• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Sootie

    Oj njäe inte recept direkt men vi tar den frysta spenaten och häller i lite vatten och en buljongtärning.. När allt är "smält" så ser man om den är så soppig som man vill ha, annars späder man bara med vatten/grädde/mjölk efter behag..
    Peppra efter smak..

  • Pumanprinsen
    Sootie skrev 2009-04-03 11:23:49 följande:
    Oj njäe inte recept direkt men vi tar den frysta spenaten och häller i lite vatten och en buljongtärning.. När allt är "smält" så ser man om den är så soppig som man vill ha, annars späder man bara med vatten/grädde/mjölk efter behag..Peppra efter smak..
    Ok, men det är rätt mycket "vatten" när den är fryst.. men man lägger till ändå alltså. Potatisen då? tärnad och i soppa eller hur?
  • Licens To Kiss

    Jag fick tag på falukorv för 10:- 500gram (falukorven var i affärn innan hysterin om glas)
    och kotletterna

    Jag har FYNDAT! Handlade för två veckor 650:- inkl skor till mig själv för 179:-

  • Karlsson

    Idag hittade jag ryggbiff för 70kr/kg Kort datum så klart.

    Har inte ätit biff på säkert ett halvår, nu ska här kalas!!!!

    *Lycklig*

  • Sootie
    Pumanprinsen skrev 2009-04-03 11:35:10 följande:
    Ok, men det är rätt mycket "vatten" när den är fryst.. men man lägger till ändå alltså. Potatisen då? tärnad och i soppa eller hur?
    Ja d e rätt mkt vatten i den frysta spenaten så man behövr ju inte ta så mkt från början förrän den har smält.. Så kan man se sen.. Beror ju på hur tjock soppa man vill ha..

    Potatis har vi aldrig i spenatsoppa.. Isf har vi vanlig kokt potatis med spenatstuvning (spenat+vitsås) till.. Till det kan man tex ha fisk om man vill det..
  • Licens To Kiss
    Karlsson skrev 2009-04-03 12:39:31 följande:
    Idag hittade jag ryggbiff för 70kr/kg Kort datum så klart. Har inte ätit biff på säkert ett halvår, nu ska här kalas!!!! *Lycklig*
    Mums! Freda idag är det också
  • Pumanprinsen
    Siriva skrev 2009-04-03 15:03:46 följande:
    Har ett mumsigt recept på paj med spenat och räkor.
    Give mee!!
  • Siriva

    Här är receptet:

    200g skalade räkor (500g med skal) funkar även med 200g rökt lax
    1 dl hackad dill (funkar med torkad också)
    200g färsk eller fryst spenat
    1 liten rödlök
    2 dl riven lagrad ost
    250 g keso
    3 ägg
    salt
    Tina spenat. (Grovhacka färsk spenat)
    skala och hacka löken
    bred ut fyllningen i det förgräddade pajskalet
    (ost, spenat dill, lök och räkor/lax)
    blanda keso, ägg och salt och häll på
    Grädda pajen i mitten av ugnen i 40 minuter på 225°

    Jag tycker att äggsmeten med keso är suverän.
    Många ingredienser kan man laborera med lök/purjo, räkor/lax/rökt kött/salami
    Dill kan ju bytas mot annan krydda men blir jättegott med räkor.

    Har du recept på pajskal?

    Receptet är taget ur kokboken "Mat för barn och deras föräldrar"
    Den har många bra recept på enkel mat.
    Mycket bra tips på hur man kombinerar olika råvaror och vilka kryddor och såser som passar till vad.
    Har en del hälsotänk och tar hänsyn till allergier.
    Den ffår bli veckans boktips!

  • Pumanprinsen
    Siriva skrev 2009-04-03 15:14:01 följande:
    Här är receptet:200g skalade räkor (500g med skal) funkar även med 200g rökt lax1 dl hackad dill (funkar med torkad också)200g färsk eller fryst spenat1 liten rödlök2 dl riven lagrad ost250 g keso3 äggsaltTina spenat. (Grovhacka färsk spenat)skala och hacka lökenbred ut fyllningen i det förgräddade pajskalet(ost, spenat dill, lök och räkor/lax)blanda keso, ägg och salt och häll påGrädda pajen i mitten av ugnen i 40 minuter på 225°Jag tycker att äggsmeten med keso är suverän.Många ingredienser kan man laborera med lök/purjo, räkor/lax/rökt kött/salamiDill kan ju bytas mot annan krydda men blir jättegott med räkor.Har du recept på pajskal?Receptet är taget ur kokboken "Mat för barn och deras föräldrar"Den har många bra recept på enkel mat.Mycket bra tips på hur man kombinerar olika råvaror och vilka kryddor och såser som passar till vad.Har en del hälsotänk och tar hänsyn till allergier.Den ffår bli veckans boktips!
    Tack snälla!
    Tar gärna pajskal också
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget