Alla partier vill ha nya medlemmar och det krävs absolut ingen cv eller så för att bli medlem eller aktiv. De allra flesta partier blir jätteglada för nya medlemmar som kommer på möten och vill vara aktiva, som det är idag så är vi alldeles för få som delar på alltför många uppdrag.
Alla partier är uppbyggda på olika sätt så det är lite olika exakt hur det fungerar i ditt partis lokala avdelning. Börja med att gå in på partiets hemsida och anmäl dig som ny medlem, kolla då även kontaktuppgifter till din lokala förening och ta kontakt med dem direkt, på så vis får du snabbt reda på när nästa möte är.
Sen är det ju så att politiker är ingen tjänst man söker, det är ett uppdrag som man nomineras och väljs till, enklast att ta sig in på nya uppdrag är givetvis i samband med val, men se till att gå på möten och få en förståelse för hur det fungerar, det är ofta en byråkrati utan dess like som tar ett tag att fatta.
Jag är politiskt aktiv sedan flera år och det finns inget som har lärt mig så mycket, upprört mig så mycket och tagit så mycket tid för mig, men det är det sååå värt, superkul är det, även om man kan känna sig lite nördig när man blir lycklig av att få läsa 300 sidor handlingar inför byggnadsnämnden!
Lycka till!