• meic

    Postat utan frimärke!

    Jag är en jubelidiot och har postat ett kuvert med 700kr till min kusin som fyller år utan frankering. Vad händer nu? Är pengarna borta för gott?

  • Svar på tråden Postat utan frimärke!
  • meic

    Fru annmi skrev 2009-03-25 20:16:22 följande:


    Ta kontakt med ditt Postkontor & berätta som de e & de kanske kan hjälpa dig att ta reda på vart brevet är....Lycka Till!
    ja jag får ringa imorrn bitti! tack för tipset!!
  • Spiro

    Har skickat andra gånger utan att frankera (av misstag alltså) och då har det gått fram. Hade även en kompis som skickade in till fk bara några veckor innan utan att frankera alls och klarade sig... Så det hänger väl lite på hur tur man har.. Vet inte om det är samma när det gäller privatpersoner..


    meic skrev 2009-03-25 20:16:10 följande:
    åh nej vad jobbigt! ja blir det så så lär jag ju aldrig se de pengarna igen! trött jag blir på mig själv...
  • funfactory

    Det står på postens hemsida att om man skickar brev med för lite porto men inte har skrivit avsändare utan bara mottagare så kommer mottagaren få betala avgiften för det brevet skulle ha kostat plus massa annat.

    Jag skickade ett brev för några veckor sedan med för lite frimärke och jag hade skrivit avsändare så jag fick hem en faktura sedan där jag fick betala 6kr (för frimärket jag skulle ha köpt extra) och 25kr för att de blev tvungna och lägga ner tid på detta =)

    Dock vet jag inte hur det fungerar om man inte haft frimärke alls.

  • enlitenbitkaka

    Är det ofrankerat och utan avs. så kommer det få lösas ut av din kusin. Men räkna inte med att hon får det på "rätt" dag.


    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • lisley

    Har själv jobbat på postens sortering i gbg, och såhär gällder då: om en privatperson missat frimärke så skickas det ändå till adressaten, men om avsändare finns skickas det dit. Någonstans kommer det.

  • meic
    lisley skrev 2009-03-25 20:22:00 följande:
    Har själv jobbat på postens sortering i gbg, och såhär gällder då: om en privatperson missat frimärke så skickas det ändå till adressaten, men om avsändare finns skickas det dit. Någonstans kommer det.
    ÅH TACK TACK TACK!
  • Spiro

    aha! Bra att veta!


    lisley skrev 2009-03-25 20:22:00 följande:
    Har själv jobbat på postens sortering i gbg, och såhär gällder då: om en privatperson missat frimärke så skickas det ändå till adressaten, men om avsändare finns skickas det dit. Någonstans kommer det.
  • funfactory
    lisley skrev 2009-03-25 20:22:00 följande:
    Har själv jobbat på postens sortering i gbg, och såhär gällder då: om en privatperson missat frimärke så skickas det ändå till adressaten, men om avsändare finns skickas det dit. Någonstans kommer det.
    Jasså? För jag hade missat ett extra frimärke (de på ICA hade vägt det fel), jag hade skrivit avsändare och fick en faktura några dagar senare där jag fick betala för det jag hade missat och där stod det att mottagaren har fått brevet och jag behövde inte oroa mig.
    Detta hände denna månaden. De kanske har nya regler nu än när du jobbade på Posten?
  • lia76

    Brevet kommer fram ändå.
    Men dumt att skicka 700kr i ett vanligt brev.
    Då ska du hellre ha ett sådant här vadderat kuvert eller så

    Jag skickade utan frimärke en gång... Och så hade jag skrivit avsändare på baksidan (som jag oftast gör så folk vet från vem det kommer från).
    Och då hade jag fått hem en räkning från posten där jag skulle betala frimärkskostnaden hehe
    Och så blev det väl 25kr extra för avi avgiften


    Ida 080901, Stella 060923
  • Tutilure
    Spiro skrev 2009-03-25 20:11:28 följande:
    När jag skickade in mina handlingar till försäkringskassan för att få hp hade jag underfrankerat (bara satt ett frimärke på medan posten tyckte det krävdes 2). Dryg 1 månad senare fick jag tillbaka brevet. De hade då öppnat det för att se vem det var ifrån och skickat det åter till mig... Denna koll gör de uppe i kiruna. Brevet gick alltså från mig i sundsvall, till postens ställe i ånge (tror jag), upp till kiruna och hem till mig igen. Hade det inte varit billigare att leverera det förbannade brevet? Förlåt, blev lite OT. Det jag skulle komma fram till var: Har du otur hamnar ditt brev i en såndär kontroll och då öppnar de brevet...
    Men får de verkligen öppna brev bara sådär? {#lang_emotions_surprised}
    Är det verkligen lagligt?
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Spiro

    Har för mig att det var med något papper om att de enligt lag för göra si och så och att allt gått rätt till bla bla bla... Läste inte så noga då jag mest bara var upprörd och hormonstinn vid tillfället... Senare så tappade posten bort brevet som fk skickat till mig om att de behövde inkomstuppgifter. Var lagom glad på posten där ett tag...


    Tutilure skrev 2009-03-25 20:35:59 följande:
    Men får de verkligen öppna brev bara sådär? Är det verkligen lagligt?
  • enlitenbitkaka
    lisley skrev 2009-03-25 20:22:00 följande:
    Har själv jobbat på postens sortering i gbg, och såhär gällder då: om en privatperson missat frimärke så skickas det ändå till adressaten, men om avsändare finns skickas det dit. Någonstans kommer det.
    Mja det där stämmer inte till fullo. Har själv jobbat på terminal, som brevbärare och tömt postlådor. Rutinen säger att mottagaren får lösa ut det.
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • gosegumman04

    Jag fick en fraktura idag på 30 kr för missat frimärke men brevet kom fram

  • meic
    gosegumman04 skrev 2009-03-25 22:00:16 följande:
    Jag fick en fraktura idag på 30 kr för missat frimärke men brevet kom fram
    hoppas det blir så för mig med, är definitivt värt 30 kr
  • lisley
    enlitenbitkaka skrev 2009-03-25 20:41:04 följande:
    Mja det där stämmer inte till fullo. Har själv jobbat på terminal, som brevbärare och tömt postlådor. Rutinen säger att mottagaren får lösa ut det.
    Sant, så kanske är rutinen. MEN det är skillnad på vad som görs i praktiken. Dom som fått efterkrav har antagligen råkat ut får en person som gör enligt reglerna. Men dom flesta skickar vidare det ändå.
    Det var våran chef som sa till oss att låta brev passera utan frimärke, om det är ifrån privatperson till privatperson.

    Är det paket så är det dock annorlunda, där är dom hårdare.

    ts:Nästa gång kanske du ska skicka så mycket pengar rekommenderat!
  • meic
    Tutilure skrev 2009-03-27 16:18:23 följande:
    Kom brevet fram TS?
    inte än men jag har inte gett upp!
Svar på tråden Postat utan frimärke!