• Anonym

Vad kan vår lägenhet höjas med i värde?

Hej!

Vi har köpt oss en bostadsrätt för 6mån sen, men drömmen är att kunna köpa hus så småningom.

Vi har köpt en 3rok på 70,5kvm, det är en fin lägenhet med bra planlösning och lagom stora rum.
    Vi gav 575,000kr (utgångspriset)

Nu till frågan, vi ska renovera (gör det själva, killen är snickare och hela familjen är olika hantverkare):
    Badrummet: Vi ska ta bort badkaret och sätta en ny dusch som går att "vika in" och sen ska vi helkakla och sätta in klinkers.

Vi ska sätta klinkers i hallen också (är en snygg men dåligt ditsatt parkett nu).

och sen ska vi lägga ny parkett i vardagsrummet (den är mkt gammal och sliten) samt att vi ska ta bort väggen mellan kök och vardagsrum och göra det mer öppet.

Hur mkt kan sånt stiga i värdet på lägenheten?

Anledningen till att vi vill ha hus är för att vi är en ganska stor familj
    Det är jag, sambon, två barn och två hundar.
    Jag drar in en halvlön som varierar från 3-11.000kr e.skatt och sambon har en full lön (men är lärling ännu) på 25.000kr e.skatt.

Tanken är att vi borde kunna flytta och sälja kanske inom tre år om vi vill när jag börjat jobba ordentligt, jag är vikarie nu men ska plugga upp betygen i höst-09 så jag kan börja jobba innom vården eller i butik (ska plugga upp ämnen i vårdprogramet tänkte jag).

Är nyfiken om någon vet
    Som det är nu betalar vi ca 7-9000kr/mån på hyra+amortering+lån det beror lite på räntan. Alltså utan el och övriga kostnader (parkering ingår)

• Svar på tråden Vad kan vår lägenhet höjas med i värde?
  • Cuthalion

Låter inte som något som höjer värdet nämnvart. Mer vanligt underhåll som behåller värdet. Dock kan nog en del uppfatta det som negativt att det finns en vikdusch istället för badkar men det är en smaksak.

Sedan beror det ju på var ni bor och hur hög efterfrågan är.

• Anonym

Vi bor i Roslagen, är inte så super mkt efterfrågan jämt här, det beror lite på tidpunkten mer. Vi bor bra däremot, nära till centrum (gång avstånd till allt) och 5mil till sthlm, 5mil till uppsala och 4mil till arlanda

Men det kan även vara negativt med badkar, som tex äldre eller långa människor, de vill hellre ha dusch

• Anonym

Men det är nästan omöjligt att säga. vad som mkt mer avgör priförändringen är hu rbostadsmarknaden utvecklas. Ett ruckel till lägenhet som nu kostar 300k kanske går för 2 mille om några år, eller så är den osäljbar.

• Judy

Det som allmänt höjer värdet på en bostad är kök och badrum. Det är jättesvårt att säga hur det kommer se ut om 3 år, men trenden är ju att priserna går nedåt, arbetslösheten blir större och så höga priser som det varit de senaste åren har det inte varit på väldigt länge.

Om jag skulle tippa så tror jag inte ni skulle få ut något mer på er lägenhet, i alla fall inte så de motsvarar de kostnader ni lägger ner i renoveringen.

• Anonym

Renoveringen kommer inte kosta oss mer än svett Killen o familj kommer fixa allt och allt som behövs får han från sitt jobb, allt nytt förstås, så vi förlorar inte på att renovera iaf Här omkring har det inte märkts något på villa/br priserna, det ligger på precis samma som för 3år sen :-S

• Judy

Anonym skrev 2009-01-06 17:16:27 följande:

Renoveringen kommer inte kosta oss mer än svett Killen o familj kommer fixa allt och allt som behövs får han från sitt jobb, allt nytt förstås, så vi förlorar inte på att renovera iaf Här omkring har det inte märkts något på villa/br priserna, det ligger på precis samma som för 3år sen :-S
    Så ni kommer få allt byggmaterial gratis? Badrumsmöbler etc? Okej det är ju bra!

Ni köpte eran lägenhet för 6 månader sedan, innan finanskrisen. För tre år sedan var det en väldigt högkonjunktur på bostasmarknaden, som höll i sig till i höstas ungefär. Dessa högkonjunktuerer brukar komma med en intervall på 1-15 år ungefär, och nu är det lågkonjunktur, har svårt att tro att det kommer gå upp igen inom tre år. Speciellt när många är varslade och det spås bli värre under första halvan på detta år, då folk kommer gå från att vara varslade till att faktiskt bli arbetslösa.

Men visst, inom vissa områden kommer det säkert inte påverka så mycket. Det är ju bara att testa helt enkelt, och hoppas på att ni kommer få ut mer på lägenheten än vad ni gav
  • Judy
    Svar på #6
    10-15 år ska det stå.
  • Anonym

Då får vi hålla tummarna, i värsta fall får vi väl trängas lite extra :-P

• NorthLondon

När det gäller dusch-eller-badkarsfrågan bär ni tänka på vilken er målgrupp skulle vara om ni sålde lägenheten. Om det är mest äldre människor i området och som köper där så är det ett svar, om det är mest barnfamiljer så blir det kanske ett annat...

Självklart kan man som säljare tänka sig att sälja till vem som helst (ja nästan i alla fall) men det är frågan vem som skulle vara den mest troliga köparen...

Anonym skrev 2009-01-06 17:09:38 följande:
    Men det kan även vara negativt med badkar, som tex äldre eller långa människor, de vill hellre ha dusch
  • Barbabok
    Anonym skrev 2009-01-06 17:09:38 följande:
    Vi bor i Roslagen, är inte så super mkt efterfrågan jämt här, det beror lite på tidpunkten mer. Vi bor bra däremot, nära till centrum (gång avstånd till allt) och 5mil till sthlm, 5mil till uppsala och 4mil till arlanda Men det kan även vara negativt med badkar, som tex äldre eller långa människor, de vill hellre ha dusch
    Öh va? Jag är lång och skulle verkligen föredra badkar framför dusch

Hur som helst, jag håller med  de andra som svarat, men säger också lycka till, det är härligt med hus
    Jag är med parvel
Svar på tråden Vad kan vår lägenhet höjas med i värde?