• EllieMay

    Judar titta hit!

    Hej och välkomna!
    Denna tråd startar jag för oss som är
    judar eller eventuellt dem som funderar på att
    konvertera kan mötas, för att dela tankar,
    åsikter och funderingar.
    Här kan vi babbla om samhälle, allmänt,
    religionen och även det som händer i Israel om någon
    vill.

    Välkomna in

  • Svar på tråden Judar titta hit!
  • danitra
    hot fuss skrev 2009-01-09 00:16:27 följande:
    EllieMay skrev 2009-01-09 00:15:51 följande: gör så. vi är snällisar vettu. o ganska många är nya och så.
    Visst är du fd. KidA?
  • danitra
    hot fuss skrev 2009-01-09 00:22:01 följande:
    danitra skrev 2009-01-09 00:19:04 följande: jepp.
    Tyckte väl att jag kände igen dig!
  • EllieMay
    Svar på #20
    danitra skrev 2009-01-09 00:18:43 följande:
    För att jag varken är jude eller på väg att konvertera. Men jag önskar att jag var och hade jag bott i en stad med en judisk församling så hade jag nog tagit steget.
    Fast du kan ju läsa torahn på egen tid, och sedan kontakta en judisk försammling. Finns inte en enda jude i min stad vad jag vet om, har inte ens läst färdigt torah. Är ju född jude ja men skulle man se till mina kunskaper i religionen då jag inte är fullärd ja då skulle inte jag heller räknas som jude
  • danitra
    EllieMay skrev 2009-01-09 00:24:53 följande:
    Svar på #20danitra skrev 2009-01-09 00:18:43 följande: Fast du kan ju läsa torahn på egen tid, och sedan kontakta en judisk försammling. Finns inte en enda jude i min stad vad jag vet om, har inte ens läst färdigt torah. Är ju född jude ja men skulle man se till mina kunskaper i religionen då jag inte är fullärd ja då skulle inte jag heller räknas som jude
    Men det är till stor del församlingslivet jag saknar. Mycket har jag läst på egen hand och jag har rätt stor kunskap om judendomen - men jag skulle vilja kunna kalla mig judinna på riktigt.
  • Vered

    BS"D

    Danitra.

    Du behöver inte konvertera för att leva ett rättfärdigt liv. Enligt judendomen gjorde G-d ett förbund med Noa efter Syndafloden, detta förbund innehåller lagar och regler vi alla ska följa för att få en vacker värd att leva i. Du kan också fira Shabos och andra hebreiska högtider bara du vet hur du ska göra det och inte bryta mmot Halachah:N (judiska lagen). Vi är inte så många men vi finns. Jag tycker i alla fall du ska hänga med oss, Torah:n är inte bara för det judiska folket, det finns en plats för oss alla.

    Nu ska jag gå och sova, laylah tov!

  • EllieMay
    Svar på #26
    danitra skrev 2009-01-09 01:08:59 följande:
    Men det är till stor del församlingslivet jag saknar. Mycket har jag läst på egen hand och jag har rätt stor kunskap om judendomen - men jag skulle vilja kunna kalla mig judinna på riktigt.
    Ja församlingslivet saknar jag med
  • danitra
    Vered skrev 2009-01-09 01:14:31 följande:
    BS"D Danitra. Du behöver inte konvertera för att leva ett rättfärdigt liv. Enligt judendomen gjorde G-d ett förbund med Noa efter Syndafloden, detta förbund innehåller lagar och regler vi alla ska följa för att få en vacker värd att leva i. Du kan också fira Shabos och andra hebreiska högtider bara du vet hur du ska göra det och inte bryta mmot Halachah:N (judiska lagen). Vi är inte så många men vi finns. Jag tycker i alla fall du ska hänga med oss, Torah:n är inte bara för det judiska folket, det finns en plats för oss alla. Nu ska jag gå och sova, laylah tov!
    Men visst talas det också mycket om församlingens vikt?
    Jag har en aktiv relation G-d och jag har tagit till mig mycket av Torah även om jag i mångt och mycket lever ett sekulariserat liv. Jag har läst mycket och tagit del av mycket av Tanach men saknar fortfarande att få dela det med andra.
  • Lejonberget

    Vered skrev 2009-01-09 00:01:10 följande:


    BS"D Jag har startat en tråd där man kan ställa sina frågor om judendomen och allt runt omkring, jag ska försöka svara så gott jag kan, beEzras HaShem! så får vi den här tråden till pladder istället. Ni kan hitta tråden här: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m40074098.html Vänligen Vered
    Det var bra gjort!
Svar på tråden Judar titta hit!