• Anonym

Hur blir man politiker?

Visste verkligen inte vart jag skulle lägga tråden, men eftersom jag inte vill vara oanonym i inlägget så valde jag att lägga tråden här.

Jag vill veta hur man går tillväga då man vill bli politiker, kanske känns det som en knasig fråga, men jag vil verkligen veta.
    Jag vill arbeta med samhällsrelaterade frågor och vill veta vilken väg man tar.

Finns det någon som kan ge lite vägledning härinne tros?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur blir man politiker?
  • Anonym (fritidspolitiker)

hej!

Vänd dig till det politiska parti som du är intreserad av på din hemort eller i din
    kommun.
    De kommer att leda dig vidare till partimöten m.m

Bor du på en mindre ort, får du kanske vända dig till närmaste lite större stad.

När du väl är aktiv medlem, kan partiet nominera dig för olika nämnder mm.

Lycka till!

• Anonym

Tack!

Hur kommer man i kontakt med det parti som man är intresserad av att veta mer om då?
    Ringer man bara upp kommunen eller hur kan man gå tillväga?

Känner mig lite dum i mina frågor, men jag är ju genuint intresserad.

• Alicat

sök på google efter "ditt" parti, med all säkerhet har de kontaktinformation på sin hemsida.

• Anonym

Googla på det parti som du är intresserad av. Läs deras partimanifest och ta ställning till vilket parti du skulle vilja jobba för. Kanske partiet du röstade på i förra valet kan vara bra att börja med?

När du vet vilket parti du är intresserad av mailar eller ringer du dem och säger att du vill bli medlem. Du kommer då att få utskick om möten de håller och aktiviteter som du kan delta i.

För att bli politiker för ett parti måste du ha varit medlem i några år och visat att du är aktiv och vill jobba för partiet (men du jobbar ju med samhällsfrågor under tiden för att hjälpa partiet). När du väl varit medlem ganska länge så kan du få stå som valbar till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige och blir du invald så är du politiker!

• Anonym

Blir otroligt peppad av era svar!
    Är det intressant för dem att se vilka frågor jag redan arbetat med vad gäller samhällsfrågor? Har lagt ner en hel del arbete redan nämligen.

• J1983

Som många redan svarat, gå med i det parti du stödjer och ta det därifrån. Var dock beredd på att få jobba länge, länge innan du blir en politiker som har sådär särskilt mycket att säga till om. Oftast börjar man väl inom kommunpolitiken och blir det framgångsrikt så kanske man kommer vidare. Det handlar ju inte om att du ska söka ett jobb eller så utan du har rätt att vara med. Om du sedan blir framgångsrik beror ju på om någon lyssnar på dig och får förtroende för dig.

• Las

Alla partier vill ha nya medlemmar och det krävs absolut ingen cv eller så för att bli medlem eller aktiv. De allra flesta partier blir jätteglada för nya medlemmar som kommer på möten och vill vara aktiva, som det är idag så är vi alldeles för få som delar på alltför många uppdrag.

Alla partier är uppbyggda på olika sätt så det är lite olika exakt hur det fungerar i ditt partis lokala avdelning. Börja med att gå in på partiets hemsida och anmäl dig som ny medlem, kolla då även kontaktuppgifter till din lokala förening och ta kontakt med dem direkt, på så vis får du snabbt reda på när nästa möte är.

Sen är det ju så att politiker är ingen tjänst man söker, det är ett uppdrag som man nomineras och väljs till, enklast att ta sig in på nya uppdrag är givetvis i samband med val, men se till att gå på möten och få en förståelse för hur det fungerar, det är ofta en byråkrati utan dess like som tar ett tag att fatta.

Jag är politiskt aktiv sedan flera år och det finns inget som har lärt mig så mycket, upprört mig så mycket och tagit så mycket tid för mig, men det är det sååå värt, superkul är det, även om man kan känna sig lite nördig när man blir lycklig av att få läsa 300 sidor handlingar inför byggnadsnämnden!

Lycka till!

