• Metropolis Diana

    Muslimsk begravning av änglabarn?

    Jag vill inte gå in på detaljer om vilka det gäller.

    Men är det normalt att en muslimsk man tar ett foster som fötts fram runt vecka 15 i en toalett, tvättar av det och sen går direkt och begraver det i en moske? Bara sådär?

    Kan det stämma? Vi runt omkring är väldigt chockade och mamman (svensk) lämnades ensam hemma och förstod ingenting av vad som hänt. Paret är väldigt unga.

  • Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?
  • L E A

    SparklingSnow, vi pratar om ett foster som var 15v. Sånna klarar sig unte utanför magen.
    Men detta låter hemskt måste jag säga. Hoppas begravningen gick rätt till och att barnet fick sin sista vila. Tråkigt att mamman inte kunde vara med.

  • Umm Elias

    JA, barnet ska (hem och) tvättas. Sedan begravs det (dock inte i moské men på muslimsk begravningsplats.

  • Metropolis Diana

    Googlat:

    Seden att begrava direkt efter dödsfallet har att göra med den arabiska värmen, enligt kyrkogårdschefen, som menar att muslimer i Sverige vet om att det finns kylrum och då är det inte så bråttom. Seden skulle alltså ha en rent hygienisk bakgrund och inte anses nödvändig i Sverige. Islamska kulturcentret håller inte helt med. Seden beror inte enbart på värmen i arabiska länder. Den döde tillhör inte längre vår värld, han har gått över gränsen och av respekt för den avlidne skall han så fort som möjligt beredas plats i jorden. Han hör till Allah

  • Ruggugglan
    L E A skrev 2009-01-30 23:32:05 följande:
    SparklingSnow, vi pratar om ett foster som var 15v. Sånna klarar sig unte utanför magen. Men detta låter hemskt måste jag säga. Hoppas begravningen gick rätt till och att barnet fick sin sista vila. Tråkigt att mamman inte kunde vara med.
    Det fattar väl jag med. Men jag menar när det föddes!
  • MinEmPsi

    Jag vet inte ifall det är för religion, men läste någonstans inom tro att dör ett barn (eller om någon dör överhuuvettaget?) så har de x-antal timmar på sig att begrava den pga tron.

    Minns inte riktigt vart jag hade läst det men kanske därför den personen gjorde så?

    Jag har ingenaning utan bara skriver det jag tror..

  • tjatmorsan

    varför kunde inte mamma va me.å hur kunde pappa bara ta barnet å gå i väg?om ni förstår vad jag menar ?

  • Metropolis Diana

    forts.

    Vid en begravning deltager enbart män, kvinnor kan få besöka graven efter tidigast tre dagar. Arabiska muslimer håller på de reglerna men det förekommer att bosnier tillåter att kvinnor finns med.

    Inom Islam begravs barnen på samma sätt som de vuxna. Och man begraver också vad vi kallar missfall. Allt liv som börjat är liv och skall begravas med samma respekt.

  • Umm Elias

    Stämmer bra, den döde ska tvättas och begravas OMEDELBART.

    Kvinnor FÅR delta vid begravningar men det är ovanligt.

    Metropolis Diana skrev 2009-01-30 23:34:01 följande:


    Googlat:Seden att begrava direkt efter dödsfallet har att göra med den arabiska värmen, enligt kyrkogårdschefen, som menar att muslimer i Sverige vet om att det finns kylrum och då är det inte så bråttom. Seden skulle alltså ha en rent hygienisk bakgrund och inte anses nödvändig i Sverige. Islamska kulturcentret håller inte helt med. Seden beror inte enbart på värmen i arabiska länder. Den döde tillhör inte längre vår värld, han har gått över gränsen och av respekt för den avlidne skall han så fort som möjligt beredas plats i jorden. Han hör till Allah
  • Umm Elias

    Stämmer bra, den döde ska tvättas och begravas OMEDELBART.

    Kvinnor FÅR delta vid begravningar men det är ovanligt.

    Metropolis Diana skrev 2009-01-30 23:34:01 följande:


    Googlat:Seden att begrava direkt efter dödsfallet har att göra med den arabiska värmen, enligt kyrkogårdschefen, som menar att muslimer i Sverige vet om att det finns kylrum och då är det inte så bråttom. Seden skulle alltså ha en rent hygienisk bakgrund och inte anses nödvändig i Sverige. Islamska kulturcentret håller inte helt med. Seden beror inte enbart på värmen i arabiska länder. Den döde tillhör inte längre vår värld, han har gått över gränsen och av respekt för den avlidne skall han så fort som möjligt beredas plats i jorden. Han hör till Allah
Svar på tråden Muslimsk begravning av änglabarn?