• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Pumanprinsen
    Siriva skrev 2009-04-03 16:49:57 följande:
    I boken finns det två recept på pajskal:Traditionell:3 dl vetemjöl1 krm salt125 g margarin2 msk kallt vattenmät upp mjöl och salt i en skållägg i kylskåpskallt margarin (skuret i kuber)finfördela i mjölet med en gaffel, med fingertopparna eller i matberedaretill en smulig massatillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en degvälj en pajform som är ca 25cm vid.tryck ut ungefär hälften av degen i pajformenforma resten av degen till en rulle och tryck fast den runt kanten.tryck ihop fogen mellan botten och kant.Nagga botten med en gaffelLåt formen stå i kylen minst 30 minuter (i frys ca 10 minuter)Värm under tiden ugnen till 225° förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuterGör iordning fyllningen ...Man kan med fördel byta ut lite av vetemjölet till annat mjöl eller havregryn.Jag tycker att satsen är i snålaste laget så gör gärna 1.5 sats.Ett annat recept är:Pajdeg av potatis (har dock inte provat ännu)8 potatisar av fast sort (tex bintje)1/2 tsk salt1/2 tsk timjan2 msk rapsoljavärm ugnen till 225°skala och grovriv potatisenblanda dem med övriga ingrediensersmörj pajformen och tryck ut degenförgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 minutervälj en fyllning och lägg igrädda i mitten av ugnen i ca 40 minuterSmaklig måltid!!
    Tack
  • Einstein
    misstristess skrev 2009-04-06 10:48:14 följande:
    Kan man göra Jansons frestelse med sill?
    Det kan man säkert, men sillen har ju inte lika "stark" smak som ansjovisen har.
  • Stargirl
    misstristess skrev 2009-04-06 10:48:14 följande:
    Kan man göra Jansons frestelse med sill?
    Näe det kan jag inte tänka mig.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
  • 5 barnsmamman
    misstristess skrev 2009-04-06 10:48:14 följande:
    Kan man göra Jansons frestelse med sill?
    kanse kan man det jag såg ett recept med lax i oxså.
  • misstristess

    Lite olika bud nu.

    Här blir det lagat två gånger om dagen nu när det är lov. Har bara vegetarianen hemma fram till torsdag så det får bli lite vegetariskt.

    Dagens lunch blir omelett med blandat innehåll. Har lite smått och gott i kylen. Och så har gräslöken på balkongen tittat upp!

  • misstristess

    Räkpaj! Där var ju billiga räkor i något blad. Ska leta lite recept med räkor.

  • Licens To Kiss

    jag ska försöka mig på lasange idag. Kokar ni lasangeplattorna innan ni varvar med sås och köttfärs?

  • misstristess
    Himmelkropp skrev 2009-04-06 12:10:48 följande:
    jag ska försöka mig på lasange idag. Kokar ni lasangeplattorna innan ni varvar med sås och köttfärs?
    Jag kokar aldrig plattorna innan. Brukar dock ha lite blötare sås än vad receptet säger. Tycker annars att lasagnen kan bli lite för torr.
  • Stargirl
    Himmelkropp skrev 2009-04-06 12:10:48 följande:
    jag ska försöka mig på lasange idag. Kokar ni lasangeplattorna innan ni varvar med sås och köttfärs?
    Nej, aldrig.
    *~Två blåbär och ett lingon~*
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget