• Snarkofagen

    ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~

    Vi är ett gäng mammor som hängt ihop sedan barnen var nyfödda. Tiden går fort och i väntan på jul, startar vi tråd nr 7. Alla barnen har nu fyllt 2 år och vi följs åt i barnens fantastiska utveckling. Här diskuteras i skrivande stund spöken, bökiga nätter, språkutveckling, tvåårstrots och naturligtvis julklappar.

    Vi pratar om våra liv som mammor, kvinnor och fruar/sambos. Inget ämne är för högt, inget för lågt. Vissa av oss är tvåbarnsmammor medan andra fortfarande överväger saken.

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21186971.html
    Tvåan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24193317.html
    Trean: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27267076.html
    Fyran: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30075894-4.html
    Femman: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m33051403.html
    och sexan: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m35581000.html

    Medlemmar vid TS 25/11-08

    Daimis - Emmy 30 sep (Upplands Väsby)
    Vaniljkyss - Milou 1 okt (Va Götaland)
    bussig - Felix 6 okt (Stockholm)
    Mejja75 - Thea 7 okt (Malmö)
    Mammann - I & Y (tvillingflickor) 12 oktober (Skåne)
    mom65 - Johan 15 okt (Nacka)
    Annelitan - Josefine 18 okt (Söderhamn)
    Snarkofagen - Ella 18 okt (Gröndal)
    1 tu 3 - Amanda 19 okt (Bromma) och lillebror Gustav 27 maj -08
    "Nollan" - Félix 24 okt (Montreal) och lillebror Elliot 14 mars -08
    teasa - Louie 30 oktober (Karlskoga)

  • Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~
  • Gladabarnensmamma

    jul & nyår - vi är hemma. Nyår är ingen stor grej här (inga raketer & dunder vid 12-slaget), det brukar vara middag hos svärisarna som gäller - kanske även i år? Eller ännu bättre - vi kan ju bjuda hit dom, nu när vi har plats (och så slipper vi resa med ungarna och slå oss in hos svärisarna med resesängar & allt).

    Igår blev jag (självutnämnd) världens sämsta mamma
    Félix slingrade sig ur mitt grepp när vi skulle ur bilen och han slog i skallen... 2 stygn på akuten. Hade jag inte varit så förbannat trött & less på 2-årstrotset hade jag hållt kvar honom, men det jobbiga är att jag innerst inne _ville_ att han skulle halka ner på marken och få händerna i snön (vi bråkar ständigt om att inte ta av mössa, vantar & skor i bilen). Dessvärre hade jag lite dålig koll exakt var stolpar & dylikt fanns (mörkt & snö) så hans lilla panna klonkade i betonggjutningen som står upp för stolparna till carporten.
    Idag är allt frid & fröjd dock - men akuten med en blodig 2-åring och en hungrig, svettig lillebror var inget jag gör om frivilligt. Känner mig så otroligt dum & korkad, det hade verkligen inte hänt om jag hållt i honom (och det var första & sista gången jag lät honom slingra sig ur mitt grepp!)
    Idag plockar dom alla visdomständerna på mig... Ska bulla upp med soppor & värtabletter för att ta mig igenom helgen.

  • Snarkofagen

    Nollan: Stackare, så jobbigt! Och liten Félix... Men sånt här händer ju tyvärr och kommer säkert hända igen. Vi kan ju inte skydda dem hela tiden, inte ens från stolparna för carporten. Vi är ju inte mer än föräldrar och även vi har ju våra gränser. Hoppas det känns bättre idag.

    Har precis läst "Trotsboken" och den förklarar en hel del om hur våra pluttar känner sig just nu. Kan rekommendera boken, den ger insikt i hela processen och ger tips om hur vi som föräldrar kan bete oss för att undvika konflikter och slitningar.

    Hoppas det går bra med visdomständerna. Tar de fler tänder på samma gång? Läskigt. Jag är inte avundsjuk, burr... Kom ihåg att smärtlindring är A och O för läkning så ät ordentligt med smärtlindrande.

    Trevlig helg, allihop! Och trevlig lucia.