• timberhochmandie

Du är hjärtligt välkommen in i gemenskapen! (Oavsett vilket parti du väljer, det kan jag lova dig.) Som så många redan har sagt, bli medlem i DITT parti via partiets hemsida, och gå sedan på mötena. Hur lång tid det tar att komma in i ett parti och få ett förtoendeuppdrag inom kommunen eller partiet beror på vilket parti det handlar om, och hur deras medlemsstruktur ser ut. Vissa partier kan ha svårt att fylla sina poster och är oerhört villiga att ge dig ett uppdrag så snart du sticker näsan innanför dörren, andra har många engagerade medlemmar och då kan det ta längre tid innan man har "tjänat ihop" till en post. Oavsett hur stora eller små partierna är på din hemort är det naturligtvis viktigt att du väljer parti efter dina sympatier/övertygelser och inte efter karriärvägarna. Du kommer ändå inte trivas eller bli erbjuden särskilt många uppdrag inom ett parti där du konsekvent är av en annan uppfattning än övriga partimedlemmar.

Kan bara stämma in i det som alla andra skrivit.

Men har du ett genuint intresse av detta, tror jag inte att det ska ta så lång tid att
    få uppdrag i det parti du väljer.

Jag var väldigt intresserad och engagerad när jag började för 5 år sedan, jag fick ganska snabbt en ersättar plats i en nämnd. Till förra valet stod jag med på vår kommunala valsedel.

Till denna mandatperioden har jag ett par ordinarieplatser i nämnder och en plats i kommunfullmäktige

Jag bor i en stor kommun.

Men det första du ska göra är att gå in på alla partiers hemsidor, och se vad de står för (om du inte redan har bestämt dig).

Lycka till igen.

• Anonym

Måste bara fråga; Tjänar man några pengar i detta? Om man får uppdrag? Eller ser man det som ett idéellt arbete först? Hur funkar det?
    Tack alla vänliga själar för svar.

• Anonym

Ja man får "betalt" för de fullmäktige och nämndsmöten man deltar i. Hur mycket varierar från kommun till kommun. För det interna partiarbetet får ialla fall inte jag "betalt" men det kanske finns partier som betalar sina styrelseledamöter. Vi gör det inte. Jag är verksam i (S) i min kommun.

• Anonym

det är ytterst få som kan leva på att vara politiker, sitter man i kommunfullmäktige i min kommun får man 600 kr per fullmäkige och det är en gång i månaden sen måste man jobba en förmiddag och en kväll förutom detta gratis. sen sitter jag med i skattenämnden där får jag 350 kr per gång det är kanske 4 gånger per halvår. man måste bli heltidspolitiker för att kunna leva på lönen men om manblir det är man sedan berättigad till en jättebra pension resten av livet efter sitt uppdrag.

• J1983
    Anonym skrev 2009-03-10 10:02:39 följande:
    Måste bara fråga; Tjänar man några pengar i detta? Om man får uppdrag? Eller ser man det som ett idéellt arbete först? Hur funkar det? Tack alla vänliga själar för svar.
    Beror på, vissa ordförarposter i olika nämnder är typ på 75% och då kan man ju leva på det och man har inte tid för något annat arbete. Annars så handlar det ju om mindre arvoden och att man ersätts för den lön man förlorar då man är på sammanträde.

Hej igen!
    Nej du blir inte rik på att vara fritidspolitiker.Kan bara hålla med de som skivit innan mig. Du får arvode för de nämnder och fullmäktige du sitter i.Men utöver det är det en del partimöten mm, och i min kommun gör vi det helt gratis.

Jag har 2 uppdrag plus kommunfullmäktige, och jag arbetar ca 10 tillfällen per månad, och får betalt för lite drygt hälften.

Ordförande, och förste vice ordförande i olika nämnder brukar ha mer betalt. men för att få en sådan post, har du varit aktiv länge.

Sitter man i Styrelse eller bolag gäller oftast andra ersättningar.

Svar på tråden Hur blir man politiker?