• EllieMay

Är detta förargelseväckande beteende?

Ja, när min mamma var yngre trillade hon nästan dit för förargelse väckande beteende,  då hon gömt sig bakom ett träd i en park för att kissa. Kunde helt enkellt inte hålla sig och närmsta toa som var långt ifrån.

Nu undrar jag hur står det till om man   på en offentlig plats, kan detta klassas som förargelse väckande beteende och leda till böter, eller är man relativt skyddad?

Malachim
  • Svar på tråden Är detta förargelseväckande beteende?
  • hallon2

Att kissa på offentliga platser är inte OK, enligt lag.
    Det är något som hundar gör...
    Och oftast är det män som tycker att det är OK att skvätta lite här och där :(

MEN "nöden har ingen lag" tränger det på så måste man göra det man måste göra... kanske därför farbror blå såg mellan ögonen när de ertappade mamma i parken ;)

• EllieMay
    hallon2 skrev 2009-04-03 01:15:38 följande:
    Att kissa på offentliga platser är inte OK, enligt lag.Det är något som hundar gör...Och oftast är det män som tycker att det är OK att skvätta lite här och där :(MEN "nöden har ingen lag" tränger det på så måste man göra det man måste göra... kanske därför farbror blå såg mellan ögonen när de ertappade mamma i parken ;)
    Jo antagligen, alternativet var ju bara att gömma sig bland buskar och träd och kissa, eller gå och pissa ned sig.
    Men då undrar jag kan det klassas som förargelseväckande beteende om man pruttar på offentliga platser.
    Malachim
  • hallon2

*ser mig omkring* är vi i sandlådan?

• EllieMay
    hallon2 skrev 2009-04-03 01:49:01 följande:
    *ser mig omkring* är vi i sandlådan?
    Nä men allvarligt, den tanken har slagit mig då mamma berättade om hennes incident.
    Många får ju panik och blir jätte sura om någon råkar släppa sig, kan uppfattas som stötande. Då undrar  jag om man kan åka dit för förargelse väckande beteende om man går i en matbutik till exempel och släpper sig flertal gånger, och någon får för sig att ringa till polisen....

Har faktiskt funderat över detta, var gränsen går för förargelseväckande beteende
    Malachim
  • Shadilly

Vad som är förargelseväckande beteende regleras i brottsbalken, kap 16 (Brott mot allmän ordning) §16, där står:

16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.

Att fisa på allmän plats måste ta enorma proportioner för att antingen vara tillräckligt störande ljudmässigt eller luktmässigt att man kan anta att man förargar folk.

Det är ju, även om den som pinkat varit väldigt nödig, inte särskilt fräscht med nerpinkade urinstinkande parker eller nakna strilande kön när man dukar fram picknicken.

• EllieMay
    Shadilly skrev 2009-04-03 02:39:34 följande:
    Vad som är förargelseväckande beteende regleras i brottsbalken, kap 16 (Brott mot allmän ordning) §16, där står: 16 § Den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten, döms för förargelseväckande beteende till penningböter.Att fisa på allmän plats måste ta enorma proportioner för att antingen vara tillräckligt störande ljudmässigt eller luktmässigt att man kan anta att man förargar folk. Det är ju, även om den som pinkat varit väldigt nödig, inte särskilt fräscht med nerpinkade urinstinkande parker eller nakna strilande kön när man dukar fram picknicken.
    Okey då vet jag
    Malachim
Svar på tråden Är detta förargelseväckande beteende?