  • Gladabarnensmamma

    Tack för stöd snarko!
    Har inte "trotsboken" här, vilka är dina bästa tips?
    Jag satsar ofta på "time in" istf "time out" när det kör ihop sig, det fungerar oftast bra. Sätta sig nära, hjälpa, prata, hålla om... ögonkontakt.
    Mannen kör med mer autoritet här-bestämmer-jag -stil och det blir oftast pannkaka med tårar och hulkningar. Det eskalerar bara till mera bråk tycker jag. T.ex. vid läggdags (på med pyjamas, borsta gaddarna m.m.) - man måste försöka vara deras kompis & coach tycker jag, inte "den som bestämmer" (fast det gör man ju i slutändan, men jag tycker "coach" är nyckelord!).

    Alla fyra tänderna plockades igår och det var en herrans massa bedövningssprutor hit & dit innan dom började. Underkäkens tänder satt ordentligt, tandläkaren tog i så att hela stolen skakade och mitt besök drog ut 20 minuter på tiden! Men... nu är dom borta dom rackarna. Sydde fint gjorde dom i alla kratrarna och jag mår förvånansvärt bra, typ 10ggr bättre än jag föreställt mig. Sov en massa inatt & har ispack i ansiktet (okej, man ser ju ut som piff/puff, men det gör inte speciellt ont)Tabletter fick jag att knapra på också, dom hjälper superbra. Däremot jämrar jag mig inför mannen som idag fått ta båda killarna HELT SJÄLV med matning, påklädning & dagislämning för stora (troligtvis mataffären med lilla, han är fortfarande ute & kör kl.10:05). Som grädde på moset får vi ytterligare 10cm snö idag... he he he (elaka frugan).

  • mejja75

    God morgon tjejer

    Nollan: Uh, det där lät inte kul. Är så glad att jag sluppit problem med mina visdomständer. Hoppas det är bättre idag.

    Det är ju ingen rolig period den här första riktiga trotsen. Tror inte heller på det där med att vara auktoritär och vara den som bestämmer, sambon är lite sådan. Tycker att han ibland kan bli lite för arg för småsaker som Thea gör, tror inte det är rätt taktik utan det gäller att välja sina konflikter istället.

    Snarkor: Vi vet inte riktigt hur det blir med flytt. Antingen blir det Stockholm eller hem till Småland igen. Sambon har ett jobb på gång där, vi får se hur det blir. Toklängtar ju tillbaka till huvudstan, men samtidigt skulle det vara skönt att flytta tillbaka till min hemstad.

    Vi åker till Växjö redan på lördagen och så stannar vi hos mina föräldrar till juldagen. Sen åker vi till Vetlanda och firar med Jonas familj på juldagen och så stannar vi där ett par dagar. Vi ska tillbaka och jobba i mellandagarna, men sen blir det nyårsfirande i Vetlanda. Så det blir lite farande... men trevligt

    Idag åker vi till Theas faster i Köpenhamn och går på tivolis julmarknad. Ska bli supermysigt

  • Gladabarnensmamma

    mejja75: instämmer helt i konflikt-resonemanget! Som tur är så ser & säger min man väldigt ofta att han tycker jag har bra kontakt med ungarna och han lyssnar väldigt bra om jag säger vad/hur jag tycker fungerar bäst.
    Visst, Félix bråkar kortare stund med pappa när dom väl ska göra något (borsta tänderna, klä på sig m.m.) men ibland tycker jag nästan att Félix blivit kränkt och kastat in handuken liksom. Han är ju en himla snäll grabb (och smart tycker jag ), så jag ser hellre att man resonerar med honom så att han lär sig.
    T.ex om Elliot tagit en av hans leksaker så rusar Félix gärna fram och rycker tillbaka den, men istället för att vråla NEJ och FY (som till en hund typ) så tar jag Félix i famnen, säger åt honom att titta på Elliot hur visa hur ledsen han blev och sen säger jag till Félix att ge Elliot en _annan_ leksak såatt båda kan leka. Det tog typ 100ggr (eller var det tusen?), men nu ger Félix ofta Elliot en annan leksak innan han försöker sno åt sig vad nu Elliot har i händerna.

    Roliga kommentarer igår:
    ◘ Mamma städar bland leksakerna och kastar legobitar tvärs över rummet ner i lådan. Felix: "FörSIKTIGT mamma, inte ta sönder!"

    ◘ Frukostbordet: Elliot har nappen i munnen, mamman gör gröt till bebisen. Félix äter smörgås & Elliot försöker smaka en bit. Félix:
    "Ta ut NAPPEN först, Elliot!"

  • Annelitan

    Snarkofagen: Jodå vi var på julfesten i onsdags, det var jätte trevligt....jag har lite bilder i galleriet om ni vill se.

