta hos frisören! Och kul att du blev så nöjd!

    Här hemma blir jag snart smått galen. Ella har varit hemma sedan i måndags och vi kan knappt lämna huset förrän hon bajsar ner sig och måste in i duschen för avsköljning. Både Ella och jag blir helt galna av att vara instängda i lägenheten hela dagarna. Hoppas det blir bättre snart.

    mejja: Inspirerad av er har jag nu monterat bort ena sidan på spjälisen helt. Få se om hon ligger kvar i sängen efter att vi lagt henne. Hon har precis lärt sig att klättra ur spjälisen själv så hon lär tycka det är jättekul att hoppa ur sängen nu. Få se i kväll. Håll tummarna.

  • Gladabarnensmamma

    Snarko; fy tusan för lösmagar... det är verkligen vidrigt!
    Hur fungerar det med dagisplats förresten, mister man den om man blir arbetslös (hm.. jag kan inte "systemet" hemma så bra).

    I morgon kommer mannen hem från tjänsteresa till Sverige, fullpackad med kläder från Lindex!! Heja BAMSE säger jag! Beställde online med leverans till butik, han behövde bara traska förbi & plocka upp lådan, perfekt!

    1 tu 3: sköönt med frissan!!!! Jag längtar till helgen, då tänkte jag faktiskt fly fältet ensam ngnstans och bara slappa några timmar. Bara jag, en bok & en latte! (drömmer mig bort)
    Skämt & sido, grabbarna läggs ju klockan 20, så jag har flera tysta timmar för mig själv att plocka & slappa på...

  • Mamma till bröderna bus

    Snarko- jag vet hur det är, här hemma klättrar vi oxå utmed väggarna (jag iaf, Felix är inte så pigg)

    Felix har fått krupp igen, så jobbigt, han hostar och hostar och hostar, vi var ute idag så han fick kall luft i sig, ska visst vara bra mot krupp. Vi var till läkaren igen, Felix tål knappt någon medicin mot krupp, han blir speedad och darrig av dom, men fick nu en annan sort som ska vara tvärt om, så vi ska räkna med en dåsig och trött kille.

    1 tu 3- jag vill oxå klippa mig!!! avis !

    Nollan- saknar du Sverige något? (förutom lindex ;) )

  • Snarkofagen

    Halli-hallå. Ella är frisk nu äntligen men nu har vi blivit lite magsjuka istället. Härligt...

    Hur står det till med de andra sjuklingarna i tråden? Det verkar som att vi haft en del sjukdomar på sista tiden.

    I helgen köpte vi en liten cd-spelare till Ellas rum. Hon tycker det är jättemysigt att sitta därinne och lyssna på musik. Nu får man vara diskjockey åt henne för hon önskar musik på löpande band "Mamma, Ella vill lyssna på 'spisar korv och jazz'" betyder att hon vill höra "Var bor du lilla råtta?"

    Hon är jätteduktig med att känna igen sånger! Hon slår upp sångboken, känner igen bilden och sjunger rätt sång. Jag blir djupt imponerad.

  • 1 tu 3

    Åh har också tänkt att skaffa en cd spelare till amandas rum. Vill ha en liten och inte så avancerad.Var köpte ni ellas?

  • Snarkofagen

    Elgiganten har en kampanj just nu där de säljer en cd-spelare med radio för 333 kronor. Ella har redan lärt sig att man trycker på knapparna för att stoppa/spela Till min stora lycka sitter volymknappen på sidan vilket gör att Ella ännu inte fattat att det finns en sån knapp att peta på också Helt klart bra som första cd-spelare känner jag.

    1 tu 3 skrev 2008-12-08 11:14:29 följande:


    Åh har också tänkt att skaffa en cd spelare till amandas rum. Vill ha en liten och inte så avancerad.Var köpte ni ellas?
Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~