    Josefines pappa bor i Örebro  32 mil från oss ,men han kommer till oss ibland och hälsar på när hon fyller år och det är stor helger och så...han kommer till oss i jul en sväng med, det fungerar bra så för oss .

    Vi är vänner så det går bra att han bor hos oss...än så länge...

    Nu har vi bakat både pepperkakor och lussekatter...kul var det...trodde det skulle bli jätte kladdigt och så men det gick bra...jag drog ut skärbädan vid diskbänken och tog dit matstolen så fick hon sitta och baka och kladda ...det gick jätte bra det. 

    Fina lussebullar och kakor blev det i allafall...kul!  

    Nu är hon jätte förkyld och fick krupp i natt med...usch jobbigt...

    Jag var förkyld för några dagar sedan och jag hoppades på att hon skulle vara frisk så vi kunde gå på julfesterna...vi har varit på två en i ons och en i fred på en annan öppenförskola som vi brukar gå till i bland.

    Och i lör blev hon förkyld så det var ju bra att hon hann gå på julfesterna i allafall.

  • Gladabarnensmamma

    Annelitan: vad duktig du är som fixar hela rasket själv!

    Tänk vad lustigt det är - jag får verkligen äta upp det där "Félix är sååå snäll"-snacket jag kört med hittills! Idag har han varit helt hemsk Puttat Elliot i dom mest fula lägen (tryckt ner honom, puttat honom så han slagit huvudet i kaklet...) och jag har vrålat på Félix 3-4 ggr redan innan lunch. Sen vid middagsvilan blev det världskrig och han skrek i sängen säkert 20 minuter, sen tog jag upp honom & slöt fred, läste saga och började om - och det blev ytterligare SKRIIIIK i 10 minuter innan han slocknade. Urs, jag är inte van att vi bråkar (Elliot däremot, han gråter & tjorvar för jämnan så honom har jag nog blivit lite avtrubbad med). Sen la jag ner Elliot för sovstund och det blev till att lyssna på ytterligare 10 minuters gråtande. Blä för sånna här stunder när man känner sig så elak!!

  • Snarkofagen

    Hej alla! Grått och trist väder idag, har ni andra likadant?

    Nollan: Det låter som att du har fullt schema, stackare. Hoppas det gått bra med visdomständerna och att du inte haft alltför ont.

    Här hemma är det fullt hus. Mina väninnor har insett att jag är ledig just nu och alla vill komma hem till oss och se hur vi bor såhär lagom innan jul. Trevligt men lite stressande också.

    Vi var på Gröna Lunds julmarknad i helgen. Ella åkte karusell fyra gånger, hon tyckte det var jättekul! Hon var sååå mallig när hon fick sitta själv på hästen medan jag stod bredvid. Skönt att man får såna härliga dagar ibland, det gör att man står ut med gnället lite grann.

  • Gladabarnensmamma

    Snarko; ja, helgen med värktabletter & sen en redig förkylning gör nog att man bli extra gnällig - och Félix känner såklart av att jag är extra retlig och inte orkar med barnen riktigt som jag vill. Men tänderna har läkt jättefort, idag lossnade ett par stygn (dom ska lösas upp alltså) så det har gått jättebra.

    Vi har jättekonstigt väder. Snö - isregn - snö - tö - svinkallt. Den halvmeter snö vi hade blev igår 5cm is (+8'c under dagen) och man kan knappt gå utanför huset

    Vad kul med karusell!! Félix har inte åkt karusell ännu, vi har inte haft tillfälle, men jag längtar faktiskt efter att få se det!

  • Snarkofagen

    Nollan: Härligt att höra att läkning gått bra. Som du säger, barnen plockar upp vår energi jättesnabbt och reagerar självfallet på det. Och ta det försiktigt med ishalkan såhär innan jul. Förresten, firar ni jul på julafton eller juldagen?

    Igår kokade jag knäck. Hur huslig är inte JAG?! Vi har delade läger; mannen vill ha seg knäck som gör tandläkaren glad eftersom man tappar plomber och jag vill ha stenhård knäck som man kan suga på i en halvtimme. Tur att det är så enkelt att tillfredsställa båda smaker!

    Ella och pappa köpte julgran igår. När den kom hem, upptäckte vi att julgransfoten var för liten Snopet. Så idag får Snarko ge sig ut på jakt efter julgransfot. Var köper man sånt, nån som vet?

Svar på tråden ~*~30+ som fick barn i oktober 06, del 7~*~